Chcete-li vybrat solidní ojetou oktávku první generace, pátrejte spíše po benzinových motorizacích. Mají tu výhodu, že si je pořizovali i zákazníci, kteří za rok najezdí pár tisíc kilometrů. Občas lze narazit na skutečně velmi zachovalý kousek, který se ale v inzerci nikdy moc dlouho neohřeje.
Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (2. díl) – benzinové motory
Články na téma Škoda Octavia:
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace 1996-2010 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (2. díl) – benzinové motory - právě čtete
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace 2012-2019 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (3. díl) – naftové motory
- Škoda Octavia dostala decentní facelift
Benzinové motory Škoda Octavia 1 (1996-2010)
1.4 MPI (44 kW)
Začněme od docela unikátní motorizace, která se objevuje v inzerátech jen zřídka. 1.4 MPI netáhne a když chcete do kopce aspoň udržet rychlost, musíte podřadit klidně o dva kvalty a agregát dostat do otáček. Na druhé misce vah je ale neprůstřelná spolehlivost – nic zásadního zde neselhává, sem tam možná těsnění pod hlavou, eventuálně cívky, jinak je to držák.
1.4 16V (55 kW)
O poznání živější motor, který nemá žádné zásadní problémy. Jezdí solidně, je úsporný a konstrukčně ve srovnání s dnešními agregáty velmi jednoduchý. Nepřekvapivě se jich majitelé neradi zbavují. Jestli ale narazíte na pěkný kus, berte všema deseti. Ve výrobě se držela od roku 2000, až do samotného konce produkce v roce 2010.
1.6 8V (55 kW)
Nejslabší šetnáctistovka není úplně výhra. Škoda Octavia ji mohla mít do roku 2001, ale jak přibývaly kilometry, začala kromě benzínu spalovat i olej. Projevuje se to namodralým dýmem a závadu způsobuje vůle pístů ve válci. Oprava je nerentabilní, proto se tomuto motoru raději vyhýbejte.
Online inzeráty Škoda Octavia 1. generace
1.6 8V (74 a 75 kW)
Krásně točivý motor, s příjemným nástupem výkonu. Proměnná délka sání ho dělá použitelný i v nižších otáčkách, zároveň nemá závratnou spotřebu, umí jezdit kolem sedmi litrů na sto. Do faceliftu v roce 2000 plnil emisní normu Euro 2, poté dostal EGR ventil a to, společně s dalšími opatřeními, mu pomohlo ke splnění Euro 4. Bohužel to ubralo na jeho spolehlivosti a některé kousky trápí spotřeba oleje. Proto berte raději variantu s výkonem 74 kW (kód motorů AEK a AKL).
1.8 20V (92 kW)
Osmnáctistovka jede solidně, nemá problémy se spolehlivostí, ale jejím problémem je z pohledu spořivého řidiče spotřeba. Tu horko těžko srazíte pod 8,5 litrů na sto, spíš se budete pohybovat kolem devíti. Na dálnici počítejte s deseti. Škoda Octavia ho mohla mít pod kapotou až do roku 1999, což je zároveň i důvod, proč jich v inzerátech moc nenajdete – většina už jich dosloužila.
1.8 20V Turbo (110 kW, 132 kW)
Tady je to trochu jiná káva – konstruktéři prostě na atmosférickou jedna-osmičku naroubovali turbo a čekali, co to udělá. Jelikož přeplňování zlepšuje efektivitu, dostavila se krom nárůstu krouticího momentu i výkonu také lepší spotřeba. Ta umí jít s velmi klidnou nohou i pod sedm litrů na sto, většina řidičů se však bude pohybovat u hodnoty 7,5 litrů. Silnější, tedy 132kW variantu najdete výhradně u Škody Octavia RS. Těch je jako šanfránu a kdo si prodává, nechá si za ni velmi dobře zaplatit.
2.0 8V (85 kW)
Objemový, nikoliv však výkonový vrchol. Dvoulitr jede pěkně odspodu, ostatně s ohledem na možnosti plnění každého válce jen jedním ventilem, nemá příliš smysl agregát točit, namísto kýžené dynamiky dosáhne řidič tak maximálně dvouciferné spotřeby. Tu je problém udržet v rozumných mezích i s plně naloženým autem. Technika je to spolehlivá, stačí měnit olej a sem tam svíčky. Dnes už se jedná o vcelku raritní motorizaci.
Zdroj médií: Škoda.