Kolem emisní normy Euro 7 se toho v posledním roce odehrálo hodně. Nejdřív to vypadalo, že bude prakticky likvidační pro většinu menších aut a zbydou nám spíš ta dražší. Nakonec se však podařilo prosadit racionálnější variantu.
Emisní norma Euro 7 a její finální podoba
Články na téma emise aut:
- Co je ekologická daň na auto?
- Emise - co vlastně z toho výfuku vypadává?
- Auta na vodík a emise: Kolik jich produkují?
- Ekologická plaketa a emisní zóny
- Jsou emise vaší noční můrou? Poradíme, jak jimi projít v roce 2023!
- Ekologická daň na auta v roce 2024, chystají se změny?
- Finální podoba emisní normy Euro 7 - právě čtete
- Zakáže Brusel provozovat naftová auta?
- Malé vs. velké částice – které škodí víc a proč?
- Měření emisí je obrovský problém. Ministerstvo dopravy zavřelo další STK
- Měření emisí – další nedostatky a podvody
DPF filtr za 250 korun
Hodně se toho napsalo v nejrůznějších médiích, vyjádřil se k tomu kde kdo, ale moc se vlastně neví, jak ta Euro 7 vypadá. Chaos do toho vnesl i Alexandr Vondra (ODS), který novinářům sdělil, že DPF filtr stojí 250 korun. Přitom reálně jeho cena začíná na zhruba 10 tisících korun za originální díl, ale může stát klidně i desetinásobek této sumy. Mimochodem, Alexandr Vondra je v této věci oficiálně zpravodajem, takže je trochu na pováženou, že prohlásí takovou hloupost.
Edit: Poprosili jsme kancelář pana poslance o vyjádření, odpověděl nám jeho asistent:
„Máte pravdu, tady došlo k nedorozumění. Mám za to, že pan poslanec měl na mysli technické řešení evaporativních emisí.“
Euro 7 je reálně spíš jen lehce vylepšená Euro 6. Oproti ní se sedmička neliší co do objemu vypouštěných částic a NOx, tedy oxidů dusíku. Odpůrci spalovacích motorů tím byli natolik zaskočeni, že dokonce organizace Transport & Environment vyzvala Evropský parlament, aby dohodu na nové podobě Euro 7 odmítl, protože v praxi vlastně nemění skoro nic. Zde je potřeba trochu číst mezi řádky – Euro 7 zkrátka není pro spalováky likvidační, s čímž se většina ekolobistů, enviromentalistů, aktivistů a pražských cyklistů jen velmi těžko smiřuje.
Emisní Euro 7 norma
- NOx – 60 miligramů na kilometr pro benzinové motory, 80 mg/km pro naftové motory. Původní návrh počítal s redukcí na 60 mg/km i u dieselů. Změnou je velikost měřených pevných částic. Do teď se měřily částice od velikosti PN23 (23 nm), Euro 7 toto mění na PN10 (10 nm).
- Euro 7 zahrnuje i měření toho, kolik částic velikosti PM10 (10 mikrometrů) a větších vzniká při brzdění. Pro běžné spalováky a hybridy platí limit 7 mg/km, elektromobily mají přísnější limit 3 mg/km.
- Nová norma stanovuje i minimální životnost trakčního akumulátoru v hybridech a elektromobilech. Musí si zachovat 80 % své kapacity po pěti letech nebo dosažení 100 000 km a dále 72 % kapacity po osmi letech nebo 160 000 km nájezdu. Zde musíme upozornit, že minimálně většina elektromobilů nemá s tímto problém už teď.
- Euro 7 zavádí lepší informování spotřebitele. Poslouží k tomu Environmental Vehicle Passport (Enviromentální Pas Vozidla). Neznáme sice žádného motoristu, který by po něčem takovém toužil, ale budiž. Uvedeno tam bude vše o spotřebě, emisích i předpokládané životnosti akumulátoru. S praktického hlediska bude patrně o užitečnější druhá novinka, tedy aktuální informace, které poskytne palubní počítač. Krom spotřeby se uživatel dozví, jak je na tom s emisemi, ale bude mít také přístup i k údaji o zdraví akumulátoru, jeho kapacitě a jejím naměřeném úbytku. Což pro sekundární trh s elektromobily znamená výrazně vyšší transparentnost.
Žádné velké změny se nekonají
Největší změnou tak jsou měřené emise brzdového otěru. Ty bude potřeba nejen měřit, ale i nějak zachytávat, pokud by se měly dostat nad limit. Automobilky už s tím delší čas počítají, vznikly koncepty a technické návrhy, jak by se dal systém zachycování otěrových částic realizovat. Ve finále však to hlavní, tedy motory, zůstalo prakticky nedotčeno.
Zdroj médií: Depositphotos.