🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Klínový řemen – funkce a problémy

11. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Klínový řemen je jednou z nejdůležitějších součástí motoru. Komponenta za pár korun může ale někdy překazit cestu. Bez klínového řemene totiž daleko nedojedete.

Prasklý klínový řemen

Klínový řemen – funkce

Nečekaně má klínový řemen tvar klínu, ačkoliv to je spíš forma daná historií, dnes už se běžně používají spíš drážkované nebo i ozubené klínové řemeny, to z důvodu optimalizace tření a pružnosti.

Klínový řemen pohání příslušenství motoru a přenáší kroutící moment klikové hřídele na další komponenty, které potřebují energii. Typicky se jedná o alternátor, posilovač řízení, kompresor klimatizace a vodní čerpadlo. O správné napnutí řemene se stará napínák řemene.

Samotný řemen je tvořen pevnými vlákny, která zabraňují jeho přetržení, jinak je z poměrně běžné pryže. Vlákna nemají úplně ráda ohýbání v ostrých úhlech, proto se nedoporučuje řemen „lámat“ nebo ho jakkoliv muchlat. Potřebujete-li ho uskladnit, prostě ho někde položte nebo pověste, nepokoušejte se mu vnutit silou nějaký nepřirozený tvar.

Prasklý klínový řemen

Pakliže řemen praskne, patrně jste něco zanedbali. Obvykle výrobce auta předepisuje v určitých intervalech kontrolu a případně výměnu. Řemen by neměl být popraskaný ani nijak porušený, nebo dokonce roztřepený. Pakliže po startu auta slyšíte krátké zapískání někde od motoru, je to blížící se problém. Některá kladka vázne a řemen na ní prokluzuje. Je to jev mimochodem velmi závislý na venkovní vlhkosti. Pakliže se prokluzování opakuje častěji a častěji, bude potřeba něco vyměnit, zpravidla vodní pumpu nebo napínák. Méně často bývá závada na alternátoru. Pomoci může i výměna řemene, eventuálně jeho správné napnutí. Kdo toto zanedbá a bude projevy blížící se závady ignorovat, ten se pravděpodobně dočká velmi nemilého překvapení. Typicky to skončí přetrženým řemenem.

Bez řemene však daleko nedojedete. Motor samotný může ohrozit nefunkční vodní čerpadlo, které v tu chvíli nemá co pohánět, takže chlazení prakticky neprobíhá. Další problém je s alternátorem, který bez řemene negeneruje elektřinu. Na ní jsou všechna dnešní auta velmi závislá, takže v tu chvíli jedou čistě na energii z baterie. Jakmile i ta dojde, dojeli jste.

Nezapomínejte na něj

Na klínový řemen si bohužel velká spousta řidičů vzpomene až ve chvíli, kdy už je pozdě. Není vůbec od věci s sebou vozit jeden řemen náhradní, společně se základní sadou klíčů (postačí jednoduchá gola sada). V případě potřeby svede řidič vyměnit řemen prakticky kdekoliv. Důležité však je opravdu nezanedbávat jeho kontrolu. U klínového řemene lze zpravidla blížící se trable včas rozpoznat a problémům předejít.

Zdroj info: carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jan Skrčený, 12. 3. 2024 8:34
U moderních aut klínový řemen jen tak nevyměníte. Doma v dílně si s ním poradím.
Dnes je potřeba většinou i specialní nářadí a dílenský autozvedák dvousloupový a pod. Většinou se musí vyndat kolo, ochranné plasty atd. Autor si neuvědomuje, že už to neni Š120 kde to šlo udělat za 5 minut. Vozit sebou náhradní řemeny je dobré, protože v případě problému vám ho mohou vyměnit v kdejaké autodílně či autoservisu.
K69, 11. 3. 2024 19:18
Přemýšlím kdy jsem viděl ozubený řemen pro pohon pomocných agregátů a asi jen u nějaké zahradní techniky. Prakticky vždy je to drážkovaný. Mimochodem jen část aut má poháněné vodní čerpadlo tímto řemenem, zbytek rozvodovým případně ozubeným kolem. Moje zkušenost je, že nejčastěji se zadře setrvačka alternátoru, případně napínací kladka. Vozit s sebou náhradní řemen považuji za nesmysl. Pokud původní praskne tak stejně laik na místě nebude vědět kudy jde přes kladky a někdy bývá i problém mít správný nástroj na napínací kladku (čtyřhran...), o tom, že u některých auto to skoro nejde bez sundání plastového nadkolí už ani nepíšu. Takže bych spíš doporučil se občas podívat jestli není roztřepený a nebo zteřelý a případně ho doma nebo v servisu s předstihem vyměnit. Většinou totiž na cestě praskne právě kvůli nějaké zadřené kladce a výměna vyřeším problém jen na krátko.

Podobné články