Malá auta potkáváme dnes a denně. Které z nich je ale pro vás bezpečné a kterému se raději vyhnout? Pojďme společně vybrat malé bezpečné auto.
Vybíráme malé bezpečné auto
Články na téma poradíme s výběrem auta:
- Auto za 3 miliony
- Sportovní auta a jejich výhody
- Auta s motorem vzadu: Výhody a nevýhody
- Známe malá bezpečná auta - právě čtete
Nezávislá organizace Euro NCAP a americká organizace IIHS tradičně, jako každý rok, i letos zveřejnily seznam aut, která si v crash-testech vedla nejlépe.
Testy Euro NCAP
- Čelní přesazený náraz vozidla v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry. Vůz naráží do deformovatelné překážky (šířka 100 cm, tloušťka 54 cm) celkem 40 % své přídě.
- Boční náraz do boku vozidla vozíkem rozjetým na rychlost 50 km/h. V přední části vozíku je deformovatelný materiál o rozměrech 150*50 cm.
- Boční náraz vozu na sloupek (tzv. pole test) v rychlosti 29 km/h. Tento druh nárazu simuluje boční náraz do stromu (lampy) a slouží především k ověření správné funkce hlavových airbagů. Ocelový sloupek má průměr 254 mm.
Z těchto 3 testů vyjde konečné hodnocení, které rozhodne o tom, kolik hvězdiček za bezpečnost vůz dostane. Dále se provádí další 2 testy, které se ale hodnotí zvlášť a nejsou již zahrnuty do předchozího hodnocení.
Také čtěte
- Test ohleduplnosti vůči chodcům- simulace střetu s chodcem v rychlosti 40 km/h.
- Bezpečnost dětí, které jsou v dětských sedačkách (vozy se testují s dětskými sedačkami přímo od výrobce, případně se sedačkami, které výrobce doporučuje).
Malá bezpečná auta
Malé bezpečné malé auto bylo v tomto testu hodnoceno v následujících kategoriích:
- bezpečnost dospělé posádky
- bezpečnost dětské posádky vzadu
- ochrana chodců
- nabídka a účinnost bezpečnostních asistentů
Nejbezpečnějšími vozy se v sérii minivozů staly nová generace Renaultu Clio spolu s Audi A1.
Další kategorií byla malá rodinná auta, ve kterých exceloval Mercedes-Benz CLA s novou Mazdou 3. CLA dokonce získalo přes 90 % ve třech kategoriích ze čtyř zmiňovaných (ochrana posádky, dětí i chodců).
Euro NCAP poznamenalo, že všechna testovaná auta, která byla z německé automobilky Mercedes-Benz, v roce 2019 vynikala excelentními výsledky za bezpečnostní technologie ve standardní výbavě vozu.
Hodnocení podle amerických testů
Americká organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zajišťuje testy IIHS, které jsou velmi podobné testům Euro NCAP. Skládají se z hodnocení čelního nárazu s malým a středním přesahem, bočního nárazu, pevnosti střechy a ochrany hlavy a krku při nárazu. Automobily musí v několika testech získat hodnocení „Good“.
Dále se hodnotí chování asistenčních systémů při riziku srážky s jiným automobilem a při riziku srážky s chodcem. Tyto testy musí být na závěr vyhodnoceny jako „Advanced“ nebo „Superior“ (pokročilý nebo lepší).
Nakonec se hodnotí světlomety, které následně rozhodují, zda se vůz zařadí do kategorie Top Safety Pick nebo Top Safety Pick+. Pro nižší kategorii je přijatelné hodnocení „Good“ nebo „Acceptable“ (dobré nebo přijatelné) pro alespoň jednu výbavu v nabídce modelu. Vyšší kategorie však zajišťuje přítomnost kvalitnějších světlometů ve všech výbavách.
Americká organizace IIHS na svůj žebříček vozů s hodnocením IIHS Top Safety Pick + zařadila Hondu Insight a Subaru Crosstrek Hybrid.