Škoda Fabia má nejlepší aerodynamiku ve své třídě

29. 7. 2021 2 min. čtení Aktuality Škoda

Nová Fabia sklízí další úspěch. Tentokrát se jedná o aerodynamiku. Hodnotu odporu vzduchu se oproti minulé generaci podařilo totiž rapidně snížit.

Škoda Fabia

Fabia má nižší hodnotu součinitele odporu vzduchu (cx= 0,28) než předchozí generace auta (cx= 0,32) a zároveň si dobře vede i mezi konkurencí, které v tomto ohledu kraluje. Aby ale mohlo být číslo odporu vzduchu tak nízké, je proto zapotřebí hned několika vylepšení.

Mezi ta patří žaluzie chladiče s aktivními lamelami, které napomáhají snížit spotřebu paliva a hodnoty emisí. Ostatně jedná se o vůbec první model ve své třídě, který je používá. Při nízké potřebě chlazení se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. Přední část vozu také disponuje vzduchovými clonami Air Curtain, které optimalizují aerodynamiku usměrňováním proudu vzduchu za předními koly a podél celého vozu.

Proudění vzduchu optimalizuje také zvýšený počet krytů podvozku (dvanáct namísto tří), dále pak dlouhý zadní spoiler a finlety. Lepší aerodynamice pomáhá i tvar vnějších zpětných zrcátek. Samotná kola údajně vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu. Automobilka tak nově nabízí kola s aerodynamickými plastovými kryty. Více napoví obrázek.

Škoda Fabia aerodynamika

Oddělení vývoje aerodynamiky používá pro své výpočty CFD simulace (Computational Fluid Dynamics). Většina prací se tak přesouvá do virtuálního prostředí superpočítačů. V reálném provozu se pak výsledky simulací ověřují. Optimalizace aerodynamiky se řadí mezi náročné disciplíny, při kterých může mít i nepatrná změna důsledky ovlivňující další oblasti. Složitý proces, ale vyplatí se. Fabia je toho zářným důkazem.

Zdroj médií: Automobilka Škoda
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články