🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,21 Kč Natural 95 38,97 Kč 🇩🇪 Diesel 1,69 € Natural 95 1,86 € 🇫🇷 Diesel 1,72 € Natural 95 1,83 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 616,60 HUF Natural 95 602,90 HUF 🇮🇹 Diesel 1,76 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,54 PLN 🇸🇮 Diesel 1,51 € Natural 95 1,48 € 🇸🇰 Diesel 1,53 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jaké jsou optimální otáčky benzínového a naftového motoru?

28. 1. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Ať už máte pod kapotou vznětový nebo zážehový motor, má určité pásmo otáček, kde funguje nejlépe, tedy nejefektivněji. Důležité je, nedat moc na to, co po vás chce palubní počítač, který by nejraději agregát trvale podtáčel.

Jaké jsou optimální otáčky motoru?

Optimální otáčky naftového motoru

Dieselový agregát vybavený turbodmychadlem je na delších trasách při konstantním zatížení asi nejúspornější volba. Ty dřívější nebyly příliš komplikované a nechaly si líbit i podtáčení, což bohužel dvouhmotové setrvačníky moderních motorů nesnášejí. Snaha o úsporu se tak může proměnit v drahý servisní úkon.

Jednotlivé motory mají samozřejmě trochu odlišné křivky výkonu i krouticího momentu, stejně tak nemají všechny stejně velká a stejně řízená turbodmychadla. Obecně ale nedoporučujeme jezdit trvale pod 1200 otáček, což ostatně dá agregát i sám najevo silnými vibracemi procházejícími celou karoserií. Optimum se dá vysledovat na nějaké delší rovince, kde stačí zařadit nejvyšší převod a poté sledovat, jak se mění okamžitá spotřeba s otáčkami. Většina naftových motoru má „sweet spot“ někde mezi 1500-2000 otáčkami.

Pokud jedete do kopce a váháte, zda podřadit, nebo tam nechat třeba pětku, je lepší nechat vyšší převod, jestliže to auto zvládne (nemusí zrychlovat, stačí, kdy nezpomaluje). Pokud by to bylo na vůz, potažmo motor moc, podřaďte raději dřív než později.

Optimální otáčky benzinového motoru

Tady už je to malinko složitější, protože benzinové motory si prošly dramatickým vývojem, spočívajícím především ve snižování objemu i počtu válců. Přesto nelze než doporučit podobný postup, jako v případě dieselu – prostě to vyzkoušejte. U starších zážehových agregátů je obvykle spotřeba nejnižší v rozmezí 2000-2500 otáček za minutu.

Ty skutečně nejnovější motory, plnící normu Euro 6d, už pracují naprostou většinu času s chudou směsí. Nedává tedy moc smysl, snažit se o nějakou jemnou a velmi plynulou akceleraci. Naopak, je lepší vyrazit z křižovatky svižněji a dostat se na požadovanou rychlost rychleji a tu pak udržovat, než decentně zrychlovat.

Jak je to s hybridy?

U full hybrid motorů řadí automatická převodovka, variátor, eventuálně se tam neřadí vůbec (typicky třeba Honda). Systém kombinace spalovacího motoru a elektromotoru je stavěn na maximální efektivitu a co největší úsporu paliva, takže řidič tam nemůže přímo ovlivňovat otáčky. Udržuje je za něj systém, který dobře ví, kdy je motor nejefektivnější. S tímto umí dobře pracovat Toyota, kde motor často běží v konstantních otáčkách a řazení se stará o plynulou změnu převodu (e-CVT převodovka), takže auto zrychluje. U některých hybridních aut lze maximálně vynutit Eco režim nebo nějaký jiný způsob preference baterie před spalovákem, což efektivitu ještě malinko zvýší.

Zdroj info: autoexpress, motor1.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články