PRÁCE 🧰

Jak poznat rozbité turbo?

22. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Závady turba

Turbodmychadlo má životnost v podstatě stejnou, jako zbytek auta. Při správné péči může sloužit čtvrt až půl milionu kilometrů. Jak poznat blížící se problém a jak se projevuje vadné turbo? 

Jak poznat špatné turbo

Články na téma poruchy turbodmychadla:

  1. Porucha turbodmychadla a můžete pokračovat v jízdě?
  2. Poruchy turbodmychadel
  3. Mechanické příčiny problémů turba
  4. Jak poznat vadné turbo? - právě čtete

Turbo píská

Pískání turbodmychadla může předznamenávat blížící se konec. Pískání mění svůj tón s tím, jak auto zrychluje a motor mění otáčky a většinou je to závada kluzného ložiska, ve kterém proudí olej. Ten vystřeďuje osičku turbodmychadla. Pakliže je mazání nedostatečné, je nízký tlak oleje nebo má mazivo nevhodnou specifikaci, kluzné ložisko nefunguje jak má, osička se otírá o pouzdro a turbo se doslova přidře. 

Druhou nejčastější příčinou pískání je osekané kompresorové nebo turbínové kolo. Stačí malá nečistota, která pronikne do roztočeného turba a je zaděláno na problém. I větší kapka vody umí osekat hrany lopatek, které pak vydávají pískání při rychlém otáčení. 

Poslední častou variantou je těsnění. Netěsnost třeba v napojení intercooleru se projeví únikem vzduchu a pískáním. Nemusí být ani znát pokles výkonu nebo plnícího tlaku, může jít o skřípnutý těsnící kroužek nebo jen opravdu miniaturní netěsnost. Ovšem dozvíte se o ní pískotem kdesi zpod kapoty. Zde lze poradit jediné – otevřete ji, nechte někoho přidat plyn a bedlivě poslouchejte. Často je odstranění této závady větší problém, než vyměnit nebo nechat zrepasovat samotné turbo.

Auto přepíná do nouzového režimu

Poměrně častý problém u těch řidičů, co jezdí vyloženě na spotřebu. Novější turba mají regulaci pomocí naklápěcích lopatek. Problém je, když tato regulace zatuhne. Jakmile je potřeba víc výkonu, řídící jednotka pozná, že regulace nefunguje a třeba nedojede do krajní polohy. Auto padne do nouzového režimu a po napíchnutí na diagnostiku se přijde na uloženou chybu „překročení plnicího tlaku“. Výměna nebo vyčištění regulace není naštěstí nákladná záležitost, někdy postačí jenom jet delší dobu po dálnici při vyšších otáčkách motoru.

Auto ztratilo výkon

Pokud se stane, že vozidlo ztratilo výkon, je několik možností, přičemž tou nejhorší je porucha turba, které přestalo fungovat. Můžete zkusit opatrně dojet do cíle cesty, ale je to problém, jaký je třeba řešit. Nemusí však být hned vadné turbo, někdy může prasknout hadice, nebo se může hadice třeba jenom uvolnit. Často se to stává u nových turbodmychadel hned po jejich výměně. Mechanik zapomene hadici dotáhnout nebo ji špatně nasadí, a první silnější sešlápnutí plynového pedálu ji uvolní.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články