VIDEO: Mechanické příčiny poruch a problémů turba

27. 8. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Závady turba

Poruchy turbodmychadel mohou mít spoustu příčin. Turba často trpní problémy z nichž velká část má mechanický původ. A některé jsou hodně netypické a zajímavé.

Mechanické příčiny poruchy turbodmychadel

Články na téma poruchy turbodmychadla:

  1. Porucha turbodmychadla a můžete pokračovat v jízdě?
  2. Poruchy turbodmychadel
  3. Mechanické příčiny problémů turba - právě čtete

Nasátí cizího předmětu

Toto s týká zejména sací části (ačkoliv ne výhradně, jak si povíme dále v textu), kam se jednoduše nesmějí dostat cizí předměty. Často je tam pustí netěsnost v sání a pak už stačí jen nasátí třeba malého kamínku nebo trošky hrubšího prachu. Jakmile se něco takového potká s kolem kompresoru, je zaděláno na problém a lopatky se buď osekají, nebo v případě větších předmětů vezmou za své úplně.

Zákeřný může být i vzduchový filtr - pro toho, kdo ho nevymění včas. Jak je to možné? Jak se ucpává, snižuje se jeho průchodnost, navíc roste jeho hmotnost s tím, jak se v něm usazují nečistoty. Když se pak turbo hodně roztočí, vytvoří takový podtlak, že si dokonce může kousek filtru vytrhnout a nasát. Opět je to pro dmychadlové kolo do značné míry likvidační.

Problém přetočení turba

Každé turbo je stavěné na určité otáčky. Po jejich překročení se může stát leccos, včetně toho, že se kompresorové kolo vlivem obrovských odstředivých sil roztrhne, což je docela závažný turbo problém. Krom montáže nového turba je potřeba i vše řádně vyčistit a jednotlivé úlomky vylovit ze všech zákoutí, včetně třeba intercooleru. Pokud se neroztrhne, tak se může i třeba jenom trochu roztáhnout a popraskat.

A jak se turbo může přetočit? Nejčastějším důvodem je neodborný zásah v rámci úprav s cílem zvýšit výkon. Může se to ale stát i v případě netěsnosti na straně výtlaku turba kde poté chybí protitlak nebo špatným nastavením obtokového ventilu (wastegate).

Poškození turbínového kola

Tady se bavíme o té straně turba, přes kterou procházejí výfukové plyny. Možná tomu nebudete věřit, ale i motor sám může být zdrojem poškození. Stačí, když se uvolní kousek karbonu třeba ze vstřiku nebo ze sacího ventilu. Projde spalovacím prostorem a zamíří si to kolem výfukového ventilu ven z válce. Tam se ale potká s roztočenou turbínou, což nemůže skončit dobře.

Doslova upálené lopatky turbínového kola

Další problém může být nespálené palivo. Když například teče vstřik, snadno dojde k tomu, že je paliva ve válci moc a je nedostatečně rozprášené. Jeho zbytky pak putují do komory na výfukové straně turba, kde dohořívají. Turbínové kolo hořící směs paliva a vzduchu navíc stlačuje, čímž teplota dále roste a zejména konce lopatek tím trpí natolik, že se doslova upálí jejich konce.

Turba a mechanické problémy a poruchy

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, redakce.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?