Nejpopulárnější auto novodobé české historie prošlo malým faceliftem. Oktávka dostala řadu drobných vylepšení, změnami prošla nabídka motorů a přibude i spolupráce s umělou inteligencí.
Octavia prošla faceliftem, co je nového?
Články na téma Škoda Octavia:
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace 1996-2010 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace 2012-2019 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (3. díl) – naftové motory
- Škoda Octavia dostala decentní facelift - právě čtete
- Anketa Flotila roku 2024: Škoda Octavia na prvním místě
Škoda designové inovace nazvala v tiskové zprávě jako „Omlazení lehkým perem“, což je trochu vznešené vysvětlení, že nemáme čekat nějaký radikální řez v podobě rozdělených světlometů nebo něčeho podobného.
Největší změna? Světla!
Hlavní změna vizáže se dotkla předních světel, která se více „lepí“ na masku chladiče a tvoří s ní jednolitý celek. Světla samotná dostala 36 namísto současných 24 LED segmentů, takže Matrix technologie bude zase o kousek dokonalejší.
Uvnitř je to víceméně stejné, jako to bylo. Otočné ovladače bohužel nepřibyly, takže nastavování teploty klimatizace je realizováno stále přes středový displej. Vylepšením prošel i systém bezklíčového přístupu Kessy, který nyní reaguje odemknutím vozidla při přiblížení řidiče a jeho zamknutím, když se klíček od auta vzdálí.
Mnohdy otravný systém vyhodnocování únavy řidiče už nevychází jenom z pohybů volantu, ale umí pracovat s více daty z různých zdrojů. Měl by umět odlišit chvilkovou nepozornost od únavy skutečné.
Krok kupředu udělala i asistentka Laura. Ta zvládne běžné pokyny jako třeba snížení teploty ve vozidle, ale složitější otázky přenechává umělé inteligenci ChatGPT. Jsme na to obzvlášť zvědaví a možná skutečně nebude špatné si při delší cestě jen tak pokecat na libovolné téma.
Změny v technice
Než se podíváme na motor, tak jedno zajímavé zjištění – ani u RS brzdy nechladí vzduch přiváděný nějakými kanály, které by byly součástí krytů podvozku, ale jsou ochlazované aktivně. Zajišťuje to ventilátor, chladiče, část vzduchu z něj jde k i brzdám. Pakliže to je potřeba, řídící jednotka ventilátor spustí, aby ochladil právě přední brzdové kotouče.
Škoda Octavia úplně přišla o mlhovky, patrně v rámci osekávání nákladů. Nahradila je tzv. světla do špatného počasí, která jsou součástí hlavních světlometů.
Škoda Octavia – motory
Sympatický základní litr nahradí 1.5 TSI s výkonem omezeným na 85 kW, současně však zůstane v nabídce i aktuální varianta agregátu s výkonem 110 kW. Dvoulitrový benzín bude k dispozici s výkonem 150 kW a DSG, Octavia RS dostane ten samý motor naladěný na 195 kW. Nutno podotknout, že dvoulitr už nebude kombinovat přímé a nepřímé vstřikování paliva, ale spolehne se výhradně na přímovstřik. Diesely zastupuje 2.0 TDI, a to buď s výkonem 85 kW v případě manuálního šestikvaltu, nebo 110 kW verze se sedmistupňovým DSG.
Zdroj médií: Škoda.