Jaký motor vybrat do Škoda Octavia 1. generace

8. 5. 2021 7 min. čtení Tipy a rady Škoda

První generace Škody Octavia je stále populární a vyhledávanou ojetinou. Pořídit se dá za poměrně nízké ceny, není náročná na údržbu a je možné vybírat z dosti široké palety motorů.

Jaký motor vybrat do Škoda Octavia 1. generace

Benzinové motory

1.4 MPI

Okávek s tímto motorem moc v inzerci nenajdete. Není divu. Jakkoliv je agregát mechanicky odolný a nenáročný, jeho dynamika na tak velké auto prostě nedostačuje. Než se rozjedete z nuly na sto, vymění se dvakrát ministr zdravotnictví a pokud jedete z nákupu, je možné, že než se dostanete domů, bude polovina potravin prošlá. No dobře, tak hrozné to zase není, ale těch 60 koní má fakt hodně práce. Musíte motor trochu točit, což se překvapivě neprojevuje na jeho životnosti, ale spotřeba bude kolem 8-9 litrů. Pokud máte potomka a máte obavy, že bude jezdit rychle, kupte mu tohle. Naučí se trpělivosti a vy nebudete muset neustále trnout strachy.

1.4 16V

O malinko živější, ale podobně trvanlivá motorizace. I se spotřebou na tom bude oktávka s čtrnáctistovkou šestnáctiventilem o zhruba litr na sto lépe. Na běžné jezdění do práce nebo do školy to není špatná volba. Neslibujte si ale od 75 koní mnoho, pořád je to spíš pro řidiče, kteří moc nespěchají. Pozor na kousky, které žerou olej, což se u těchto stávalo dost často.

1.6i

Tři výkonové varianty (75, 100 a 102 koní), ale všechny povedené. Mechanicky jednoduchý motor, kde se nemá moc co pokazit. Je to vlastně takový univerzál, umí jezdit ekonomicky, ale když ho začnete točit, tak lze držet i solidní tempo. Rozsah spotřeby je od nějakých 6 litrů po 10. Jsou ale borci, kteří s ním trvale zvládají jezdit za hodnoty začínající pětkou. Ohlídejte si jen barvu dýmu z výfuku, pokud je do modra, motor konzumuje krom paliva i olej. U těchto jednotek se to občas stává, když je majitel lajdák.

Online inzeráty Škoda Octavia 1. generace

1.8 20V

Tomuhle se raději vyhněte. Je to motor, který je vlastně prost jakýchkoliv pozitiv, krom výkonu. A ani ten není úplně snadné najít, je potřeba motor točit a točit. Není totiž vůbec pružný a dole je mrtvý. Velmi často konzumuje olej, protože je jednoduše vyběhaný. Navíc dost žere. O malinko lépe je na tom pofaceliftová verze, která má proměnnou délku sání, ale ani to není extra výhra.

1.8 T

V základu měla oturbená osmnáctistovka nějakých 110 kW. Jela solidně a překvapivě se s ní dalo jezdit i pod 8 litrů. Silnější varianta měla 132 kW a montovala se do Škody Octavie RS. Vyžadovala ale benzín s vyšším oktanovým číslem, což jí ne každý majitel dopřál. Obecně to nejsou špatné motory, ale! Kdo si je v oktávce koupil, rozhodně neplánoval, že s ní bude jezdit na spotřebu. Často jsou proto agregáty vylágrované, žerou olej a obecně bychom od nich čekali spíš problémy než radost. Ale pokud narazíte na opravdu zachovalý kousek s nízkým nájezdem a pečlivým majitelem, tak proč ne?

2.0 MPI

Dvoulitrová atmosféra nebyla prodejním trhákem (ono se s tím ani popravdě moc nepočítalo). Nemějte přehnaná očekávání. Motoru se jakoby až tak úplně nechce a nemá výraznou výkonovou špičku. Řekne si ale o dost velký příděl paliva. Mechanicky je jinak vcelku robustní. Jenom ta ekonomika provozu není zcela ideální.

Naftové motory

1.9 SDI

Atmosférická devatenáctistovka neoslní výkonem. Jejích 68 koní tak tak stačí na běžné jezdění. V čem ale vyniká, je spotřeba a extrémní spolehlivost. Nemá se na ní moc co pokazit a zvládá jezdit i pod 4 litry. Na kratší pojížďky by jí byla škoda, protože se nestihne ani ohřát, ale pokud hodláte jezdit předpisovými rychlostmi dlouhé trasy, klidně po ní sáhněte, pokud bude mít nějaký rozumný (a doložitelný) nájezd.

1.9 TDI

Mezi českými motoristy se o tomto agregátu tradují nejrůznější legendy. Údajně umí naftu při jízdě z kopce i generovat a hlavně "de vocpoda jak sviňa". Nevěřte všemu, co o něm uslyšíte, ale pravdou je, že je opravdu trvanlivý. 300 tisíc kilometrů by měl najet bez problémů. Rozhodně ale není po takové porci kilometrů "akorát zajetej", to opravdu ne. Kousků, které natočily přes půl milionu se najde u nás tolik z jednoho prostého důvodu - oktávek s tímhle motorem se prodalo neskutečně množství. A to by bylo, aby s relativně spolehlivou jedna-devítkou každá desátá při správné údržbě ten půl milion nenatočila...

Jakkoliv 1.9 TDI povedený motor, tak dnes už bychom ho nevyhledávali. Dvě třetiny aut v inzerátech budou stočené, zbytek bude těsně před smrtí. Šance, že narazíte na zachovalý kus je opravdu minimální. I ty, které už mají nejlepší léta za sebou, jsou dost předražené. A asi málokdo si koupí diesel na to, aby s ním najezdil 15 tisíc ročně. Ne, prostě tomuhle motoru se vyhněte, je to příliš velké riziko. Berte ho jen v případě, že neexistuje ani nejmenší pochybnost o správné péči o něj a o nájezdu.

1.9 TDI PD

Platí v podstatě to samé, co pro výše uvedenou variantu. Opět velmi povedený motor, ale může za sebou mít kdovíco. Systém čerpadlo-tryska není neprůstřelně spolehlivý, ale pořád se dá označit za relativně bezproblémový. Hledejte skutečně zachovalý kousek, který nebude mít za sebou cestu desetkrát kolem světa nebo náročnou službu ve firemní flotile, kde se mu dostávalo jen základní péče.

Zdroj médií: redakce

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?