Odhalte s námi fascinující příběhy prototypů Škoda, které se nikdy nedostaly do sériové výroby. Objevte zapomenuté sny československých designérů a prožijte historii automobilů Škoda z jiné perspektivy.
Znáte tyto Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby?
Články na téma zajímavosti o autech:
- Přehled luxusních drahých aut
- Jaká je BMW řada 1
- Legendární automobily 70. let
- Jak vznikají modelová jména automobilů
- Historické vozidlo a podmínky vlastnictví
- Pět historických rekordů vozu Toyota Land Cruiser
- Žebříček nejlepších amerických aut
- Nejspolehlivější ojetá auta mají japonský původ
- Nejdražším autem světa už není Bugatti
- Quattro v Audi není vždy quattro
- Maximální rychlost na tachometru neodpovídá realitě. Proč?
- BMW Isetta a její historie
- Enzo Ferrari jezdil až do 70. let Peugeoty
- Proč jsou auta v USA o tolik levnější?
- Proč má Porsche zapalování vlevo?
- BMW zachránilo majitele Rolls-Royce před velkými výdaji
- Nejznámější automobilové přezdívky
- Auta s nejluxusnějšími interiéry
- Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli
- Nejdivnější limitované edice vozů
- Automobily, které se měly vyrábět, ale k zákazníkům se nikdy nedostaly
- Největší automobilové propadáky
- Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby - právě čtete
- Znáte sleepery? Co to je a jak ho poznat? - již brzy
- Poslední mohykán: Které auto se rozloučilo s legendárními mrkačkami? - již brzy
Fabia Pickup
Pamatujete si legendární Škodu Favorit Praktik a Forman Pick-up? Tito pracanti psali historii českého automobilového průmyslu. A co takhle Škoda 1203 Pick-up nebo Felicia Pick-up? I ty si získaly srdce mnoha řidičů. Málokdo ale ví, že existoval i prototyp pick-upu na bázi první generace Škody Fabia. Tento pick-up se nikdy nedostal do sériové výroby, ale i tak je fascinujícím kouskem automobilové historie.
O prototypu Fabie Pick-up existuje jen málo informací. Víme, že se vyrobily zhruba tři kusy, z nichž jeden měl čistě korbu a další uzavřenou "boudu". Není ani jisté, co se skrývalo pod kapotou těchto tajemných vozů. Internetové spekulace hovoří o atmosférickém dvoulitru (2.0 MPI 85 kW) u jednoho z modelů a o legendárních motorech 1.9 TDI u zbývajících.
Škoda Tudor
Legendární kupé Škoda Tudor, odvozené od anglického "two door", dodnes rozbuší srdce nejednoho fanouška automobilů. I když se jednalo "jen" o koncept, Tudor vypadal sériově. Jeho design vycházel z tehdejšího Superbu, s délkou 4803 mm, šířkou 1765 mm a výškou 1469 mm. I interiér byl převzat ze Superbu a dle dobových informací byl vůz plně funkční. Pod kapotou se skrýval zážehový šestiválec o objemu 2,8 litru se 30 ventily a výkonem 142 kW. Spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a poháněl přední kola. Škoda uváděla zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund a maximální rychlost 240 km/h.
Tudor bohužel nikdy neopustil fázi prototypu, který se objevil na ženevském autosalonu. Jeho osud je dodnes zahalen tajemstvím. Ačkoliv se nikdy nedostal do sériové výroby, navždy se zapsal do historie Škody jako symbol krásy, síly a snů českých řidičů.
Škoda Winnetou
Z hlubin švýcarské preciznosti se vynořil exotický automobil s duší divokého západu. Roadster Winnetou, pojmenovaný po legendárním náčelníkovi Apačů z knih Karla Maye, uchvátil svět na ženevském autosalonu v roce 1967. Elegantní křivky karoserie a impozantní motor slibovaly nezapomenutelný zážitek z jízdy. Winnetou se však stal obětí přísných bezpečnostních testů. Během testovacích jízd například upadávaly díly výfuku či nešly zavřít dveře. Sen o sériové výrobě se tak rozplynul a Winnetou zůstal vzácným prototypem, připomínající odvážnou vizi švýcarských mistrů z firmy A. P. Glättli.
Škoda 724 Supersport
Z hlubin kvasinských závodů se v roce 1972 vynořila bílá labuť s duší rebela. Škoda 110 Supersport (typ 724), prototyp závodního automobilu s odvážným designem a impozantní technikou, uchvátil i znepokojil automobilový svět. Zadní pohon, řadový čtyřválec uložený vzadu a aerodynamická karoserie ze sklolaminátu – to vše slibovalo nevídaný zážitek. Šestice výklopných světlometů, prostor pro zavazadla a rezervní kolo a futuristické dveře vyklápějící se nahoru s částí střechy dělaly ze Supersportu skutečnou hvězdu.
I přes zájem veřejnosti se Supersport do sériové výroby nikdy nedostal. V Československu čelil kritice za hranaté tvary, zatímco na Západě sklidil ovace v magazínu Road and Track, kde ho hodnotili lépe než prototyp Aston Martinu. Upravená verze Supersportu si zahrála ve filmech jako "Upír z Feratu", "Velká filmová loupež" a "Zítra vstanu a opařím se čajem".
Škoda Favorit Coupé
Představte si automobil, který snoubí praktičnost Favoritu s elegancí italského kupé. Bezrámová okna, prodloužené dveře a třetí výklopné dveře – to vše sliboval prototyp Favorit Coupé, odvážný sen československých a italských designérů. Coupé vycházelo z platformy standardního Favoritu, ale s ostřejším úhlem předního okna, prodlouženými předními dveřmi a bezrámovými okny, které dodávaly vozu elegantní italský šmrnc. Tradiční kliky nahradily páčky skryté v prolisu dveří, podobně jako u Fiatu Uno.
Zdroj médií: Depositphotos.