PRÁCE 🧰

VIDEO: Jak se chovat k turbodmychadlu, aby vydrželo věčně

8. 3. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Jak se starat o turbo

Životnost turbodmychadla je při správném zacházení zhruba stejná, jako je životnost motoru, respektive zbytku auta. Problém je v tom, že řidiči často netuší, že se k turbu nechovají tak, jak mají.

Jak se chovat k turbodmychadlu, aby vydrželo věčně

Články na téma péče o turbodmychadlo:

  1. Princip turba a jak se k němu správně chovat?
  2. Jak se chovat k turbodmychadlu, aby vydrželo věčně - právě čtete
  3. 7 způsobů, jak zabít turbo
  4. První start nového turba
  5. Jak si nezničit turbo
  6. Jak netýrat turbodmychadlo v mrazech

K tématu samozřejmě přistoupíme tak, že máme k dispozici jednoduché a dobře navržené turbodmychadlo. S tím totiž je někdy problém - typicky třeba u novějších automobilů, které mají elektronické ovládání geometrie lopatek, je tato elektronika tak blízko u turba, že se její životnost zkrátí na klidně méně než 100 tisíc kilometrů. O něčem takovém se dá říci spíš, že to má životnost plánovanou než neomezenou.

Kupte si správné auto

Spousta lidí dělá chyby už při výběru auta a konkrétní motorizace. Naftový třílitr se hodí spíš na dálnice a dlouhé cesty, než na popojíždění v městských kolonách. Takový motor se dlouho ohřívá a studená olejová náplň má negativní vliv na mazání hřídele turbodmychadla. Dnešní malé tříválce mají jednu velkou výhodu - rychle se ohřívají. Proto se do města hodí spíše ty. Vůbec ten nejjednodušší a 100% účinný způsob, jak se problémům s touto drahou komponentou vyhnout, je pořídit si auto bez ní. Koukejte proto po nepřeplňovaných motorech, které se dnes používají prakticky výhradně u hybridních pohonů.

Měňte včas olej

Peklo dnešních motorů je interval výměny maziva. Dříve výrobci uváděli obvykle 15 tisíc kilometrů, což bylo na olej a filtr tak akorát. Pak ale přišel tlak na snižování nákladu u firemních flotil, ve velkém se rozšířily long-life oleje a s nimi i interval výměny až 30 tisíc kilometrů. Po takové porci, někdy v dost náročných podmínkách, už nemůže lubrikant fungovat správně a filtr taktéž neplní svou funkci. A turbo je na kvalitě maziva doslova životně závislé. Jestli tedy chcete, aby vydrželo co nejdéle (a s ním i motor), měňte olej maximálně po 15 tisících a ničemu neublížíte, když interval zkrátíte dokonce třeba na 10-12 tisíc kilometrů.

Nákres turbodmychadla

Netrapte ho za studena

Toto trochu souvisí s prvním bodem - je třeba dát motoru čas, aby se hezky ohřál na provozní teplotu a s ním i olejová náplň. Teprve pak je mazání optimální a je možné chtít po agregátu plný výkon ve vyšších otáčkách. Pozor ale, nenechte se zmást ukazatelem teploty chladicí kapaliny, který je typicky tím, co najdete někde v kapličce s ukazateli rychlosti a otáček. Olej se totiž ohřívá daleko déle a většina aut jeho teplotu nijak nesignalizuje. Pro jistotu ale počítejte, že mu to trvá dvakrát tak déle než chladicí kapalině.

Dochlazení

Teplo je sice super, ale nesmí ho být zase tak úplně moc. Turbodmychadlo se umí při delší jízdě pod zátěží (typicky na dálnici) zahřát na tak vysokou teplotu, že je doslova do ruda rozpálené. Dokud ale proudí olej, který ho maže a zároveň chladí, nic mu nehrozí. Problém nastává ve chvíli, kdy olej proudit přestane, což se děje při vypnutí motoru.

Je-li v tom okamžiku ještě turbo rozpálené, teplota maziva se prudce zvýší. To se začne připékat na hřídelku a tvoří se v něm kousky karbonu. Obojí znamená pro turbo dost zásadní snížení životnosti. Před vypnutím motoru po rychlé jízdě tedy doporučujeme ideálně třeba minutu počkat a ideálně sundat nohu z plynu už při sjíždění z dálnice.

Servis ostatních komponent

Turbo samotné vydrží zpravidla docela dost, ale je potřeba, aby auto fungovalo jako celek. Stačí zanedbat motoru a turbo to odskáče, ačkoliv samo o sobě fungovalo bezvadně. Typickým příkladem je zanedbaná výměna vzduchového filtru, který se zanese a časem začne propouštět nečistoty do sání. Pro naplno roztočené dmychadlové kolo je i jemný písek nebo prach prakticky jistota poškození. Aby tedy turbo vydrželo, je třeba dodržovat servisní intervaly a starat se nejen o něj, ale o celé auto.

Co radí při péči o turbo odborník?

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články