Banner Pondělí s Portálem řidiče

Co znamená modrý kouř z výfuku vozidla a co ho způsobuje?

25. 1. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Jedním ze symptomů poruchy může být, krom jiných samozřejmě, i nezvyklá barva kouře, který vychází z výfuku automobilu. Co značí, pokud je zbarven do modra?

Co znamená modrý kouř z výfuku auta a co ho způsobuje?

Články na téma závady vozidel:

  1. Co znamená, když jde u auta bílý kouř z výfuku
  2. Modrý kouř z výfuku auta a co ho způsobuje? - právě čtete
  3. Co znamená černý kouř z výfuku auta? Může to být banalita

Obecně pokud motor příliš kouří, a to bez ohledu na barvu, která se z výfuku line, doporučujeme zpozornět. V zimě trochu kouří všechny vozy, ale uprostřed léta, po zahřátí motoru, by to mělo být skutečně jen velmi decentní, a to jak u naftového, tak benzinového motoru.

Ale k věci - modrý dým značí spalování oleje, který se dostává do válce. Nějakou trochu samozřejmě motor spaluje vždy, ale začne-li to být nezdravě mnoho, začne být kouř do modra. Jakmile něco takového zpozorujete, je čas začít to řešit, příčin totiž může být celá řada.

Hodně často je příčinou vyšší opotřebení pohonné jednotky, zejména pístních kroužků, které netěsní tak, jak mají a skrze ně proniká mazivo do válce. Když se k tomu připojí třeba obroušené stěny válců a vybroušená vodítka ventilů, je to zkrátka poznat. Často je také na vině ložiskový uzel turbodmychadla, který při větším opotřebení propouští olej a ten se dostává do sání, což je nutné řešit opravdu co nejdříve.

Z těch opravdu zásadních problémů, kdy je už hodně zle, lze jmenovat třeba prasklý válec. Že se něco takového stalo, poznají pozornější motoristé podle toho, že dým zmodral opravdu náhle a jde ho z výfuku opravdu velké množství.

Tak jako tak je třeba modrou barvu dýmu řešit, bohužel to většinou nevěstí nic levného a často je nutné udělat kompletní generálku motoru. Kontrolujte častěji hladinu oleje, protože s tím, jak je spalován motorem, ho samozřejmě ubývá. Podle některých automechaniků začíná být dým lehce namodralý už při spotřebě zhruba jednoho litru maziva na 3 000 kilometrů. Jakmile je to litr co 1 000 kilometrů, tak už bývá barva viditelně modrá a pojí se s ní i charakteristický zápach.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?