🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Scania vyrobila poslední vlastní autobus

5. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Scania

Před pár týdny se Scania rozhodla ukončit vlastní výrobu autobusů. Uzavřela svůj poslední závod v sousedním Polsku, který se nacházel ve městě Słupsk. Scanii se dlouhodobě nedařilo zvýšit výrobní čísla a produkce se nevyplácela.

Scania končí s výrobou vlastních autobusů

O své místo nejen na evropském trhu se v posledních letech snažil bojovat zejména městský autobus Citywide, se kterým Scania přišla už v roce 2019. Jeho přijetí ze strany možných zákazníků ale bylo jen velmi vlažné. Ani po čtyřech letech od prvotního představení se nepodařilo Scanii zajistit významnější odbyt.

Vedení společnosti Scania přitom dlouhá léta doufalo, že se svým novým autobusem na vysoce konkurenčním trhu konečně uspěje. Mělo k tomu přispět i uzavření finského závodu, reorganizace produkce právě v polském městě Słupsk, a také opuštění hliníkové technologie karoserií.

Vysoká cena, malý dojezd

Ani to ani nepomohlo, a to mimo jiné i kvůli poměrně vysoké ceně. Už v březnu loňského roku tak vedení firmy oznámilo, že výrobu autobusů společnost pod vlastní značkou opouští a nově se bude věnovat jen a pouze výrobě podvozků pro nástavbáře, a tedy tu část výroby, která dlouhá léta držela celou autobusovou sekci Scanie nad vodou.

Výroba autobusů značky Scania měla v Polsku poměrně bohatou historii. Odstartovala již v roce 1993, fungovala tedy zhruba třicet let. Poslední zde vyrobený autobus s pohonem na CNG nese pořadové číslo 10 413 a k jeho dokončení došlo na konci roku 2023. Objednal si jej blíže nespecifikovaný francouzský zákazník.

Jedny z posledních vyrobených autobusů od Scanie se nacházejí i v českých Teplicích. Tamní dopravní podnik je zařadil do provozu počátkem ledna roku 2024. Další ale v budoucnu už tedy nepřidá.

Scania se svými autobusy neuspěla zejména proto, že prakticky kterýkoliv konkurent dokázal nabídnout příznivější parametry autobusů. Pro autobusy od Scanie byla typická vysoká cenovka a poměrně malý dojezd.

O práci přišlo několik set lidí

Kvůli zastavení výroby přijde o práci celkem 850 lidí. Už v lednu letošního roku byla odstartována demontáž technologií a úplné opuštění polského závodu by se mělo odehrát koncem letošního března. Vedení výrobního závodu v Polsku už dříve avizovalo, že svým pracovníkům nebude bránit v nalezení nového pracovního místa.

"Další, velké propouštění, je plánováno na březen, duben a květen. Pokud půjde vše podle plánu, ze strany zaměstnavatele není předpoklad, že se bude snažit udržet lidi násilím. Dáme jim možnost hledat si práci už teď, poskytneme jim dny volna, aby se mohli adaptovat na nová místa,“ uvedla Liliana Łuczkiewicz, která je personální ředitelkou společnosti.

Zároveň je ale třeba zmínit, že polský region Scanie neopouští zcela. I proto část pracovní síly odejde pracovat do nedalekého podniku v Kobylnici, kde bude i nadále probíhat již zmíněná výroba podvozků. V podniku aktuálně pracuje zhruba tři sta lidí.

Zároveň je ale třeba zmínit, že rok 2023 se z hlediska počtu prodaných autobusů od Scanie řadil k těm vůbec nejlepším v celé historii polského závodu. To je ukázkou toho, že trhy se po náročné koronavirové pandemii a následném období vysoké inflace začaly opět vzpamatovávat. Tempo obnovy je ale pomalejší, než by si většina podniků přála a doufají tedy i v příznivější zítřky.

Do konečného rozhodnutí jistě promluvily i investice do nových technologií, které by Scania musela v dohledné době provést. Tlak na udržitelnost i v oblasti autobusové dopravy je totiž obrovský a s tímto fenoménem se musí aktuálně prát všichni výrobci.

Vedení Scanie zároveň dodalo, že hlavně díky zesílené spolupráci s vybranými výrobci nástaveb a dalšími partnery zůstane v oboru i nadále.

Zdroj info: defence24.pl.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články