PRÁCE 🧰

Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli

28. 2. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Víte, že existuje mnoho vozů, které se nikdy nedostaly do masové produkce? Může to být z mnoha důvodů, například proto, že byly příliš drahé, nebo proto, že byly příliš zvláštní. Dnes vám představíme pět zajímavých vozidel japonských značek, která jste rozhodně nikdy neviděli na vlastní oči.

Japonská auta, o kterých jste určitě neslyšeli

Svět automobilů je plný zajímavých a neobvyklých vozidel. Některé z nich jsou známé po celém světě, zatímco o jiných ví jen málokdo. Dnes začneme s prvními pěti zajímavými vozy, o kterých jste rozhodně ještě neslyšeli.

Tommykaira ZZ

V roce 1990 představila japonská společnost Tommykaira svůj nový sportovní vůz ZZ. Auto poháněl stejný motor jako tehdejší Nissan Silvia, tedy 2litrový čtyřválec s turbodmychadlem (SR20DE). V základním provedení měl motor výkon 178 koní (133 kW) při 195 Nm na zadních kolech. Motor byl spojen pětistupňovou manuální převodovkou. Díky své nízké váze (asi 650 kilogramů) se z 0 na 100 dostala za čtyři sekundy. První generace vozu Tommykaira ZZ se vyráběla od roku 1996 až do roku 2000 Pro svou úspěšnost vyšla také druhá generace (u společnosti Green Lord Motors), která se vyráběla od roku 2014 až do roku 2021, bohužel, jako elektromobil s 305 koňmi (227 kW) a nájezdem na plné nabití asi 121 kilometrů.

Víte, že…

V detektivním románu Pentagram (The Devil's Star) norského autora Jo Nesbø hraje důležitou roli sportovní vůz Tommykaira ZZ-R. Auto patří detektivovi Tomu Waalerovi, který ho používá k pronásledování zločinců.

Toyota 222D

Toyota 222D je legendární vůz, který se nikdy nedostal na start rally. Byl navržen pro účast ve skupině S, jež měla být nástupcem skupiny B. Bohužel byla skupina S v roce 1986 zrušena (FIA), ale Toyota stihla vyrobit alespoň tři prototypy 222D, které se dochovaly dodnes. Ze začátku měly mít podélně umístěný čtyřválcový motor s turbem o objemu 1,6 l v zadokolce. Čtyřkolka si však vyžádala trochu toho dopingu. Toyota 222D dostala podélný čtyřválcový motor o výkonu nejdřív 441 kW a v nejostřejších verzích až neuvěřitelných 560 kW tedy 761 koní (kdy tehdejší nejvýkonnější vozy měli maximálně 650 koní). Podle nynějších majitelů je vůz velmi obtížně ovladatelný. Má extrémní výkon a málo váhy, což z něj činí potenciálně nebezpečný stroj.

Honda EV Plus

Honda EV Plus byl představen v roce 1997 a byl jedním z prvních vyráběných elektromobilů. Celkem bylo prodáno pouze 300 kusů, což z něj činí vzácný vůz. Dnes může mít velmi vysokou hodnotu, protože většina vozů byla pravděpodobně sešrotována. Honda EV nebyla příliš úspěšná a automobilka jej po dvou letech výroby stáhla z trhu. Důvodem neúspěchu Hondy EV Plus bylo hned několik faktorů. Auto bylo poměrně drahé a jeho dojezd byl kratší než u některých současných elektromobilů. Navíc Honda v té době neměla dostatečně rozsáhlou síť dobíjecích stanic.

Mazda Lantis

Mazda Lantis (323F) byla představena v roce 1993 a byla založena na kompaktním voze Mazda 323. Bylo to také první „čtyřdveřové kupé na světě“, mazda tak v běžné terminologii označila 5dveřový hatchback. Stojí na platformě Mazdy CB (skoro jako například Mazda Eunos nebo Xedos 6). Mazda Lantis měla poměrně sportovní vzhled. Byla vybavena výkonným motorem, který mohl být až 2litrový V6 o výkonu 147 koní. To bylo neobvyklé pro čtyřdveřové kupé té doby, která byla obvykle vybavena menšími motory. Obvykle se v ní nacházely řadové čtyřválce o objemu 1.5l, 1.6l a 1.8 l. Název Lantis je odvozený od latinského „Latens Curtis“ což znamená „krátký útok“. Mazda měla ve své výbavě například posilovač řízení, elektricky nastavitelná zrcátka i okna, centrál anebo bezrámová okna

Nissan Silvia Varietta

Japonská značka aut Nissan nabízela v letech 1999 až 2000 v Japonsku unikátní variantu svého sportovního vozu Silvia, která se jmenovala Varietta. Varietta byla zajímavým vozem, který spojoval výhody kabrioletu a kupé. Nebyla však tak sportovní, jak byste si mysleli. Důvodem byla její konstrukce. Varietta byla postavena na platformě Silvia S13, která nebyla navržena pro kabriolet. To vedlo k tomu, že karoserie nebyla dostatečně tuhá, což mělo za následek horší ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Varietta byla dostupná pouze v Japonsku a bylo vyrobeno pouze 1143 kusů.

Zdroj info: Auto Guide, Auto Express.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články