Porovnali jsme dálniční poplatky na Slovensku, v Polsku a Česku. Která země si za své dálnice nechává zaplatit adekvátně?
Dálniční poplatky v Česku, Polsku a na Slovensku
Články na téma dálniční poplatky:
- Dálnice bez poplatku - jak ji poznat a kde jsou?
- Zpoplatněné úseky dálnic v zahraničí
- Zpoplatněné úseky dálnic v ČR
- Porovnání dálničních poplatků – ČR, Polsko, Slovensko - právě čtete
- Dálnice ve Slovinsku v roce 2024: Kde a kolik zaplatíte?
Elektronické známky vs. Mýtnice
Naše porovnání se nám hned na začátku dělí na dva rozdílné přístupy. Zatímco v Česku a na Slovensku razí systém časového zpoplatnění, tedy elektronických dálničních známek, v Polsku zpoplatňují dálnice výkonově, tedy pomocí mýta. Který systém je lepší, necháme na vás, každopádně si oba nejdříve trochu přiblížíme.
Elektronické dálniční známky
Protože je systém dálničních poplatků na Slovensku stejný jako v Česku, vezmeme je oba najednou. Dříve jsme všichni znali systém dálničních kupónů, které jsme si vylepovali na sklo. Na výrazně jednodušší a rychlejší systém elektronického zpoplatnění přešli Slováci už v roce 2016, zatímco my je následovali až v roce 2020.
V Česku i na Slovensku jsou zpoplatněna všechna dvoustopá vozidla, které nepřesahují hmotnost 3,5 tuny nebo nevezou více než 8+1 pasažérů. Na Slovensku pak platíte i za přípojné vozidlo, pokud vaše souprava 3,5 tuny překonala. Systém je to docela jednoduchý, jakákoliv větší vozidla pak i mimo dálnice podléhají mýtu.
Z tohoto systému však existuje pár výjimek. V tuzemsku asi nejznámější je osvobození od dálničních poplatků pro auta, jejichž emisní stopa CO2 je menší než 50 g/km – v praxi to jsou elektromobily, plug-in hybridy a auta na vodík. Na Slovensku nic takového není, ale za dálnici tu, stejně jako u nás, nemusí platit historická vozidla s průkazem nebo osoby ZTP.
Teď něco k samotným cenám dálniční známky v České republice a na Slovensku. Kupón si můžete koupit na 10 dní, 30 dní, 365 dní a na Slovensku i na 1 rok (platnost od 1.1. do 31.1. následujícího roku). Ceny jsme shrnuli do tabulky.
Platnost | ČR | Slovensko |
---|---|---|
10 dní | 310 Kč | 12 € (290 Kč) |
30 dní | 440 Kč | 17 € (410 Kč) |
365 dní | 1 500 Kč | 60 € (1 440 Kč) |
1 rok | x | 60 € (1 440 Kč) |
Mýto v Polsku
Místo dálničních známek funguje v Polsku mýto. Platíte tedy pokaždé, když na polské dálnici ujedete určitý úsek. Dálniční poplatky v Polsku se tak počítají především podle ujeté vzdálenosti. Ne na všech polských dálnicích to ale funguje stejně. Na dálnici A1 a částech dálnic A2 a A4 jsou stále funkční mýtné brány. U nich tedy klasicky zastavíte a zaplatíte za úsek, který jste právě projeli. Na částech dálnic A2 a A4 ale funguje i elektronické mýtné, které se platí pomocí mobilní aplikace nebo e-ticketu.
Aby toho ale nebylo málo, tak asi 60 % všech polských dálnic projedete bez placení. Vyplatí se tedy sledovat, jestli právě jedete po zpoplatněné, nebo nezpoplatněné dálnici. Platí se vlastně jen na třech úsecích dálnic, které jsou všechny v soukromém vlastnictví. Zpoplatněná jsou pak auta do 3,5 tuny i motocykly. Větší automobily pak platí standardně elektronické mýtné i na jiných úsecích.
Zpoplatněné úseky i s maximálními cenami mýtného pro osobní automobil jsme uvedli v tabulce. Samozřejmě platí, že když ujedete pouze část z uvedených úseků, tak platíte méně.
Dálnice | Úsek | Mýtné |
---|---|---|
A1 | Nowa Wies – Rusocin (143 km) | 30 PLN (163 korun) |
A2 | Swiecko – Konin (255 km) | 102 PLN (555 korun) |
A4 | Katowice – Krakow (58 km) | 30 PLN (163 korun) |
Dálniční síť
Ještě si trochu porovnáme délku jednotlivých dálničních sítí. Na začátku roku 2023 měla dálniční síť v ČR délku 1 365 kilometrů. Na Slovensku najdeme dálnic podstatně méně – dálniční síť tam aktuálně má necelých 550 kilometrů. Polsko vhodně využilo evropské peníze a postavilo jednu z nejlepších dálničních sítí v Evropě. To jsme si ostatně vyzkoušeli osobně a také to slýcháme na každém rohu. Dálnice v Polsku mají dobrý povrch a jsou dostatečně kapacitně navrženy. Celková síť má aktuálně 1 801 kilometrů.
Porovnání dálničních poplatků
Porovnávat cenu mýta a dálniční známky není vůbec nic jednoduchého. Pro začátek jsme zprůměrovali cenu za kilometr zpoplatněných dálnic v Polsku. To vychází na 16,3 korun. Pokud bychom tuto fiktivní trasu od délce 152 kilometrů jezdili každý den celý rok tam i zpátky, dostali bychom se s náklady za mýto na částku 11 900 korun. To není vůbec málo v porovnání s tuzemskou roční dálniční známkou za 1 500 korun a Slovenskou za 60 euro (1 440 korun).
Ale co když do porovnání zahrneme celou dálniční síť Polska? V tom případě pak vychází průměrná cena na kilometr Polských dálnic na necelou 1 korunu. Roční poplatky na mýtné by se tak, při vyrovnaném užití zpoplatněných i nezpoplatněných úseků pro cestu tam i zpět, vyšplhaly na 730 korun. To už je jiná písnička.
Jistě, srovnání to je trochu neodborné, ukazuje ale, že mýtný systém může být vždy pro někoho špatný a pro jiného dobrý. V Polsku by navíc do roku 2024 měly být všechny dálnice zadarmo, zatímco dálniční známka v České republice ještě zdraží. Závěrečné zhodnocení však necháme na vás. Vyhovují vám elektronické dálniční známky nebo byste raději preferovali polský mýtný systém?
Zdroj médií: Depositphotos.