PRÁCE 🧰

Největší automobilové propadáky

31. 3. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Mezi nově představenými automobily se sem tam objeví exempláře, které, navzdory své kvalitě a technické dokonalosti, nezískají přízeň zákazníků a stanou se tržními propadáky. Zpravidla to pak končí finanční ztrátou a rychlým ukončením výroby.

Volkswagen Phaeton

Když se automobilky rozhodnou představit nový model, obvykle to mají velmi dobře vymyšlené. Analyzují poptávku, konkurenci, přání zákazníků i vlastní možnosti. V historii se však párkrát stalo, že se nově představené auto stalo okamžitým propadákem a automobilka na něm tratila nemalé finanční prostředky. Nezřídka se přitom jednalo o automobily, které byly objektivně povedené. Trh je zkrátka nepředvídatelný. Toto je výběr největších automobilových propadáků.

Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton vděčí za svůj vznik maniakálnímu geniovi jménem Ferdinand Piëch. Bez něj by se totiž německá automobilka do takového projektu zřejmě nikdy nepustila. Phaeton byl ukázkou síly koncernu, extrémně složitý kus techniky a bohužel také prodejní propadák. Volkswagen ho přesto prodával dlouhých čtrnáct let, během kterých se prodalo lehce přes 84 tisíc kusů. Dnes je však Phaeton vyhledávanou automobilovou zajímavostí.

Audi Coupé S2

Je trochu ironické, že i v případě Audi S2 stojí daleko v pozadí Ferdinand Piëch. Audi S2 mělo zkraje devadesátých let nahradit stárnoucí, ale stále legendární, Audi Quattro. Pomoci k tomu měl modernější zakulacený design, pětiválcový motor a pohon všech kol. Jako první auto taky neslo znáček „S“. Základ jinak vycházel z Audi Coupé, které ovšem také nedosahovalo takových prodejů jako jeho předchůdce. Audi Coupé S2 se nakonec mezi lety 1991 a 1995 vyrobilo jen lehce přes 7 tisíc exemplářů.

Audi Coupé S2

Aston Martin Cygnet

Luxusní supermini od Astonu, dává vám to smysl? Smysl to zřejmě nedávalo zákazníkům britské značky, když se místo plánovaných tisíců kusů ročně prodalo za celé čtyři roky pouhých 593 exemplářů. Popravdě se ani nedivíme, když se prakticky jednalo jen o přeznačkovanou Toyotu iQ s trochou luxusní kůže a cenovkou kolem milionu korun. Na obhajobu Astonu – Cygnet vznikl primárně jako prostředek ke snižování flotilových emisí.

Jaguar XJ220

Dnes je Jaguar XJ220 ceněným supersportem, v době uvedení na trh tomu však vůbec nebylo. Ačkoliv se totiž produkční kus prodával s přeplňovaným šestiválcem a pohonem zadních kol, koncepty a prototypy slibovaly rovnou dvanáctiválec a čtyřkolku. Jaguar měl sice na stole hned několik objednávek, změna techniky nebo finanční krize vedla k úplnému zrušení většiny z nich. Nakonec se tak k zákazníkům dostalo pouhých 274 kusů, což je i na supersport velmi nízké číslo.

Jaguar XJ220

Renault Avantime

Od supersportu se přesouváme k extravagantní francouzské kreaci. Po přelomu tisíciletí byly vozy MPV na vrcholu, a tak se s nimi Renault rozhodl experimentovat – vynechal zadní dveře, přihodil zajímavé křivky a pod kapotu mimo jiné nacpal i šestiválcový motor. Jako třešničku na dortu přidal dvoubarevné provedení a označení kupé. Tato myšlenka kupodivu zaujala nemalé množství zájemců, jen málokterý z nich měl ale odvahu si něco takového skutečně pořídit. Avantime tak po třech letech produkce skončil s přibližně 8,5 tisíci prodaných kusů. V současnosti však díky jeho zvláštnosti narůstá jeho obliba.

Peugeot 1007

A u zvláštních francouzských aut ještě zůstaneme. Peugeot 1007 měl zajímavou myšlenku – malé auto do města s posuvnými dveřmi pro lepší vystupování v těsných prostorech? To není špatná myšlenka! Když byl veřejnosti poprvé představen koncept, byl dokonce velmi kladně přijat. Přesto se jedná o jeden z největších prodejních neúspěchů Peugeotu.

Peugeot 1007

Mini Paceman

Pamatuje si vůbec někdo Mini Paceman? Po roce 2010 se Mini pod taktovkou BMW rozhodlo experimentovat a vedle zajetého hatchbacku Mini a slušně se rozjíždějícího praktičtějšího provedení Countryman představila sadu nových modelů. Dnes asi většina zná SUV Mini Countryman, ale třídveřové kupé SUV Paceman už si pamatuje málokdo. Není divu, když se za necelé čtyři roky v produkci prodalo ani ne 9 tisíc kusů.

Luxusní modely běžných značek

Pak tu mámě příběh několika modelů, které jsme souhrnně pojmenovali jako neúspěšné luxusní modely obyčejných automobilek. Patří sem například Renault Vel Satis, Citroën C6, Peugeot 607, Alfa Romeo 166 nebo Mazda Xedos 9. Tyto luxusní sedany mají společnou jednu věc – svými vlastnostmi dokázaly často plně konkurovat prémiovým soupeřům, bohužel si za to však nechaly i adekvátně zaplatit. Málokdo pak takové peníze dal, když za totožnou částku mohl mít prémiovou značku. Alfu pak k tomu všemu potopily i povídačky o nespolehlivosti.

Renault Vel Satis

Zvláštní japonská SUV

Zatímco předchozí výběr byl z větší části francouzský, nyní se podíváme na čistě japonskou produkci. Japonci čas od času přijdou s něčím neotřelým. Nezřídka se však stává, že to s tou neotřelostí přeženou a zákazníci jim to dají svým nezájmem patřičně najevo. Na konci devadesátých let to okusilo Suzuki s modelem X-90, což bylo dvoudvěřové SUV s odnímatelnou střechou. Spálil se i Nissan, když z ne příliš oblíbeného SUV Murano udělal plnohodnotný kabriolet a na první dobrou mu nevyšel ani atypický crossover Juke. Evropské zákazníky nenadchl ani vzhled a vyšší cena Subaru Tribeca.

Maybach

Doteď jsme se bavili o jednotlivých modelech, ale co když automobilka neuspěje rovnou se vzkříšením celé automobilky. Přesvědčil se o tom Mercedes, který po vzoru VW a BMW, kteří úspěšně reinkarnovali značky Bentley a Rolls-Royce, pokoušel vzkřísit automobilku Maybach. Mercedes však nikdy nedokázal zakrýt, že limuzíny Maybach nejsou o mnoho víc, než protažená třída S. Z automobilky se tak velmi rychle stal pouhý výbavový stupeň nejluxusnější limuzíny Mercedesu.

Zdroj info: Autocar, Car and Driver.
Zdroj médií: VW, Audi, Jaguar, Renault, Peugeot, Mini, Suzuki, Aston, Martin.

Fotogalerie (8 fotek)

Podobné články