PRÁCE 🧰

Norma Euro 7 – jak bude vypadat?

29. 11. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Ekologové dlouho říkali, že emisní norma Euro 7 bude splnitelná, stejně jako byly všechny předchozí. Spoléhali na to, že automobilky to zkrátka „nějak udělají“. Ukázalo se, že nejen, že v současné době nemáme technologie, které by to umožňovaly, ale zároveň tvůrci Euro 7 nemají ani ponětí, jak některé z emisí měřit.

Emisní norma Euro 7 – co nás čeká?

Euro 7 a jeho původní podoba

Na zhruba třech tisících stran si Brusel nadiktoval, co všechno a za jakých okolností budou muset plnit auta, pokud chtějí mít pod kapotou spalovací motor. Jenže ono to nekončilo u spalováků, problém projít emisními limity by měly i elektromobily. Pro příklad takové brzdy a drobné částečky, které při brzdění vznikají. Auta by je měla nějak zachycovat, což jde dost ztuha a vyžaduje to kompletní přepracování nejen brzd samotných, ale i zavěšení. Jak by to mohlo reálně vypadat, ukázal prototyp ZEDU-1. Kola jsou kompletně zakrytovaná, brzdí se rekuperací a indukcí, kotoučové brzdy slouží jen jako výpomoc, jsou v olejové lázni a mají svůj vlastní mazací a filtrační okruh.

Emisní norma Euro 7 – co nás čeká?

Druhou částí problému je fakt, že předpis řešící Euro 7 sice uvádí, jaké emise je třeba eliminovat, ale nepíše se tam, jak je měřit. Automobilka tedy vyvine za miliardy eur systém, který dost možná nebude moci nasadit, protože nezná metodiku měření. A nekončí to jenom u brzd, v podstatě to samé chce Euro 7 i po pneumatikách. ZEDU-1 je experimentální prototyp, který by z praktického hlediska řešil oboje, ale jestli by prošel homologací, to neví v tuhle chvíli nikdo.

Emisní norma Euro 7 nedávala smysl

Výše uvedenou katastrofu se, zdá se, povedlo prozatím odvrátit. Automobilkám i zemím, které ekonomicky z velké části visí na automobilovém průmyslu došlo, že Euro 7 by znedostupnilo nová auta běžným lidem ještě víc. Firmy by si nakoupily ve velkém možná elektromobily, ale trh ojetin by prakticky zamrzl, protože auta na baterky zkrátka běžné rodiny zatím opravdu nechtějí. Europoslanci nakonec změnili postoj s tím, že emise nových vozidel by měly zůstat na úrovni Euro 6. Platnost nového nařízení navíc měla začít v roce 2025, což jak automobilky dopředu avizovaly, nebylo příliš reálné.

Euro 7 bude podobné Euro 6

Na konec listopadu a prosinec jsou naplánovaná jednání o finální podobě Euro 7. Už teď je však jasné, že to bude spíš taková lehce přísnější Euro 6, navíc s odloženou účinností, a to pravděpodobně na rok 2027 nebo dokonce ještě více do budoucna. Emise brzd a pneumatik se pravděpodobně stále řešit bude, ale dost možná na úrovni, která je technicky realizovatelná třeba použitím modernějších materiálů. Konečná verze nařízení by měla nabrat konkrétní podobu snad ještě do konce letošního roku. Aktualizaci samozřejmě bude potřeba schválit.

Zdroj info: EK, ODS.
Zdroj médií: DLR.

Podobné články