PRÁCE 🧰

Sportovní auta - v čem jsou lepší než běžná?

8. 8. 2022 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Luxusní sportovní auta by chtěl mít v garáži snad každý autíčkář. V čem jsou lepší než ty běžné a proč je všichni tak chceme?

Sportovní auta a jejich výhody

Články na téma poradíme s výběrem auta:

  1. Auto za 3 miliony
  2. Sportovní auta a jejich výhody - právě čtete
  3. Auta s motorem vzadu: Výhody a nevýhody
  4. Známe malá bezpečná auta

Sportovní automobily byly už od začátku vyvíjeny především díky tomu, aby lidem vytvořily úsměv na tváři. Byl kladen větší důraz na celkovou dynamiku jízdy spolu s ovládáním a upozaďovala se jeho praktičnost a spotřeba. Sportovním automobilem můžeme nazývat hned několik skupin vozů. Mohou to být upravená sériově vyráběná vozidla, jako například Volkswagen Golf GTI, BMW M3, Toyota Yaris GR.

Dalším segmentem jsou čistě sportovní vozy, které byly vyráběny hlavně pro požitek s jízdy. Zde můžeme zařadit například vozy značky Ford Mustang nebo Porche 911.

Poslední skupinou sportovních vozů jsou tzv. "supersporty" nebo "hypersporty". Tato skupina zaštiťuje nám velmi známé například Bugatti Veyron, Ford GT, Lamborghini Huracán a mnoho dalších.

Podle nezávislých testů zahraničních webů jsme pro vás sestavili krátký seznam (cenově dostupnějších) sportovních aut pro rok 2022.  Seznam není řazen podle oblíbenosti, nýbrž podle veřejně dohledatelného výkonu.

Mazda MX-5

Na velké oblíbenosti nabývá v našich končinách v posledních letech také japonská Mazda. Dvoumístný kabriolet s pohonem zadních kol se začal vyrábět v roce 1989 se světly, kterým se přezdívalo tzv. "mrkačky", tato verze nese název NA, poté následovala generace NB, která přišla o své výklopné světlomety kvůli lepší aerodynamice a dostala možnost 6 stupňové manuální převodovky. V roce 2006 následovala generace NC, která je nejtěžší mx5. Poslední generací je ND, která byla představena v roce 2015 a pyšní se 181 koňskými silami a váhou pouhých 1 058 kilogramů. Díky svým neuvěřitelným jízdním vlastnostem si všechny generace "miaty" získaly srdce mnoha autíčkářů.

Subaru BRZ

Známý atmosférický motor, přezdívaný boxer - proklatě nízké těžiště, pohon zadních kol a plochý motor. To jsou tři věci, které definují Subaru. Válce se rozvírají pod neuvěřitelným úhlem až 180° (toho známá německá automobilka vyžívá už léta) a při 7000 otáčkách dokáže vytvořit výkon až 230 koní. Vyvážením hmotnosti vpředu/vzadu 53/47 a díky nízkému těžišti je od roku 2013 velmi diskutovaným tématem.

Toyota Yaris GR

Miniaturní vozítko vyrobené mistry z týmu TOYOTA GAZOO Racing WRT tak, aby splňovalo všechna přísná homologační pravidla mistrovsví světa v rally (WRC). Stálý pohon všech čtyř kol GR-FOUR spolu s přeplňovaným tříválcem o vysokém objemu vytvoří úsměv na tváři snad každému, kdo do něj sedne. Toyota Yaris GR dokáže zpod své kapoty vytvořit sílu hnanou až 261 koňskými silami a 360 Nm.

