PRÁCE 🧰

Vybíráme ojetinu – Škoda Rapid 2012-2019 (1. díl)

7. 12. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jedním z nejpovedenějších aut škodovky za poslední dvě dekády je Škoda Rapid. Vešel se přesně do mezery mezi Fabii a Octavii, kde představoval skvělou variantu pro skromnější rodiny, které chtěly nízké provozní náklady a vůz, který toho moc potřebovat nebude. A byla to trefa do černého, jak ukazují ceny ojetin.

Vybíráme ojetinu – Škoda Rapid 2012-2019 (1. díl)

Škoda Rapid cena

Pokud vám už tahle škodovka stojí v garáži, máme pro vás radu – neprodávejte ji! Je to totiž tak dobré auto, že dobré a zachovalé kusy, klidně desetileté, prodávají majitelé kolem 200 tisíc korun. Pokud nemusíte, nezbavujte se ho, takhle jednoduché, a přesto praktické vozy už se dnes nedělají.

Rapida seženete už kolem 150 tisíc korun, ale to bude pravděpodobně vylítané firemní auto se čtvrt milionem na hrbu a motorem 1.6 TDI (k motorům později). Tím se dostáváme k jednomu ze základních neduhů těchto vozů. Spousta jich totiž kroutila tvrdou službu v rukou obchodních zástupců, realitních makléřů a podobně. Ve firemním sektoru jde především o náklady, což znamená prodloužené intervaly výměny oleje a pokud možno co nejlevnější údržbu. Rapid je velmi robustní auto tím, jak je sestavený, do motoru nebo převodovky však nevidíte.

Pak tu máme opačný pól, tedy soukromé majitele, kteří poctivě garážují, mění olej jednou ročně, což v tomto případě znamená třeba po pěti tisících kilometrech a nepoužili by nikdy jiný náhradní díl než originální. Jenže takoví lidé mají někdy tendenci motor co nejméně vytáčet a jezdit vyloženě na spotřebu, což se někde musí projevit, typicky třeba zakarbonováním sání a podobně. Proto kupujete-li jasnou tutovku v opticky perfektním stavu, nechte se klidně od majitele svézt, ať vidíte, jak se k autu chová a jak s ním jezdí.

Škoda Rapid a zkušenosti majitelů

Zjišťovali jsme, jak je na tom vůz v rukou lidí, kteří s ním jezdí několik let a mají ho jako první nebo druhé auto v rodině. Zde jsou jejich poznatky a postřehy:

  • Do modelového roku 2014 byla zadní náprava příliš tuhá. A přitom to tatínkům nechtěl nikdo jiný v rodině věřit. Proč? Když jeli sami, zadek byl lehký a odskakoval, jakmile nastoupil zbytek rodiny, byla zátěž dostatečná, a i jednoduchá náprava se chovala ukázkově na nerovnostech a přestala odskakovat.
  • Chybí dojezdy oken – jediný řidič mohl stisknutím tlačítka do druhé polohy nechat okno úplně zavřít. Ostatní museli stisknout a držet po celou dobu, kdy okénko vyjíždělo nahoru nebo dolů. Už tehdy se holt hledaly způsoby, jak osekat náklady a tohle byl jeden z těch nejviditelnějších.
  • Cvaknutí nebo spíše klepnutí při zařazení rychlosti a puštění spojky. Dělala to i úplně nová auta a příčinou byl silentblok převodovky nevhodné tvrdosti. Automobilka ho po čase začala vyměňovat v záruce za modifikovaný.

Škoda Rapid z bazaru

V autobazarech si dejte pozor především na populární naftovou 1.6 TDI. Ta sloužila obvykle ve firmách a musel strpět oddalované výměny oleje a co nejnižší náklady na údržbu. Daleko menší pravděpodobnost, že se spálíte, je u benzinových motorizací.

Zdroj info: škoda.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články