PRÁCE 🧰

Do polského Gdaňsku Dacií Sandero za 1487 korun (1. díl)

11. 6. 2023 4 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Polska Dacií Sandero do Polska Dacia

Když jsme řešili, kam bychom se vypravili k moři, krom obligátního Chorvatska, padaly i další návrhy, jedním z nich bylo Polsko. Že má tahle země přístup k moři, jsem věděl, nikdy jsem ovšem tamní pláže nevyzkoušel. A jelikož jsem o nich slyšel jen samá pozitiva, neměl jsem moc o čem váhat a vypravil se tam.

Do polského Gdaňsku Dacií Sandero za 1487 korun (1. díl)

Články na téma Dacií Sandero do Polska:

  1. Do polského Gdaňsku Dacií Sandero za 1487 korun (1. díl) - právě čtete
  2. Do polského Gdaňsku Dacií Sandero za 1487 korun (2. díl)
  3. Do polského Gdaňsku a zpět Dacií Sandero za 3506 korun (3. díl)
  4. Cesta do Gdaňsku Dacií Sandero

S litrem na dálnici? Proč ne!

Test Dacie Sandero Stepway si budete moci přečíst v jiném článku, nicméně musím o autě zmínit alespoň ten úplný základ. Pod kapotou byl tříválcový přeplňovaný benzinový motor o obsahu 999 ccm. Výkon 110 koní a krouticí moment 200 Nm je tak akorát pro cestování v jednom nebo ve dvou. Ve výbavě nechyběla automatická klimatizace a Apple CarPlay – dnes už z mého pohledu naprostý základ pro letní cesty na dovolenou. Dacia se nesnaží si hrát na nějaký luxus, prvoplánově přiznává osekaný rozpočet, ale zároveň nabízí chytrá řešení, která zmiňuji v testu. A jestli se vám 110 koní zdá málo, tak musím podotknout, že na dálnici se vůz neztratí a nemá problém ani s předjížděním. Sandero je totiž relativně malé a lehké, takže i slabší motorizace s ním umí slušně zahýbat.

Hurá do Gdaňsku

Cílem byl Gdaňsk, kde jsem si přes platformu Airbnb zamluvil a zaplatil ubytování na jednu noc. S ohledem na to, jak krásné město Gdaňsk je, jsem zpětně trochu litoval, že to byla skutečně jen jedna noc a ne alespoň dvě. Nicméně vyrazil jsem ráno, krátce po sedmé hodině z Čáslavi s tím, že v cíli budu kolem třetí odpolední, spíš déle, protože jsem počítal se zastávkami na tankování, toaletu, občerstvení a podobně.

Vydal jsem se tedy směr sever, ale ještě předtím vynuloval spotřebu, ať mám co nejpřesnější přehled o tom, kolik auto na takové cestě baští. Do navigace jsem si zadal cíl cesty, což je mimochodem užitečné i v případech, kdy znáte trasu nazpaměť. Ono se totiž může něco nepěkného přihodit a než vjedete do kolony na dálnici, zvládne obvykle Google Maps i Waze upozornit, že by bylo dobré se vydat jinudy.

Každopádně hned po nájezdu na dálnici D11 směrem do Hradce jsem musel kvitovat s povděkem, že mi Dacia poskytla na tuto výpravu auto s šestikvaltem. Nevadí mi, když je auto slabší a trochu mu chybí výkon, s tím se dá vyrovnat poměrně snadno. Co mi ale pije krev, je zbytečně křičící a vytočený motor na dálnici. Sandero má sice horší odhlučnění, ale není to na překážku, když se agregát netrápí při stotřicítce ve zbytečně vysokých otáčkách. Navíc zrovna tahle převodovka je daleko příjemnější při řazení, než spousta skříní z daleko dražších aut.

