PRÁCE 🧰

Česko letos na nové dálnice vynaloží 79 miliard

16. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Dálniční síť je v České republice tradičně velkým tématem. Ministerstvo dopravy totiž několik let zanedbávalo investice do jejího rozvoje, což se má letos změnit.

V roce 2024 se otevře 118 kilometrů nových dálnic

V roce 2023 se tuzemská dálniční síť rozšířila jen o necelé dvě desítky kilometrů. Loňský rok tak nijak nevybočil z dlouhodobého průměru. České republika totiž na stavbu nových dálnic dlouhodobě nevynakládá velké množství peněžních prostředků. Na rozdíl třeba od sousedního Polska, které v minulých letech zaznamenalo dálniční boom.

Česká republika se však nachází v samotném srdci Evropy. Poloha této ekonomiky je opravdu velmi výhodná. To by mohlo znamenat, že právě přes české území by mohla proudit většina nákladní dopravy směrem na sever. Evropští dopravci ale často raději volí delší trasy přes Německo, na což mimo jiné doplácí i veřejné rozpočty. Nákladní doprava s sebou totiž tradičně přináší mýtné.

118 kilometrů nových dálnic v roce 2024

Aktuální vedení Ministerstva dopravy tvrdí, že si problém v podobě nepříliš rozsáhlé dálniční sítě uvědomuje. I proto pro rok 2024 počítá s tím, že celkový počet nově otevřených úseků by měl převýšit hranici 118 kilometrů. Tato stavební aktivita si podle plánů z českých rozpočtů vyžádá 79 miliard korun, což je v meziročním srovnání o 13 miliard korun víc. V případě celoevropské komparace si Česko díky této sumě velmi polepšilo. V letošním předběžném unijním žebříčku se totiž nachází na pomyslném druhém místě. Investice se totiž dostaly až na 3,9 procenta hrubého domácího produktu.

„Pokračujeme v rekordní výstavbě dálnic a silnic I. třídy, ve dvou letech se nám podaří otevřít k užívání celkem 133,5 kilometrů úseků dálnic a 83,8 kilometrů obchvatů měst a přeložek silnic. V souhrnu obou let pak zahájíme 173,7 kilometrů dálnic a 62,7 silnic I. třídy,“ vypočítává ministr dopravy Martin Kupka.

O jaké dálniční úseky vlastně jde

Řada řidičů se ptá, na jaké nově otevřené dálniční úseky se vlastně mohou v roce 2024 těšit. Ministerstvo dopravy před časem uvedlo, že by mělo jít o dokončení písecké dálnice D4 (celkem 32 kilometrů) a na Moravě úseky dálnic D48 u Bělotína a Frýdku-Místku nebo D55 v úseku od Babic až k Bzenci. Otevřít se má další úsek jihočeské dálnice D3 (zhruba 21,4 kilometru). Celkem ministr Kupka počítá s tím, že letos se zprovoznění dočká šestnáct staveb.

Ministerstvo dopravy před časem zároveň uvedlo, že ve stavební aktivitě nehodlá polevovat ani v roce 2025. Do dopravní infrastruktury má v příštím roce zamířit ještě větší objem peněz než letos.

Kolik se vynaloží na dálnice v roce 2025?

Záležet ale bude mimo jiné na tom, jak se koaličním stranám podaří dohodnout na podobě návrhu zákona o statním rozpočtu pro rok 2025. Vzhledem k blížícím se volbám se dá totiž očekávat mnohem hlasitější debata a vzájemné rozpory mezi koaličními partajemi. Je tedy otázkou, jestli se ministrovi Kupkovi podaří tyto ambiciózní plány naplnit.

Aby se dopravní stavby v České republice co nejdříve opravdu rozběhly, plánuje Ministerstvo dopravy využít i úvěry od Evropské investiční banky. Ve hře je i zapojení Národní rozvojové banky do financování dopravních staveb.

Velké debaty se momentálně vedou i o zapojení soukromých investorů prostřednictvím takzvaných PPP projektů. Jedním takovým PPP záměrem je již zmíněná dálnice D4 a příští léta ukážou, jestli se tento projekt v praxi vydařil, či nikoliv. Pokud ano, může Ministerstvo dopravy na dálnici D4 navázat.

Aktuální plány Ministerstva dopravy hovoří o tom, že základní síť dálnic by se měla dočkat dokončení v roce 2033. V tomto roce by měla čítat celkem 2 tisíce kilometrů.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články