🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Co je to sleeper a jak ho poznat?

2. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Znáte to, zastavíte na křižovatce a vedle vás zastaví rodinný kombík, řeknete si, že máte vyhráno, ale ouha, jedná se o Sleepera!

Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?

V říši aut se najdou i mistři nenápadnosti. Jedná se o auta, která mají přezdívku převzatou z angličtiny – sleeper. Na první pohled to bývají obyčejné automobily, co byste si mohli splést s rodinným autem. Ale pozor, pod kapotou takového automobilu se skrývá bestie! Sleeper umí překvapit brutálním výkonem a neuvěřitelnou rychlostí.

Na takovém autě nenajdete žádné křídla, spoilery, neony, nálepky nebo cokoliv, co by mohlo alespoň trochu napovídat, že je majitelem někdo, kdo autům rozumí.

Historie sleepera

První vlaštovky přiletěly z USA. V roce 1955 představil Chrysler model 300 s výkonem neuvěřitelných 300 koní, což bylo na tehdejší dobu naprostý nesmysl. Podobně na tom byl i model 300C o pár let později, který sice závodil a sbíral úspěchy, ale navenek působil opravdu velmi nenápadně.

Evropa se nenechala zahanbit. Německý Mercedes-Benz 300SEL 6.3 z roku 1968 nabídl neuvěřitelných 247 koní při 4000 o/min. A tahle tradice nenápadných bestií pokračuje dodnes, jak dokazují upravené Mercedesy od AMG nebo Brabusu. Zkrátka, ne vždy platí, že nejhlasitější má největší sílu.

Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?

Příklady sleeperů u automobilek

Klasickým příkladem pro dnešní dobu je kromě dražšího Mercedesu například Volkswagen Golf GTI. Na pohled obyčejné praktické auto, ale z nuly na sto se dostane klidně za 5,9 sekund.

U prémiových značek hledejte označení "S". Třeba Audi S4 vypadá skoro stejně jako běžná Audi A4, ale uvnitř má mnohem silnější motor a vyladěné jízdní vlastnosti. Podobně je na tom i Audi SQ5, které překvapí nejen výkonem, ale i skvělým ovládáním v zatáčkách. A tohle všechno v nenápadném balení! Vrcholným nenápadným dravcem je pak Audi S8. Na první pohled sice působí jako obyčejná luxusní limuzína, ale má neuvěřitelných 563 koní!

Věřili byste, že i v mainstreamovém segmentu najdete spící bestii? Honda Accord sice už nenabízí manuál, ale s přeplňovaným čtyřválcem a desetistupňovou automatickou převodovkou umí pořádně zabrat. A co takhle Mazda 3? Verze 2.5 Turbo sice není taková divočina jako starší Mazda 3 MPS, ale zase nebudete poutat tolik pozornosti. I přesto tahle Mazda 3 umí pořádně lítat, a k tomu nabízí skvělý balanc mezi komfortem a sportovním chováním.

Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?

Sleepera můžete mít i vy!

Někteří majitelé si své auto doslova předělávají k obrazu svému. Vymění motor za silnější, přidají turbo nebo kompresor, či kombinaci obojího a z obyčejného auta je rázem stroj rychlý jako blesk. Navenek to ale často ani nepoznáte. Možná vám mohou napovědět trochu širší gumy, snížený podvozek nebo nepatrně jiný zvuk motoru.

Při vytváření vašeho vlastního sleepera je největším fíglem co nejnižší hmotnost. Žádné zbytečné parádičky! Pryč s hudbou, zadními sedačkami, rezervou nebo klimatizací. Nenápadný závodník pak dokáže překvapit. A tudíž platí, že pokud vedle vás na semaforu zastaví taková nenápadná kraksna, radši si nechte ty řeči o koních pod kapotou. Tenhle nenápadný elegán by vás totiž mohl sežrat i s vaším tuningem!

Zdroj info: JDPower.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články