Mohlo by se vám hodit: Chystáte se letos na dovolenou a namísto obligátního Chorvatska volíte Polsko? Nezapomeňte si před svoji cestou sjednat cestovní pojištění. Pro ušetření drahocenného času a finančních prostředků se vyplatí použít kalkulačku cestovního pojištění.

  Nejlepší cestovní pojištění do Polska

Biedronka, Polsko a jejich silnice

Hranici Česko-Polsko jsem překonal před desátou hodinou za Královcem. Silnice nic moc, což mě jen utvrdilo v přesvědčení, že to bude podobné, jako u nás, tedy spíše záplata na záplatu. Jenže po chvíli jsem se napojil na krásnou, docela novou silnici, která mě dovedla až do obce Kamienna Gora, kde jsem si dal první zastávku a skočil do Biedronky pro něco k jídlu.

S proviantem v autě jsem byl o něco klidnější a vydal jsem se tedy dál. Sice už jsem byl v cílové zemi, ale Polsko je poměrně rozlehlé a já ho musel překonat prakticky celé, takže jsem zatím nejásal. Co jsem ale zaregistroval při stání na semaforech, byl dobře fungující systém stop-start. On totiž obvykle v autech funguje způsobem, že občas prostě motor nevypne a vy nevíte proč. Tady mi to přímo na displeji auto napsalo, že upřednostnilo tepelný komfort posádky, namísto úspory 0,004 litru paliva. Za mě super, mám rád, když vím, co se s autem děje a proč.

Zároveň si ale musím postěžovat – motor s autem dost klepe při volnoběžných otáčkách. Celou karoserií jdou vibrace, přenášejí se do volantu a není to nic příjemného. Pokud to takhle dělá u nového auta, jsem zvědavý, jak moc se to zhorší třeba po nájezdu 200 tisíc kilometrů. Abyste mě nechápali špatně, tak to není nic zásadního, jenom jsem prostě zaregistroval, že tenhle tříválec o sobě zkrátka dává trochu znát.

Ale zpět na cestu! Do Poznaně mě dovedla rychlostní silnice, na kterých se v Polsku dá jezdit až 120 km/h. Je to velmi osvěžující, protože Poláci mají rychlostních silnic opravdu hodně. Zároveň jsem se podivoval, že je tu provoz neskutečně plynulý a řidiči jsou velmi slušní. Na typického „blbečka“ narazíte málokdy (obvykle je poznávacím znamením BMW, bohužel) a naprostá většina motoristů se chová velmi předvídatelně. Hodně mě překvapila i malá hustota provozu. Vůbec to neodpovídalo mému předpokladu, že ve všední den dopoledne to bude trochu očistec. Naopak, připadalo mi to jako u nás v neděli.

Byli jste někdy u moře v Polsku? Jaké to tam bylo? Určitě nám dejte vědět v komentářích!

Doporučení na závěr: Pokud patříte k těm, kteří se chystají na dovolenou k východním sousedům, nepodceňte přípravu a sjednejte si připojištění. To vám pokryje případná nepříjemná rizika jako je porucha, vandalismus, nebo krádež vozu. Zmíněná rizika můžete připojistit jako součást cestovka, případně zainvestujte do krátkodobého havarijního pojištění.

  Online kalkulačka havarijního pojištění

Zdroj info: autorský text, Dacia.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Jan Mráz, 12. 6. 2023 12:23
Tak hlavně je nutno počítat s tím, že tříválec má mnohem neklidnější běh, než 2-, 4- nebo šestiválec. A za druhé, podobně konstruovaný motor snad ani nemá ambice, najet 200.000 km
Jakub Mokříš, 12. 6. 2023 12:26
Ano, to je jasné, že tříválec bude z principu nevyvážený. Nicméně i na tříhrnky prostě tohle klepe dost. Co se týče nájezdu, tak praxe ukazuje, že s tím není až takový problém. Třeba 1.0 TSI se nemá problém přes 200 000 kilometrů dostat a být i po téhle porci ve velmi slušné kondici.

Podobné články