Porsche je ikonou mezi sportovními vozy. Německá preciznost se tu mísí se smyslem pro detail a dokonalost. Jak moc promyšlená auta Porsche vyrábí, dokládá i pozice zapalovací skříňky, která je na levé straně od volantu.
Porsche se startuje vlevo. Proč?
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější?
- Proč má Porsche zapalování vlevo? - právě čtete
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat?
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami?
- Pamatujete si? To nejlepší z našich garáží v roce 2004
- Známe auta, která nejvíc ovlivnila automobilovou kulturu - již brzy
Abychom to uvedli na pravou míru, tak ne všechna Porsche mají opravdu klíček/tlačítko startování na levé straně od volantu. Že se u starších modelů jedná o základ ve Volkswagenu (transaxle), poznáte většinou právě na pozici skříňky zapalování, která je konvenčně vpravo. Nebudeme ale zabíhat do složitostí, omezíme se na prosté zjednodušení, že Porsche zkrátka nejčastěji budete startovat vlevo od volantu.
Proč se Porsche startuje vlevo?
S ohledem na historii automobilky a její působení na závodních okruzích musíme hledat původ právě zde. Ve světě hlučných motorů a vůně pálících se pneumatik záleží skutečně na každé sekundě, ba dokonce často i na zlomcích sekundy. Můžete ladit aerodynamiku, podvozek, motor, zpřevodování a další faktory, to vše kvůli pár setinám sekundy, za které zvládnete objet okruh. Sem tam se ale objeví mozek, který je zvyklý myslet trochu mimo zavedené rámce a podívá se na problém shora.
Přesně někdo takový se našel i u Porsche a přišel se způsobem, jak na jednom z nejslavnějších okruhů světa uspořit už při startu možná i něco kolem sekundy času. V Le Mans se totiž startovalo trochu jinak než na většině jiných závodišť. Na jedné straně dráhy stáli piloti v kombinézách a helmách (kdysi i jen v montérkách a čepicích) a na straně druhé byla jejich auta.
Se startem závodu museli jezdci rychle přeběhnout celou šířku tratě, rychle usednout do aut, nastartovat, zařadit jedničku a rozjet se. Když si tento proces rozložíme na jednotlivé kroky, tak přeběh na pár metrů zvládnou víceméně všichni stejně rychle. Pak tu máme usednutí/naskočení do auta, kde už se to trochu láme. Jakmile řidič sedí, musí pravou rukou otočit klíčkem v zapalování a tím nastartovat motor. Poté je potřeba zařadit jedničku, opět pravou rukou, a může vyrazit.
Máme tedy dva úkony, které je potřeba udělat pravou rukou. Z logiky věci je nelze dělat naráz. V Porsche si to někdo uvědomil a řekl si, že by možná bylo fajn jedním z těchto úkonů zaměstnat namísto pravačky levačku, takže by v tu samou chvíli mohla už pravačka řadit první stupeň. Není na tom nic složitého, jenom se přehodí spínací skříňka na levou stranu.
Dnes už jen odkaz
Očividně to fungovalo, protože u toho Porsche zůstalo a dělá to tak do dnes. Le Mans už startuje bez běhu k autu, ale jelikož automobilky často staví na tradicích, dělají to stuttgartští stále stejně a i nová 911 se stále startuje vlevo od volantu. Do dnešních dnů teda mají Porsche v sobě zabudovaný důkaz geniality a doklad toho, že někdy se namísto ladění stovkami testovacích kol stačí zamyslet nad zdánlivě jednoduchou věcí a začít ji dělat jinak.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube.