Systém proměnné geometrie lopatek turbodmychadla je super věc, dokud se nezanese. Pak nastává problém, protože auto při potřebě vyššího výkonu motoru přepne do nouzového režimu.
VIDEO: Jak rozhýbat zatuhlou regulaci turba
Články na téma regulace turbodmychadla:
- Špatná regulace turba - jak ji rozhýbat? - právě čtete
- Co je regulace turba
- Podtlaková vs elektronická regulace turba
- Jak rozhýbat regulaci turba?
- Regulace turba: Od wastegate po servomotor - již brzy
Proč k zanesení dochází?
Jelikož se systém variabilní geometrie nachází na výfukové části turba, je samozřejmě vystaven výfukovým plynům. To znamená především obrovské teplo, ale také nečistoty a zbytky toho, co se ve válci nespálí. Část problému má na svědomí nekvalitní palivo, které se nedokonale spaluje. Nedokonalým spalováním vzniká větší množství sazí a ty se samozřejmě velmi rády usazují na samotném mechanismu regulace, který se zanese připečeným karbonem.
Tankovat kvalitní naftu ale neznamená automaticky výhru. Regulace totiž trpí i při jízdách na krátkých trasách, kdy se motor nestihne ohřát a spaluje velmi bohatou směs. Ta se nemusí vždy dokonale spálit a její zbytky končí opět na lopatkách regulace a mechanismu, který s nimi pohybuje.
Projevy zanesené regulace
Tato závada má docela typický projev. Při požadavku na vyšší výkon řídící jednotka přepne vůz do nouzového režimu a dramaticky omezí výkon motoru. Příčinou je, že systém natáčení lopatek nedokáže kvůli vrstvě usazenin plně otevřít přítok plynů z motoru na turbínové kolo (což se děje při potřebě vysokého výkonu), ale to se nestane, respektive dojde jenom k částečnému otevření. Řídící jednotka to ale umí poznat a když se to stane, raději zvolí nouzový režim s tím, že je vyžadován servisní zásah.
Jak rozhýbat regulaci turba?
Jakmile k výše uvedenému dojde, je několik možností. Nejjednodušší je samozřejmě výměna celého systému naklápění, ale to není vždy nutné. Někdy se mu dá pomoci vyčištěním. To se v profesionálních podmínkách provádí pomocí pískování speciálním abrazivem z drceného skla. Není možné použít písek, protože zejména samotné lopatky regulace jsou někdy z dost tenkého kovu, takže by je to mohlo poškodit.
Oprava, ale i výměna regulace turba
V domácích podmínkách se dá to nejhorší většinou odstranit pomocí chemických přípravků. Někdo zkouší i ultrazvuk, ale většinou je pro nějaký solidní výsledek nutné vzít jemný kartáček upnutý do vrtačky a pustit se do docela zdlouhavé práce. Ne vždy je tento vcelku hrubý způsob dobrý nápad. Například turbodmychadlo motoru 1.6 HDI má lopatky z tenkého plíšku a ty by se tím mohly poškodit. Čistá a dobře fungující regulace musí cinkat, protože jsou tam docela velké vůle. Regulace, která při zatřesení nevydává žádný zvuk, je pravděpodobně zanesená.
Jak vyčistit zanesenou geometrii lopatek
Zdroj médií: Jakub Mokříš.