Toyota Supra GR

U Japonské automobilky ještě na chvíli zůstaneme. Od Toyoty rozhodně stojí za zmínku také Supra, která se proslavila především díky sérii filmů Rychle a Zběsile se zesnulým hercem Paulem Walkerem. Původním vzorem pro Supru byla Toyota Celica, která se od roku 198 stala samotným modelem. Dnes už jen ztěžka najdete starou Toyotu Supru, která nebude zasažena tuningovým duchem z dob filmů Rychle a Zběsile. Toyota Supra se dodnes řadí mezi nejlepší sportovní auta všech dob. A pokud takový model někde najdete, zaplatíte za něj nemalé peníze. Poslední pátá generace, která byla vyvíjena mistry z německé automobilky BMW v nové Supře nechala velký německý odkaz, avšak stále se jedná o velmi oblíbený automobil s výkonem až 340 koní.

Porsche 911

Mezi nejznámějšími sportovními automobily celého světa si snad každý vybaví Porsche 911. Devět set jedenáctka se napříč generacemi prohání po cestách již od roku 1964 a její ikonické kruhové světlomety a šikmě ukloněnou zadní část snad pozná každý. Aktuálně je vyráběna již osmá generace tohoto vozu o výkonu až 390 koní a jedná se o ploché šestiválce, které jsou položeny směrem od sebe (stejně jako u Subaru BRZ).

Audi TT RS

Kompaktní balení Audi se vždycky nechvalně pyšnilo přezdívkou "drahá kabelka", poslední generace RS je však snad všechno jen ne "babské auto". Ostře řezané kusy karoserie spolu s LED světlomety a zdobným spoilerem v sobě ukrývají pětiválec o výkonu až 395 koní. Audi TT získalo svůj název podle motocyklových závodů automobilky NSU na britském ostrově Man TT (Tourist Trophy). Název TT byl však často definován jako "Technology & Tradition". Aktuálně se od roku 2014 vyrábí třetí generace.

Mercedes AMG A35 4MATIC+

Mercedes třídy A je aktuálně čtvrtou generací manažerských hatchbacků a sedanů nejvyšší třídy. Říkáte si, proč tento manažerský vůz zařazujeme do sportovních vozidel? Stačí se přesunout ke sportovní verzi AMG. Ta vám kromě pohonu všech čtyř kol, sedmistupňové dvouspojky nabídne neuvěřitelných 382 koní. A to v kdejakém běžném hatchbacku rozhodně neuvidíte. Motor M139 s výkonem 422 koní se řadí mezi nejvýkonnější sériově vyráběný čtyřválec.

Ford Mustang

Automobil z americké firmy Ford Motor Company je na trhu již od roku 1964. Díky tomuto vozidlu vznikla nová třída tzv. "pony car" - tedy dlouhá kapota a krátký zadek. Z tohoto konceptu se poté inspirovaly vozy jako například Chevrolet Camaro, Mercury Cougar Eliminator nebo Dodge Challenger. V roce 2015 automobilka představila zatím poslední celosvětově prodávanou šestou generaci tohoto modelu. 

BMW M3

Řada M3 byla vždy definována jako sportovní vozy střední třídy. Poslední generace se však začaly formovat spíše do kompaktního manažerského vozu (segment D). První generací střední třídy bylo BMW E30 M3, které bylo vyráběno již od roku 1986. Následovala generace E36 (1994–1999), E46 (1998-2005), E90 / E91 / E92 / E93 (2008–2012), F30 / F31 / F35 a mnoho dalších. Poslední generací vyráběnou od roku 2020 je G80/G81, která má při 650 Nm výkon 503 koní.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Italská automobilka se ve světě sportovních sedanu taktéž neztratí. Důkazem toho je Alfa Romeo Giulia (typ 952), která se řadí mezi sedany střední třídy (segment D). Alfa Romeo Giulia má podélně uložený motor a pohon zadních kol. Giulia Quadrifoglio se svým hliníkovým motorem V6 o objemu 2891 cm3 a twin turbem, který byl vyvinutý techniky z Ferrari, má výkon 510 koní a dokáže selektivně podle potřeby vypínat jeden až tři válce. Model je vybaven karbon keramickými brzdami a ve známém britském pořadu Top Gear na okruhu dosáhl času 1:21.40.

Zdroj info: Toyota, Audi, Alfa Romeo, Ford, Subaru, BMW, Mazda, Miata, Wikipedie.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články