PRÁCE 🧰

Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace 1996-2010 (1. díl)

16. 12. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Pravděpodobně nejdůležitější auto pro porevoluční historii automobilky Škoda. Octavia značku vystřelila mezi západní konkurenty, kde se poměrně úspěšně etablovala. Roku 1996 byl příchod legendárního vozu skutečně něco jako zjevení.

Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace 1996-2010 (1. díl)

Škoda Octavia byla tehdy trefa do černého!

Tehdy, začátkem druhé poloviny devadesátých let, jezdila většina lidí v České republice auty, která pamatovala socialismus, ty movitější přesedli do felicie, případně do nějaké ojetiny dotažené z Německa. Do toho vtrhla Škoda Octavia, která pod koncernovými křídly vytěžila z nabídky sdílených motorů a podvozkové platformy absolutní maximum. V prodeji se držela až do roku 2010, přičemž se šest let prodávala po boku druhé generace. Za tímhle autem se zkrátka ukrývá příběh, který dnes už není možné zopakovat.

Pokud se bavíme o trhu s ojetinami, je nutné k jedničkové oktávce přistupovat realisticky. Jakkoliv tuto volbu oceňujeme a schvalujeme, musíme druhým dechem vyzvat váženého čtenáře k jejímu dobrému promyšlení. Přeci jen jsou to ve většině případů už docela stará auta, kterým jejich pověst pomohla k vyšším cenovkám na plochách bazarů i v inzerátech soukromníků. Méně poctivé jedince ponoukla trvanlivost vozu ke stáčení tachometrů – ano, na trhu s ojetinami je octavia jedním z nejvíce stáčených aut. Proto bychom dnes už kupovali spíš buď kousky z posledních let výroby, tedy modely Tour, případně ze stoprocentního zdroje, což znamená z blízké rodiny.

Co si ohlídat u ojetiny?

Bohužel, ani tak dokonalému vozu, jako je Škoda Octavia první generace, se nevyhnuly jisté problémy. Tím nejzásadnějším bude asi koroze, která začíná typicky u předních prahů a předních blatníků a dále na pátých dveřích. Problém u prahu je především s plastovým krytem podběhu, za kterým se usazují nečistoty a písek. Časem prodřou lak a to je volná cesta pro vlhkost a sůl. Páté dveře hnijí tak nějak celé, nejčastěji to začíná u spodní hrany skla, případně u osvětlení SPZ. Podívejte se i pod auto, výfuk a jeho koroze je další z obvyklých bolestí.

Online inzeráty Škoda Octavia 1. generace

Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace 1996-2010 (1. díl)

Trable ale mohou být i s podvozkem. Jízdní vlastnosti oktávky ovlivnily velké převisy v kombinaci s nízkou tuhostí karoserie. Když k tomu připočteme omezené možnosti zadní nápravy s torzní příčkou, máme odpověď na to, proč je na limitu přilnavosti auto trochu nevypočitatelné a nepoddajné. Ještě horší to je s vyměklými starými tlumiči a unavenými pružinami, proto vždy zkontrolujte, jak na tom tyto komponenty jsou, případně rovnou počítejte s jejich výměnou.

Věděli jste, že na Portálu řidiče naleznete online inzerci aut? V databázi máme téměř 7 000 vozů a nabídka se neustále rozšiřuje. Vyberte si ojeté vozy Škoda, Volkswagen, Hyundai nebo jiné značky.

Výměna oleje v manuální převodovce nic nezkazí

Na vzácné kousky s automatem bychom se rovnou vybodli, radši vsaďte na manuál. I zde ale platí, že je potřeba vyzkoušet řazení všech převodů. U kousků s vyšším nájezdem bychom v převodovce preventivně vyměnili olej. Většinou to opraví i případné drhnoucí řazení rychlostí a pokulhávající synchronizaci.

Před koupí samozřejmě prověřte veškerou elektronickou výbavu. U aut, která nejsou garážovaná, trpí hlavně kabelové svazky. A co se týče výbavy, tak například od modelového roku 2002 bylo možné si připlatit za elektronické nastavení sedadla řidiče s pamětí, což i dnes je výsada spíše vyšších kategorií. Dražší kousky dostaly automatickou klimatizaci, která je spolehlivá a většinou i po těch letech pořád funguje. Pakliže moc nechladí, stačí nechat ve specializovaném servisu doplnit chladicí médium.

Zdroj info: autoexpress, whatcar, rac.co.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články