PRÁCE 🧰

Budoucnost českého autoprůmyslu v ohrožení

14. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Tuzemské hospodářství je do velké míry postavené na výrobě aut i dalších součástek do nich. Přechod ze spalovacích motorů k elektromobilitě však z Česka může v krajním případě udělat druhý Detroit.

Automobilovému průmyslu v Česku hrozí útlum

Články na téma automobilový průmysl v ČR:

  1. Automobilový průmysl v ČR
  2. Turecké autobusy Otokar – mohou ohrozit domácí výrobce?
  3. Automobilovému průmyslu v Česku hrozí útlum - právě čtete
  4. Význam automobilového sektoru pro českou ekonomiku

Ekonomika České republiky je na výrobě aut závislá, a proto je problematické, že se prozatím nepovedlo přesvědčit investory pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. Přitom okolní ekonomiky si v tomto ohledu vedou o mnoho lépe. Jde třeba o sousední Polsko nebo nedaleké Maďarsko, kde již velká část továren stojí nebo už došlo alespoň k zahájení potřebné stavby.

Nechuť investorů k České republice je varovná a vláda by měla pečlivě analyzovat, co za ní stojí. Svou továrnu na výrobu baterií tu nakonec nebude mít ani koncern Volkswagen, a to i přesto, že současná vláda Petra Fialy za tento projekt velmi hlasitě lobovala. Podnikové vedení Volkswagenu se však rozhodlo jinak. Nepomohly tomu ani četné daňové úlevy jako jsou třeba investiční pobídky, které česká vláda výrobním podnikům často nabízí.

Automobilky však povětšinou chtějí svou výrobu umísťovat právě do blízkosti dodavatelů baterií. V tomto ohledu jde tedy o další nebezpečný signál, který by měl být brán ze strany politického vedení České republiky v potaz.

Důvodů je nejspíš mnoho. Na tuzemském trhu panuje velmi nízká míra nezaměstnanosti. Sehnat nové pracovníky do výroby je pro mnohé firmy takřka nadlidským úkolem. Podniky navzájem proto musí soupeřit zejména nabízenou mzdou, což ale výrobu prodražuje. Za negativním fenoménem však stojí mimo jiné i drahé energie nebo třeba dlouhé a náročné stavební řízení, které se v případě České republiky řadí k těm vůbec nejnáročnějším na celém světě.

Česko začalo zaostávat už i za Slovenskem

Zdá se, že lépe než Česko si vede i sousední Slovensko. Německá společnost Volkswagen totiž již uvedla, že právě na Slovensku po roce 2025 zahájí výrobu sportovně-užitkových vozů s elektrickým pohonem. Nedaleko města Košice na východě Slovenska zase plánuje svou továrnu švédská automobilka Volvo Cars, do provozu by se měla dostat už v roce 2026. Několik dalších projektů je tedy již na stole a budoucnost slovenského automobilového průmyslu je oproti tomu českému namalována zatím o něco lépe.

Ani Slovensko ale nemůže usnout na vavřínech. Studie poukazují na to, že na Slovensku by kvůli přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě mohlo v dalších letech zaniknout až 85 tisíc pracovních míst.

Zástupci slovenského automobilového sektoru nyní uvádí, že celkově tam aktuálně v oblasti výroby aut a klíčových součástek do nich pracuje okolo 260 tisíc lidí. To by znamenalo, že v ohrožení je až jedna třetina pracovní síly. Další velká část lidí by navíc mohla přijít o práci i kvůli postupné robotizaci, která firmám ve valné většině případů citelně šetří náklady. Na rozdíl od lidí totiž není pro příklad potřeba, aby firmy svým robotům platily nákladné sociální a zdravotní pojištění.

Pokud k úplnému zániku třetiny pracovních míst opravdu dojde, může mít také slovenský stát poměrně velké ekonomické problémy. Ve hře by byl citelný nárůst nezaměstnanosti, se kterým jsou běžně spojeny i další potíže. Jde třeba o rostoucí výdaje, které souvisí mimo jiné s následnou rekvalifikací nebo finančně náročnými výplatami sociálních dávek.

Česko ale může dopadnout ještě hůř

Česká republika by si však v tomto ohledu mohla vést ještě hůře. Analýzy totiž poukazují na to, že vlivem přechodu k elektromobilitě může na českém území zaniknout až 170 tisíc pracovních míst.

Velký ekonomický zlom v obou státech by mohl nastat už po roce 2030. Již nyní je totiž patrné, že velké firmy se snaží investovat jen a pouze do elektrických modelů. Počítají totiž s tím, že na území Evropské unie bude ukončen prodej nových spalovacích motorů již po roce 2035. V dalších státech po celém světě bude nástup elektromobility nejspíš o něco pomalejší, z čehož by mohly některé automobilky i čeští subdodavatelé částečně profitovat. Je však otázkou, jak dlouho toto období bude trvat.

Zdroj info: expats.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články