Emise automobilů a jejich povolená hodnota

21. 10. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

V poslední době velmi diskutovaným tématem jsou emisní normy. Konkrétně normy Euro, které určují maximální možné množství škodlivých látek, které může auto produkovat.

Emise automobilů a emisní limity

Články na téma emise:

  1. Emisní zóny a ekologické plakety
  2. Emisní normy pro osobní automobily
  3. Emise elektromobilů
  4. Mají vodíková auta nižší emise?
  5. Emise automobilů a emisní limity - právě čtete
  6. Co je ekologická daň na auto?
  7. Fit for 55 - již brzy

S emisními normami to není úplně jednoduché. Jsou rozdělené zvlášť pro osobní auta, motocykly, lehké užitkové vozy, autobusy a nákladní auta. A samozřejmě jsou jiné normy pro benzinové a pro naftové motory. Pro začátek bude asi dobré si ukázat tabulky platné pro osobní automobily.

Přehled emisních Euro norem pro benzinové motory

Tabulka Euro normy pro benzinové motory (g/km)

RokNormaOxid uhelnatýOxidy dusíkuPevné částice
1993Euro 12,72
1997Euro 22,2
2001Euro 32,30,15
2006Euro 410,08
2011Euro 5a10,060,005
2013Euro 5b10,060,0045
2015Euro 6b10,060,0045
2018Euro 6c10,060,0045
2019Euro 6d - TEMP10,060,0045
2021Euro 6d10,060,0045

Tabulka emisních Euro norem pro naftové motory

Tabulka Euro normy pro naftové motory (g/km)
Rok NormaOxid uhelnatýOxidy dusíkuPevné částice
1993Euro 12,720,14
1997Euro 210,08
2001Euro 30,660,50,05
2006Euro 40,50,250,025
2011Euro 5a0,50,180,005
2013Euro 5b0,50,180,0045
2015Euro 6b0,50,080,0045
2018Euro 6c0,50,080,0045
2019Euro 6d - TEMP0,50,080,0045
2021Euro 6d0,50,080,0045

Do hry vstupuje CO2

V roce 2020 se k výše uvedeným limitům přidal ještě univerzální limit CO2, kterého smí vůz vypustit maximálně 95 gramů na každý ujetý kilometr. Překročení tohoto limitu znamená pokutu ve výši 95 eur za každý gram navíc u každého takového prodaného auta. Na druhou stranu se ale emise počítají za všechna auta prodaná po celé EU, takže třeba plug-in hybridy, které mají tyto emise kolem 50 g/km, významně sráží průměr automobilky. Stejně tak elektromobily, které lokálně nevypustí ani gram. Takový koncern VW musel za rok 2020 zaplatit pokutu ve výši 170 milionů eur, protože se do limitu zkrátka nevešel.

Lidé čistá auta nechtějí

Problém není ani tak v tom, že by nešlo vyvinout hybridní pohony, které by emise plnily. Trable jsou s cenou. Vývoj hybridních systémů něco stojí a auta, která krom spalování benzínu či nafty umí jezdit i na elektřinu, něco stojí. A lidé chtějí především levné vozy, které zase ale neplní emisní limity... Je to začarovaný kruh a není z něj v tuto chvíli cesty ven. I Toyota jako průkopník hybridních motorů musela zaplatit pokutu. Sice relativně malou (cca 40 milionů eur), ale pořád nebyla schopna splnit emisní limity, a to má silně elektrifikované portfolio automobilů se skvělou pověstí.

Úspěch Tesly

Nejvíc vysmátá je v tuto dobu Tesla - automobilka, která na to šla velmi chytře a ekonomicky přežila díky víře investorů a prodeji emisních "odpustků" ostatním automobilkám. Skutečné emise elektromobilů totiž EU neřeší, stačí jí, když nejsou vypouštěny lokálně, na to, kde se vzala elektřina na nabíjení, se nikdo neptá. Má to svoji logiku, protože nejškodlivější jsou skutečně částice vypouštěné, bohužel s CO2 se to má tak, že to škodí údajně nejvíc planetě jako celku. Pro lidské zdraví jsou nebezpečné spíš malé částice, kvůli kterým mají všechny naftové (a v poslední době i benzinové) motory DPF filtry.

Automobilky si za to mohou samy

Nelze samozřejmě ze všeho vinit Brusel. Automobilky příliš dlouho klimbaly a neprotestovaly proti stále přísnějším normám. Až když se inženýři z vývojových center motorů začali ozývat, že je docela problém postavit motor, který bude efektivní, spolehlivý a zároveň čistý, začali ti největší hráči naznačovat, že brzy dojdeme na fyzikální limity. Jenže to už byla v Bruselu u vesla tvrdá levice, která neslyší na fakta a řídí se spíš dojmy a zelenou ideologií. Norma Euro 7, jejíž podoba má být jasná do několika měsíců, by pak měla zahubit spalovací motory prakticky definitivně.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články