PRÁCE 🧰

Je možné při řazení s manuální převodovkou přeskakovat?

27. 1. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy

Řazení s manuální převodovkou má určitou posloupnost. Při rozjezdu se řadí postupně nahoru, při brzdění se zase podřazuje. Je však možné se na posloupnost vykašlat a kvalty přeskakovat?

Je možné při řazení s manuální převodovkou přeskakovat?

Články na téma převodovka:

  1. Typy řazení v autě
  2. Převodovka v elektromobilech
  3. Redukční převodovka se hodí hlavně v terénu
  4. Manuální převodovka: řazení a synchronizace
  5. Manuální převodovka – je možné při řazení přeskakovat kvalty? - právě čtete

K čemu je v autě převodovka?

Princip převodovky zná asi každý řidič. Pomocí ozubených soukolí na vstupní a výstupní hřídeli propojujeme kola na pevno s motorem. Jeho otáčky pak přímo odpovídají určitým otáčkám kol. Určujícím prvkem je převodový poměr právě ozubených kol převodovky. Pakliže ho známe a známe i velikost kol hnané nápravy, jsme schopni určit, jaká bude rychlost vozidla na který převodový stupeň při konkrétních otáčkách motoru. A to samozřejmě i naopak.

Převody jsou k tomu, abychom využívali efektivně otáčky motoru, ale zároveň k tomu, abychom se nemuseli omezovat na pevně daný poměr. Bez změny převodového poměru by jednak byla omezena maximální rychlost auta, ale také jeho akcelerace. Automobilka by musela hledat nějaký balanc, takže bychom skončili u aut, která jezdí třeba 100 km/h, ale s velmi vysokou spotřebou a dost bídným zrychlením.

Mohu přeskakovat?

Při řazení se snad každý už musel někdy zamyslet na tím, jestli se něco stane, když se převody přeskakují. To znamená, že třeba zařadíte z jedničky trojku, případně podřazujete třeba ze šestky na dvojku. Prozradíme, že se nestane vůbec nic a ničemu to neškodí, má to ovšem jeden důležitý předpoklad.

Při podřazování pozor

Týká se to hlavně podřazování, které je v tomto směru svým způsobem nebezpečné a souvisí s tím, co jsme uvedli v prvním odstavci, hned pod perexem. Ozubená soukolí propojují motor přímo s převodovkou a pak také tento poměr odpovídá vždy nějakým otáčkám motoru. Ten má ovšem otáčky elektronicky omezené, takže při zrychlování ho nemůžeme vytáčet do nekonečna. Při podřazování nicméně neurčuje otáčky motor, ale kola. Jestliže podřadíte před zatáčkou třeba z trojky na dvojku a pustíte spojku, otáčky se o něco zvednou podle toho, jak rychle se kola otáčejí.

Problém nastává například v okamžiku, kdy ručička tachometru visí výrazně nad hodnotou 100 km/h a řidič se rozhodne dát tam před sjezdem z dálnice dvojku. Pustí spojku a náhle motor začne řvát, protože jeho otáčky vylétnou do hodnot nad omezovačem. Nelze tomu nijak rozumně zabránit, elektronika nemá moc šanci si s tím poradit. Agregát se ovšem dostává do podmínek, na které není stavěný a hrozí jeho poškození, případně totální destrukce vlivem extrémního namáhání. V krajním případě může dojít i k tomu, že kola se budou otáčet výrazně pomaleji, než rychlostí, jaká odpovídá rychlosti vozidla. Vyústí to ve ztrátu ovladatelnosti a smyk.

Při podřazování se tedy vždy zamyslete nad tím, jestli to náhodou nepřeháníte. Pokud si nejste jisti, pouštějte spojku pomalinku a pakliže by se otáčky blížily červenému spektru na otáčkoměru, sešlápněte ji a podřaďte raději na vyšší převodový stupeň (například na čtyřku namísto dvojky). Při řazení nahoru můžete přeskakovat libovolně. Nejhorší co se může stát je, že otáčky budou příliš nízké a motor tzv. chcípne.

Zdroj info: engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jaroslav Dostál, 31. 1. 2024 8:55
Jasná vjec, to přec,..!! Článek, snad pro ty, kteří začínají, ale i ti snad uvažují hlavou a néé řadící pákou,..!!?
Jaroslav Havlůj, 27. 1. 2024 12:00
Toto je článek o ničem. Každý normální řidič ví že při rychlosti 100km nemůže zařadit druhý rychlostní stupeň bez rizika poškození vozidla.

Podobné články