Otáčkoměr - jak vlastně funguje? A jde jezdit bez něj?

7. 9. 2020 1 min. čtení Technologie

Opravy motoru jsou drahé. Proto se v autech zhusta vyskytují mechanismy a ukazatele, podle kterých řidič pozná, že je něco špatně, případně mu mají pomoci při řízení. A takovým přístrojem je i otáčkoměr.

Otáčkoměr

Jak to funguje?

Měření otáček motoru se dnes už provádí jinak než dříve. Řídící jednotka pozná otáčky klikového hřídele ze snímače otáček této komponenty. V případě klasických budíků pak pohybuje ručičkou elektromagnet. U digitálních přístrojových štítů se o interpretaci údaje stará grafický zobrazovač panelu. Jeho podoba tedy může být různá, od napodobeniny analogového otáčkoměru, přes nejrůznější segmentové ukazatele, až po prosté vyjádření číslem, které ovšem není příliš praktické a tak se používá opravdu málokdy.

Jde to i bez něj

Ale co když auto otáčkoměr nemá? Na funkci to samozřejmě nemá vliv, je ale potřeba naučit se jezdit "na cit" a podle sluchu. Každý asi pozná příliš vytočený motor, jeho akustický projev nelze přeslechnout ani u dobře odhlučněných vozů. Pokud jsou otáčky až příliš nízké, lze vnímat zvýšené vibrace, případně bouchavý zvuk zpod přední kapoty. Dost se pozná i podle ochoty vozu ke zrychlování, při příliš vytočeném i podtočeném motoru, je naprosto minimální a zvýšení rychlosti probíhá jen dost neochotně. Většině řidičů stačí pár kilometrů a na absenci otáčkoměru si zvyknou, není tedy třeba se takových vozů nijak obávat. A přinejhorším se dá otáčkoměr do auta namontovat dodatečně.

Zdroj médií: Pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?