PRÁCE 🧰

Znáte tyto Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby?

9. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Odhalte s námi fascinující příběhy prototypů Škoda, které se nikdy nedostaly do sériové výroby. Objevte zapomenuté sny československých designérů a prožijte historii automobilů Škoda z jiné perspektivy.

Škodovky, které se nikdy nedostaly do výroby

Fabia Pickup

Pamatujete si legendární Škodu Favorit Praktik a Forman Pick-up? Tito pracanti psali historii českého automobilového průmyslu. A co takhle Škoda 1203 Pick-up nebo Felicia Pick-up? I ty si získaly srdce mnoha řidičů. Málokdo ale ví, že existoval i prototyp pick-upu na bázi první generace Škody Fabia. Tento pick-up se nikdy nedostal do sériové výroby, ale i tak je fascinujícím kouskem automobilové historie.

O prototypu Fabie Pick-up existuje jen málo informací. Víme, že se vyrobily zhruba tři kusy, z nichž jeden měl čistě korbu a další uzavřenou "boudu". Není ani jisté, co se skrývalo pod kapotou těchto tajemných vozů. Internetové spekulace hovoří o atmosférickém dvoulitru (2.0 MPI 85 kW) u jednoho z modelů a o legendárních motorech 1.9 TDI u zbývajících.

Škoda Tudor

Legendární kupé Škoda Tudor, odvozené od anglického "two door", dodnes rozbuší srdce nejednoho fanouška automobilů. I když se jednalo "jen" o koncept, Tudor vypadal sériově. Jeho design vycházel z tehdejšího Superbu, s délkou 4803 mm, šířkou 1765 mm a výškou 1469 mm. I interiér byl převzat ze Superbu a dle dobových informací byl vůz plně funkční. Pod kapotou se skrýval zážehový šestiválec o objemu 2,8 litru se 30 ventily a výkonem 142 kW. Spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a poháněl přední kola. Škoda uváděla zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund a maximální rychlost 240 km/h.

Tudor bohužel nikdy neopustil fázi prototypu, který se objevil na ženevském autosalonu. Jeho osud je dodnes zahalen tajemstvím. Ačkoliv se nikdy nedostal do sériové výroby, navždy se zapsal do historie Škody jako symbol krásy, síly a snů českých řidičů.

Škoda Winnetou

Z hlubin švýcarské preciznosti se vynořil exotický automobil s duší divokého západu. Roadster Winnetou, pojmenovaný po legendárním náčelníkovi Apačů z knih Karla Maye, uchvátil svět na ženevském autosalonu v roce 1967. Elegantní křivky karoserie a impozantní motor slibovaly nezapomenutelný zážitek z jízdy. Winnetou se však stal obětí přísných bezpečnostních testů. Během testovacích jízd například upadávaly díly výfuku či nešly zavřít dveře. Sen o sériové výrobě se tak rozplynul a Winnetou zůstal vzácným prototypem, připomínající odvážnou vizi švýcarských mistrů z firmy A. P. Glättli.

Škoda 724 Supersport

Z hlubin kvasinských závodů se v roce 1972 vynořila bílá labuť s duší rebela. Škoda 110 Supersport (typ 724), prototyp závodního automobilu s odvážným designem a impozantní technikou, uchvátil i znepokojil automobilový svět. Zadní pohon, řadový čtyřválec uložený vzadu a aerodynamická karoserie ze sklolaminátu – to vše slibovalo nevídaný zážitek. Šestice výklopných světlometů, prostor pro zavazadla a rezervní kolo a futuristické dveře vyklápějící se nahoru s částí střechy dělaly ze Supersportu skutečnou hvězdu.

I přes zájem veřejnosti se Supersport do sériové výroby nikdy nedostal. V Československu čelil kritice za hranaté tvary, zatímco na Západě sklidil ovace v magazínu Road and Track, kde ho hodnotili lépe než prototyp Aston Martinu. Upravená verze Supersportu si zahrála ve filmech jako "Upír z Feratu", "Velká filmová loupež" a "Zítra vstanu a opařím se čajem".

Škoda Favorit Coupé

Představte si automobil, který snoubí praktičnost Favoritu s elegancí italského kupé. Bezrámová okna, prodloužené dveře a třetí výklopné dveře – to vše sliboval prototyp Favorit Coupé, odvážný sen československých a italských designérů. Coupé vycházelo z platformy standardního Favoritu, ale s ostřejším úhlem předního okna, prodlouženými předními dveřmi a bezrámovými okny, které dodávaly vozu elegantní italský šmrnc. Tradiční kliky nahradily páčky skryté v prolisu dveří, podobně jako u Fiatu Uno.

Zdroj info: Škoda Auto.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články