PRÁCE 🧰

Autobusy Otokar – jsou hrozbou pro domácí produkci?

8. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Aktuality

Na český trh začínají pronikat turecké autobusy od společnosti Otokar OTOMOTIV. Jsou čeští výrobci v ohrožení?

Turecké autobusy Otokar pronikají do České republiky. Ohrozí domácí výrobce?

Články na téma automobilový průmysl v ČR:

  1. Automobilový průmysl v ČR
  2. Turecké autobusy Otokar – mohou ohrozit domácí výrobce? - právě čtete
  3. Automobilovému průmyslu v Česku hrozí útlum
  4. Význam automobilového sektoru pro českou ekonomiku

První velkou zakázku na dodání autobusů od společnosti Otokar OTOMOTIV do České republiky už na jaře roku 2022 uzavřelo vedení Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK). Tureckému výrobci se podařilo předčit mnohé konkurenty díky lepší cenovce, a i proto je možné, že tureckých autobusů bude na českých komunikacích přibývat i nadále.

Společnost Otokar je ve výrobě autobusů dlouholetým tureckým lídrem. Vznikla už před více než 60 lety a v Turecku mezi autobusy prakticky nejsou žádné jiné konkurenční značky. Tureckému podniku se v uplynulých letech povedlo expandovat také do zahraničí, momentálně obchoduje už s více než 60 zeměmi.

Po celém světě momentálně jezdí více než 25 tisíc autobusů značky Otokar a před nedávnem začaly být první turecké autobusy využívány i na území České republiky.

Jeden turecký autobus vyšel DSÚK na 3,95 mil. Kč

Prvních padesát autobusů od turecké firmy dorazilo do Ústí nad Labem, a to již během letošních letních prázdnin. Zbytek nové flotily (40) zavítal do Ústeckého kraje během podzimu. Celkem Dopravní společnost Ústeckého kraje objednala 90 nových autobusů a jeden vyšel na 3,95 milionu korun bez DPH. Hodnota celé zakázky se vyšplhala až na 347 milionů korun.

Dopravní společnost Ústeckého kraje pořídila turecká vozidla na úvěr. V současné chvíli je podnik využívá na Ústecku, Děčínsku, Litoměřicku, Lounsku či Podbořansku. Autobusy jsou částečně nízkopodlažní a zhruba 10,1 metrů dlouhé. Celkem nabízí 35 míst k sezení a 15 míst ke stání. Jsou vybaveny 220 kW motorem plnícím Euro VI a automatickou převodovkou s retardérem.

Mají i nosiče kol

Některé autobusy mají také tažné zařízení nebo držáky na nosiče kol. Autobusy mají i rampu pro nástup vozíčkářů či kočárků, jsou vybaveny kamerovým systémem a rovněž i USB nabíječkami. Došlo i k přidání informačních panelů od společnosti Bustec a odbavovacího systému pro tarify DSÚK od společnosti Telmax.

"Jsme velmi rádi, že můžeme poskytnou obyvatelům Ústeckého kraje komfortní a bezpečnou veřejnou dopravu," uvedl ke spolupráci s tureckou společností Hakan Bubik, který je v Dopravní společnosti Ústeckého kraje ředitelem pro mezinárodní prodej a marketing s tím, že spolupráce s tureckým výrobcem probíhala standardně, jako s firmami z jiných zemí.

Komplikace pro české firmy

Expanze tureckých autobusů v České republice ale přidělává vrásky na čele tuzemským výrobcům. Řadí se k nim třeba společnost SOR Libchavy, která od počátku letošního ledna do konce října vyrobila pouze 256 autobusů, což je o 42 procent méně než v roce 2022. Během října byl propad produkce dokonce ještě dramatičtější, neboť z výroby sjelo jen 27 nových vozidel.

Údaje Sdružení automobilového průmyslu ukazují, že výroba autobusů letos klesla v celém Česku a propad tedy zaznamenávají i ostatní společnosti. Prodej nových autobusů na českém trhu se od ledna do konce října poklesl o 40 % na 613 vozidel. Největší úspěch v tomto období zaznamenala společnost Setra se 159 nově registrovanými autobusy, následuje domácí Iveco Bus a na třetím místě právě již uvedený turecký Otokar.

Turecké autobusy jsou nejen pro české firmy velkým konkurentem. Konečná cena vozidel je totiž v porovnání s českými modely nižší, a to mimo jiné proto, že turecká výroba je oproti té české mnohem více konkurenceschopná.

Jedním z důvodů jsou i mzdové požadavky zaměstnanců, které jsou v oblasti Turecka tradičně nižší než v případě České republiky. Vyšší náklady na výrobu se však do konečné ceny propisují a české společnosti kvůli tomu mohou oslovit jen citelně nižší okruh případných zájemců.

Zdroj info: busportal, zdopravy.
Zdroj médií: Depositphotos.
jan novak, 3. 2. 2024 22:40
Docela hezká reklama na Otokar.
Realita všedního dne je bohužel, jak už to často bývá, poněkud jinde.
Co je na těchto vozech špatně?
No, je toho poměrně dost.
Tedy jen v bodech:
- výhled z vozidla - umístění levého zpětného zrcátka - nebezpečné!
- výhled z vozidla - zrcadlení ve sklech - nebezpečné!
- celková kvalita zpracování - únik vzduchu
- výměna žárovek v předních světlometech (ano ne výbojek, ani LED) nutno provádět z lehu pod autobusem!
- slabý výkon světlometů
- kvalita zpracování a ergonomie pracoviště řidiče - odbavovací zařízení bránící řidiči ve výhledu z vozidla
- činnost a účinnost retardéru
- vozidla nejsou ve skutečnosti nízkopodlažní
- velmi problematický servis v ČR
Je na těch vozech vlastně něco dobré? Ale ano - motor, cena a reklama.

Podobné články