PRÁCE 🧰

Auto v USA je levnější než v Evropě. Čím to je?

25. 1. 2024 4 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Možná jste si toho také někdy všimli, třeba při návštěvě USA – auta jsou tam zpravidla levnější než u nás, a to dost významně. Čím je to způsobeno?

Auto v USA je levnější než v Evropě. Čím to je?

Člověka to až zarazí, jaké jsou v cenách mezi Evropou a zámořím rozdíly. Schválně jsme se podívali do ceníku automobilky Toyota, jejíž auta patří k těm celosvětově nejprodávanějším. U nás vyjde model Camry, považovaný za poměrně luxusní vůz, na 1 050 000 korun s DPH. Je to nejnižší cena, jakou automobilka uvádí na svém českém webu. V USA za stejné auto v základu chtějí 26 420 dolarů, což je 568 tisíc korun. Ano, bude to o něco horší výbava a motor bude čistý 2,5litr, bez podpory elektrické trakce, za to s osmistupňovým automatem. Chceme-li srovnatelnou konfiguraci, můžeme sáhnout po identické motorizaci, tedy agregátu o obsahu rovněž 2,5 litrů, ale v hybridu s eCVT převodovkou. Za takový vůz dáme 28 855 dolarů bez daně, tedy 645 tisíc korun. Daň je většinou kolem čtyř až šesti procent. Budeme-li tedy počítat s šestiprocentní daní, dostáváme se na zhruba 684 tisíc korun. Toyota Camry tedy vychází v USA o asi 35 % levněji než v Evropě.

Nemá moc smysl se bavit o životní úrovni, ta je dost relativním ukazatelem a v Americe jsou skutečně obrovské rozdíly mezi tím, jak lidé žijí (viz. stany na chodnících v centrech měst a podobně). Ale asi je jasně vidět posun v celém automobilovém segmentu prakticky o jednu třídu. Ve filmech a seriálech americké produkce jezdí Toyotou Camry v podstatě kde kdo, u nás taková auta kupují spíš nadprůměrně vydělávající. Ano, důvodem je cena. Proč si nekoupit luxusnější auto, když je tak levné… V čem jsou ale hlavní důvody tak nízké ceny?

Úspory z rozsahu

Termín známý zejména v podnikové sféře. Teorie (i praxe) je taková, že když něco vyrábíte a prodáváte ve velkém, uspoříte. Pro příklad třeba pozice účetní v dealerství. Prodáte-li 20 aut, potřebujete ji, stejně jako ji potřebujete, když prodáte aut 500. Pro účetní samotnou se toho zase tolik nemění, vzhledem k úrovni automatizace procesů. V účetním programu akorát budou figurovat větší sumy. Zaplatit ji ale musíte tak jako tak, když prodáte stovky aut ročně, náklady na ni se v tom rozplynou, budete-li malý autosalon s prodejemi pár desítek aut ročně, je účetní dost zásadní položka. Podobně je to třeba s dopravou, ale i na úrovni výroby. Zkrátka dělat a prodávat věci velkém je výhodnější, než když jich prodáte pár kusů.

Byrokracie

Evropa se poslední zhruba dvě dekády doslova utápí v nejrůznějších regulacích a předpisech. Ty se navíc neustále mění a přibývají, samostatnou kapitolou jsou emisní povolenky, což je v podstatě moderní forma odpustků, nebo třeba ESG a podobné „vymoženosti“. Automobilky logicky náklady promítnou do koncových cen. Regulaci, která je možná někdy i dobře míněná a má za cíl pomoci zákazníkům, nakonec zaplatí kdo? Ano, zákazník. Historie nezná moc případů, kdy by nějaká velká firma pokryla ze svého rozdíl vzniklý novou daní nebo náklady navíc. Naopak, je to o argument víc, proč zdražit ještě o kousek víc, než bylo nutné, viz. ceny potravin u nás a brutální marže obchodů. Svedlo se to na inflaci, ale reálně by ceny měly být o čtvrtinu až třetinu nižší.

Struktura dealerské sítě

Evropa je hustě obydleným regionem. S výjimkou některých severských zemí a třeba Španělska je víceméně rovnoměrně pokrytá dopravní infrastrukturou a obyvatelstvem. V USA se lidé více koncentrují ve městech a na pobřeží. S tím souvisí i množství dealerství a jejich rozložení. Nejsou na každém rohu, ale když už někde autosalon stojí, má většinou v okolí dostatek koupěchtivých zákazníků.

Výbava

Toto není úplně pravidlo, ale velmi často bývají základní modely v USA hůře vybavené než v Evropě. Týká se to zejména interiéru, do kterého evropské automobilky cpou co nejvíce displejů, světelných pásků a dalších cingrlátek, jejichž užitná hodnota je v podstatě nulová, ale mohou si za to říct peníze. Americký trh navíc není tak svázaný bezpečnostními předpisy, takže třeba automatické čtení značek nebo nejrůznější otravné asistenční systémy lze z výbavy vynechat. Klesá tím zejména položka „cena od“. Dovezete-li auto z USA, musíte ho každopádně upravit pro provoz na evropských silnicích.

Motory

Rozdíl už není tak výrazný, jako býval, přesto mají v Evropě prodávaná auta spíš menší motory, ale s velmi pokročilými systémy řízení a omezení emisí. Souvisí s tím i neustálý vývoj a s tím spojené investice. Naopak v USA často motory mívají původ v prověřené technice, staré třeba několik dekád. Jejich způsobu jízdy, kdy se často ustálenou rychlostí překonávají velké vzdálenosti, to sedí víc. U nás daleko častěji zrychlujeme, zpomalujeme a mnohem víc zatáčíme.

Zdroj info: hotcars, usatrt, statista.
Zdroj médií: Depositphotos.
Dušan, 26. 1. 2024 18:46
Základní cena Camry je u nás 840 tisíc, tedy o 210 tisíc míň než je uvedeno v článku - nelze se dívat na ceníkovou cenu, ale "akční".
Hlavní důvod bych viděl ve faktu, že Camry pro US trh se vyrábí v USA, tudíž odpadá clo, kdežto pro EU se tuším vyrábí v Turecku, takže se platí importní clo. To spolu s vyšší DPH dělá ten rozdíl. Zohledněn je také objem, kdy v USA se jich ročně prodá 300 tisíc, kdežto v lidnatější EU je to model na okraji zájmu s pár tisíci registracemi.
Lepší příklad je například volkswagen - u něj jde vidět, jak nás tady berou na hůl...

Podobné články