PRÁCE 🧰

Kolísání otáček na volnoběh i při jízdě

7. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Kolísání otáček motoru je jednou z nejčastějších závad, se kterými se u spalováků můžeme setkat. Příčin může být několik, vybrali jsme ty nejčastější.

Kolísání otáček motoru

Kolísání volnoběžných otáček

Pakliže kolísají otáčky na volnoběh, lze to velmi snadno postřehnout, spoustu řidičů to však doslova vyděsí. Důvod náhlých změn otáček může být i zcela přirozený a v podstatě neřešitelný. Samozřejmě se ale může jednat i o závadu.

Kompresor klimatizace

Nejčastěji je příčina naprosto jednoduchá – klimatizace. Jak se zapíná a vypíná kompresor, otáčky se lehce zvednou nebo poklesnou, protože motoru přibude zátěž. Je to naprosto normální jev, neděje se nic špatného. Zkuste si třeba někdy taky nechat motor běžet na volnoběh se zhasnutými světly a poté je rozsviťte. Moderní LEDky nemají zase takový odběr, ale starší typy světel znamenají docela vysokou zátěž, kterou musí alternátor kompenzovat, což je opět pro motor zátěž, takže otáčky na okamžik klesnou. Hodně je to znát u menších objemů, kde se každý odpor navíc projeví.

Restart řídící jednotky

Pokud u studeného nebo i zahřátého motoru zaznamenáte kolísání otáček, neznamená to hned, že je někde problém. Z vlastní zkušenosti víme, že se to může dít třeba po odpojení autobaterie, a tedy i restartu řídící jednotky. Ta si pak musí nastavit nového hodnoty volnoběhu, dávkování paliva, otevření škrtící klapky a podobně. Může to trvat klidně první dva dny a motor se u toho bude projevovat nestabilním volnoběhem, kdy to chvíli zní, jako by jel na tři válce. Otáčky by však neměly klesnout tak hluboko, že se motor vypne. Jedná se o typický projev třeba u některých motorů Toyoty vyrobených kolem roku 2010.

Kolísání otáček při jízdě i na volnoběh

Níže uvedené příčiny mohou způsobovat nestabilní chod motoru prakticky kdykoliv, tedy nejen když auto stojí, ale i třeba za jízdy. Pocukávání nebo nekontinuální dodávka výkonu bude mít pravděpodobně jeden z následujících důvodů.

Škrtící klapka

Bavíme-li se o příčinách jiných, než zvýšení odběru nebo restart řídící jednotky, musíme zmínit škrtící klapku. Ta reguluje přívod vzduchu do motoru, jenže postupem času se zanáší nečistotami a má problém dojet do krajních poloh. Řídící jednotka se o tom dozví a průběžně je maximální hodnotu uzavření schopna kompenzovat. Jakmile je znečištění příliš velké, už to nezvládne a projevem je třeba nestabilní volnoběh, kolísání otáček, ale i horší starty, nebo dokonce zhasínání motoru. Naštěstí není složité se ke škrtící klapce dostat a vyčistit ji mechanicky, případně k tomu určeným sprejem.

Váha vzduchu

V sání je umístěn snímač, který měří množství vzduchu putující sáním do motoru. Funguje docela spolehlivě, dokud je čistý, časem se však může zanést nečistotami, což se projeví na tom, jak motor drží na volnoběh otáčky a za jízdy horší dynamikou nebo cukáním. Nápovědou může být i zvýšená spotřeba paliva. Váhu vzduchu někdy stačí jenom vyčistit, jindy je nutná její výměna, která naštěstí není nijak zásadně nákladná ani pracná.

Kolísání výkonu při jízdě

Řízení obtoku turbodmychadla

Toto se týká zejména modernějších naftových motorů, které disponují turbodmychadlem s elektronicky řízenou obtokovou klapkou. Přetlakové nebo podtlakové řízení je poměrně spolehlivé, řízení servomotorkem a plastovou převodovkou už takovou trvanlivost nemá. Jelikož je krabička s elektromechanickou částí většinou dost blízko turba, trpí teplem. Postupem času vznikají vůle, na převodech se olamují zoubky a celkově jsou s tím problémy. Jestliže regulace obtoku nefunguje jak má, dochází při jízdě k různému přerušování tahu a kolísání otáček, zejména při zrychlování. Po čase to řídící jednotka vyhodnotí jako chybu a odešle řidiče do servisu.

Palivový filtr

Na vedení paliva z nádrže do motoru bývá palivový filtr. Jeho úkolem je, nepustit k citlivým vstřikovačům nečistoty, které by mohly ohrozit jejich funkčnost. Jestliže filtr dlouho majitel auta nevymění, může být ucpaný nečistotami a jeho průtočnost je tak velmi nízká. Při delší jízdě na plný plyn, kdy je spotřeba paliva vyšší, nestíhá ucpaný filtr propouštět tolik benzínu nebo nafty, že to zkrátka okamžitému apetitu agregátu nestačí. Dojde k přerušení tahu motoru, případně může dokonce i zhasnout.

Zdroj info: motor1, carandriver.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články