🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

VIDEO: Jak rozhýbat zatuhlou regulaci turba

10. 3. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Regulace turba

Systém proměnné geometrie lopatek turbodmychadla je super věc, dokud se nezanese. Pak nastává problém, protože auto při potřebě vyššího výkonu motoru přepne do nouzového režimu.

Čištění zanesené geometrie lopatek turba

Články na téma regulace turbodmychadla:

  1. Špatná regulace turba - jak ji rozhýbat? - právě čtete
  2. Co je regulace turba
  3. Podtlaková vs elektronická regulace turba
  4. Jak rozhýbat regulaci turba?
  5. Regulace turba: Od wastegate po servomotor - již brzy

Proč k zanesení dochází?

Jelikož se systém variabilní geometrie nachází na výfukové části turba, je samozřejmě vystaven výfukovým plynům. To znamená především obrovské teplo, ale také nečistoty a zbytky toho, co se ve válci nespálí. Část problému má na svědomí nekvalitní palivo, které se nedokonale spaluje. Nedokonalým spalováním vzniká větší množství sazí a ty se samozřejmě velmi rády usazují na samotném mechanismu regulace, který se zanese připečeným karbonem.

Tankovat kvalitní naftu ale neznamená automaticky výhru. Regulace totiž trpí i při jízdách na krátkých trasách, kdy se motor nestihne ohřát a spaluje velmi bohatou směs. Ta se nemusí vždy dokonale spálit a její zbytky končí opět na lopatkách regulace a mechanismu, který s nimi pohybuje.

Projevy zanesené regulace

Tato závada má docela typický projev. Při požadavku na vyšší výkon řídící jednotka přepne vůz do nouzového režimu a dramaticky omezí výkon motoru. Příčinou je, že systém natáčení lopatek nedokáže kvůli vrstvě usazenin plně otevřít přítok plynů z motoru na turbínové kolo (což se děje při potřebě vysokého výkonu), ale to se nestane, respektive dojde jenom k částečnému otevření. Řídící jednotka to ale umí poznat a když se to stane, raději zvolí nouzový režim s tím, že je vyžadován servisní zásah.

Jak rozhýbat regulaci turba?

Jakmile k výše uvedenému dojde, je několik možností. Nejjednodušší je samozřejmě výměna celého systému naklápění, ale to není vždy nutné. Někdy se mu dá pomoci vyčištěním. To se v profesionálních podmínkách provádí pomocí pískování speciálním abrazivem z drceného skla. Není možné použít písek, protože zejména samotné lopatky regulace jsou někdy z dost tenkého kovu, takže by je to mohlo poškodit.

Oprava, ale i výměna regulace turba

V domácích podmínkách se dá to nejhorší většinou odstranit pomocí chemických přípravků. Někdo zkouší i ultrazvuk, ale většinou je pro nějaký solidní výsledek nutné vzít jemný kartáček upnutý do vrtačky a pustit se do docela zdlouhavé práce. Ne vždy je tento vcelku hrubý způsob dobrý nápad. Například turbodmychadlo motoru 1.6 HDI má lopatky z tenkého plíšku a ty by se tím mohly poškodit. Čistá a dobře fungující regulace musí cinkat, protože jsou tam docela velké vůle. Regulace, která při zatřesení nevydává žádný zvuk, je pravděpodobně zanesená.

Jak vyčistit zanesenou geometrii lopatek

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články