🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Konec legendy: Proč už auta nemají mrkačky?

5. 5. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Vyklápěcí světlomety už na moderních autech nenajdeme. Jaké však bylo to poslední auto, které za touto skvělou érou udělalo poslední *mrk*?

Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?

Výklopné světlomety, jsou druhy hlavních světel, které se mohou při nepoužívání schovat pod karoserii. Lidově se takovým vozidlům říká „mrkačky“. Světlomety mohou být ovládané jak mechanicky, tak i elektronicky a mohly se otáčet okolo příčné i podélné osy. Podél příčné osy se otáčely například světlomety na autech jako je Mazda MX-5, Toyota Cellica, Ferrari Testarossa a mnoho dalších. Mezi vozy, které své světlomety vyklápěly směrem do strany patří například Opel GT.

Jako úplně první vůz, který se na světě objevil s těmito zajímavými světly, které dodnes všichni milujeme, byl Cord 810/812, který byl představen v Americe, a to již v 30. letech 20. století. Oba světlomety se musely samostatně manuálně vyklápět páčkou v interiéru.

Z našeho území známe pouze dva případy, ve kterém se vyklápěcí světlomety použily. Jedná se o vozy MTX Tatra V8 (kterou ještě stále můžeme v rámci výstavy vidět v Kopřivnickém muzeu) a supersport Škoda 1100 GT, která byla československým prototypem sportovního kupé z lehkých laminátových dílů, s řadovým čtyřválcovým motorem vzadu o výkonu 55 kW a poháněnou zadní nápravou. Celý vůz byl postaven na platformě tehdejší Škody 100 a tento prototyp byl vyhotoven v šesti kusech.

Proč mrkačky vlastně přišly?

Původní plán konstruktérů „skrytých světlometů“ byl ten, že auto bude mít lepší aerodynamiku (denní osvětlení v té době nebylo povinné a stačilo svítit pouze v noci) a s tím spojený nižší odpor vzduchu a také nižší spotřebu. Automobilky, které šly cestou mrkaček se také rázem staly „moderními“ a „šli s dobou“.

A kdo byl ten poslední?

I přes to, že byla tato světla velmi populární, na začátku 21. století se od nich kvůli bezpečnosti a poruchovosti opustilo. Po roce 2004 vstoupila v platnost směrnice Evropské komise, která automobilkám nařizuje navrhovat přední části aut tak, aby se při nárazu s chodcem co nejvíce deformovaly a zmírnily tak jeho zranění. A jak si asi dokážete představit, dva vystouplé vyklápěcí světlomety, by v tomto ohledu představovaly značné riziko. Posledním obětním beránkem byl právě v roce 2004 Chevrolet Corvette generace C5 a Lotus Esprit V8.

Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?

Je Volvo nástupce „výklopných světlometů“?

Před rokem se však na sociálních sítích objevilo video automobilky Volvo, která u svých LED světlometů na vozidle Volvo EX90 vytvořila zajímavý efekt, který vypadá jako právě již zmíněné mrkačky. Jestli to byl z Volva záměr, si připomenout starou dobu, se nikdy nedozvíme, každopádně se jedná o smělý krok směrem k zákazníkům.

Zdroj info: Auto Guide, Auto Express.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články