Bez kupónu na dálnice nelez. Odvěké pravidlo, které však má i v České republice několik výjimek. Znáte tuzemské nezpoplatněné dálniční úseky, na které může bez rizika pokuty vjet každý?
Nezpoplatněné úseky dálnic v roce 2024
Články na téma dálnice:
- Restaurace na D1 za Prahou - nový koncept stravování pro řidiče
- Neplacené úseky dálnice - kde se nachází?
- Nejkratší a nejzajímavější dálnice světa
- V roce 2024 se otevře 118 kilometrů nových dálnic
- Dálnice bez známky. Kam řidiči můžou? - právě čtete
- Dálnice D6. Kdy se dočkáme dokončení?
- Zažijte Rumunsko z auta: 5 nejkrásnějších silnic, které vás uchvátí
Česká republika se příliš neodlišuje od dalších států v Evropské unii, a tak i tu se dálniční úseky rozdělují na zpoplatněné a nezpoplatněné. Jejich výčet se ale čas od času změní. Víte, jaké to jsou v roce 2024?
Pro zpoplatněné dálniční úseky v České republice platí, že jsou označovány speciální dopravní značkou s názvem “Dálnice (s časovým poplatkem) (IZ 1a)”. Nezpoplatněné úseky jsou na dálnicích při vjezdu označovány dopravní značkou “Dálnice bez časového poplatku (IZ 1a a E11)”.
Hlavní praktický rozdíl mezi zpoplatněnými a nezpoplatněnými úseky tkví v tom, že na vybraných nezpoplatněných částech není třeba hradit žádné poplatky v případě jejich užití. To v praxi znamená, že motoristé mají možnost na vybraných dálničních úsecích jezdit úplně zdarma, čehož také spousta řidičů adekvátně využívá. Není tedy třeba nakupovat elektronickou dálniční známku, která se řadě motoristům zdá již poměrně drahá.
Pravidla jsou stejná
Je však třeba myslet na to, že i na nezpoplatněných dálničních úsecích je potřeba dodržovat stejná pravidla jako na dálnicích s poplatky. Je tedy třeba splňovat regulace o minimální a maximální rychlosti.
Řidiči tedy musí myslet na to, že pokud vozidlo nedosáhne rychlosti vyšší než 80 km/hod, nesmí na dálnice vůbec vjíždět. Pokud je úsek dálnice veden přes město a obchvaty měst, je tato maximální rychlost zredukována dokonce na 65 kilometrů za hodinu. Zároveň musí řidiči dodržovat pravidla ve vztahu k maximální dovolené rychlosti, která je stanovena na 130 kilometrů za hodinu.
Proč nezpoplatněné úseky vůbec existují
V České republice se výčet nezpoplatněných dálnicích úseků čas od času změní. Níže se každopádně dozvíte, o jaké konkrétní místa se jedná v roce 2024. Nachází se téměř ve všech krajích a jejich výčet dokáže mnohé řidiče překvapit.
K jejich zavedení došlo v roce 2016, a to tehdejším ministrem Ťokem v reakci na přeplněnost center velkých měst. Jejich hlavní význam tak spočívá v tom, že mají pomoci odvádět problematickou dopravu v takových úsecích a částech České republiky, kde doprava často kolabuje, hlavně jde o oblasti v blízkosti velkých měst.
Konkrétní výčet pro rok 2024
Kraj | Dálnice | Neplacené úseky |
---|---|---|
Hlavní město Praha | D0 | úsek Slivenec – Ruzyně |
Hlavní město Praha | D0 | úsek Satalice – Běchovice |
Hlavní město Praha | D1 | úsek Spořilov – Průhonice* |
Středočeský kraj | D5 | obchvat Beroun (východ) – Beroun (západ) |
Středočeský kraj | D6 | úsek Praha – Řepy – Jeneč |
Hlavní město Praha | D7 | úsek Ruzyně – Kněževes |
Středočeský kraj | D10 | úsek Satalice – Stará Boleslav |
Středočeský kraj | D10 | úsek Bezděčín – Mladá Boleslav |
Hlavní město Praha | D11 | úsek Praha – Jirny |
Moravskoslezský kraj | I/11 | Český Těšín, Svibice – Ropice |
Plzeňský kraj | D5 | úsek státní hranice – Rozvadov – odpočívka (pouze ve směru do Plzně) |
Plzeňský kraj | D5 | obchvat Ejpovice – Sulkov |
Jihomoravský kraj | D1 | úsek Kývalka – Holubice |
Jihomoravský kraj | D2 | úsek Brno – Chrlice |
Jihomoravský kraj | D2 | úsek státní hranice – Lanžhot – odpočívka (pouze ve směru do Brna) |
Jihomoravský kraj | D52 | obchvat Pohořelice |
Karlovarský kraj | D6 | úsek Karlovy Vary – Cheb (sever) |
Moravskoslezský kraj | D1 | Ostrava (Rudná) – státní hranice CZ/PL |
Zlínský kraj | D1 | Kroměříž (západ) – Kroměříž (východ) |
Zlínský kraj | D55 | obchvat Otrokovice (sever) – Otrokovice (jih) |
Ústecký kraj | D6 | úsek Lubenec – Bošov |
Ústecký kraj | D7 | úsek Postoloprty – Chomutov |
Ústecký kraj | D7 | úsek Panenský Týnec – Toužetín, Sulec |
Ústecký kraj | D8 | úsek Řehlovice – Knínice (pouze směr k Ústí nad Labem) |
Ústecký kraj | D8 | úsek Knínice – státní hranice CZ/DE |
Jihočeský kraj | D3 | úsek Čekanice – Měšice |
Jihočeský kraj | D3 | úsek Veselí nad Lužnicí (sever) – Veselí nad Lužnicí (jih) |
Jihočeský kraj | D4 | úsek Mirotice – Třebkov – Nová Hospoda |
Olomoucký kraj | D35 | úsek Křelov – Holice (Olomouc jih) |
Olomoucký kraj | D46 | úsek Hněvotín – Olomouc – Slavonín |
Olomoucký kraj | D48 | úsek Prostějov (jih) – Držovice |
Jízda po nezpoplatněných dálnicích úsecích může řidičům v praxi přinést i velkou úsporu času. Vždy je ale potřeba důrazně myslet na to, kde takový úsek začíná, a kde zase končí, k tomu je třeba sledovat potřebné dopravní značení.
Pokud byste jej totiž jako motoristé přejeli a pokračovali dál na již zpoplatněný úsek, vystavujete se riziku nepříjemné pokuty za absenci elektronického dálničního kupónu. Ta se může v krajním případně vyšplhat až na 20 tisíc korun.
Zdroj médií: Depositphotos.