Třetí Octavia to neměla lehké. Musela navázat na předchozí dvě generace, přičemž zejména ta první měla v té době už status jakési legendy. Pro mnoho českých mužů (i žen) to byla doslova modla a nejlepší auto na světě.
Vše o voze Škoda Octavia 3. generace - historie a komplexní pohled na tento model
Články na téma historie vozů a pohled na konkrétní modely:
- Vše o voze Škoda Octavia 3. generace - právě čtete
- Vše o voze Mazda 6 1. generace
- Vše o voze VW Passat B6 a B7 (2005 - 2010)
- Škoda Fabia 2 a vše o ní
Zvětšený interiér
Dlouho dopředu se samozřejmě vědělo, že škodovka na oktávce pracuje. Ono by taky bylo divu, kdyby ne a byla by hloupost nechtít na tak úspěšné jméno navázat. Do prodeje se trojková oktávka dostala na sklonku roku 2012, konkrétně v prosinci. Oproti dvojce narostl rozvor o 108 mm, což umožnilo vymyslet prostornější interiér, což tehdy také automobilka mohutně propagovala pomocí nejrůznějších vzletných frází. U nás nejdůležitější údaj byl ale objem zavazadelníku, bez ohledu na fakt, že většinu času se v něm vozí akorát směsice vzduchu a zapomenutých nákupních tašek. Liftback se mohl pochlubit skvělou hodnotou 590 litrů, kombík pak umožnil naskládat dozadu náklad o 20 litrů objemnější.
Online inzeráty Škoda Octavia 3. generace
Kabaňův design byl trochu konzervativní, hranatý a vlastně celé auto vypadalo tak, aby v první řadě nikoho neurazilo (to je ostatně vlastnost všech masově prodávaných koncernových aut). Když si vytrhneme z tehdejší tiskové zprávy "nadčasově elegantní tvary obohacené o silný dynamický akcent", tak musíme i s odstupem času uznat, že je to popis v podstatě pravdivý.
Přijatelná cenovka
Přišly samozřejmě nové bezpečnostní vychytávky, jako asistent pro jízdu v pruzích. Obecně byla bezpečnost na tehdejší dobu na velice vysoké úrovni, a to i s ohledem na cenovku. Ta začínala na 334 900 korunách se základní benzinovou jedna-dvojkou. Základní naftovou motorizací byla 1.6 TDI, se kterou se cena za tu nejočesanější variantu vyšplhala na 424 900 korun.
Staňte se součástí facebookové skupiny této značky vozů
Pro příznivce této značky jsme na Facebooku založili speciální stránku - klub Portálu řidiče. Podpořte značku na této sociální síti. Více informací v této novince.Benzinové motory
Krom 1.2 TSI, byla dostupná i silnější 1.4 TSI, 1.8 TSI, s RS variantou se pojí i 2.0 TSI. Problémům dvou nejmenších objemů jsme se věnovali v samostatném článku, osmnáctistovka má větší apetit, bezporuchová rozhodně není a závady se jí úplně nevyhýbají. Její krouticí moment je omezen na 250 Nm kvůli převodovce, což je trochu škoda. Dvoulitr se dostal do RS modelů a platí za povedenou motorizaci, která umí jezdit jak velmi svižně, tak i se spotřebou někde mezi sedmi a osmi litry na sto.
Také čtěte
Děsivý litr
Zděšení hospodských odborníků způsobila informace, že pod kapotu Octavie se dostane litrový tříválec 1.0 TSI s 85 kW. Ten sice parametry, zrychlením a celkovou dynamikou překonával základní dýchavičnou 1.2 TSI, která měla 63 kW, ale velké části rádoby odborné veřejnosti to bylo jedno. Měli zkrátka jasno - nepojede to, bude to mít spotřebu jak obrněná divize a ten motor se v padesáti tisících rozletí na atomy. Praxe ukázala, že z těch novějších pohonných jednotek se naopak jedná o jednu z nejméně poruchových, vystačí si se základním servisem, skvěle snáší i vyšší zatížení a vykazuje nadprůměrnou trvanlivost. Tolik tedy k předsudkům.
Naftové motory
Vznětové motory byly 1.6 TDI a 2.0 TDI. Oba bychom označili za spolehlivé, bohužel v ojetinách jsou dost často zejména šestnáctistovky dost uhoněné z těžké služby ve firemní flotile. Dvoulitr zvládá dálniční přesuny přeci jenom lépe a s větší samozřejmostí. Dostal se i pod kapotu verze RS, což je malinko na palici, ale z pohledu koncernových účetních, ekonomů a prognostiků s tabulkami to svým způsobem chápeme.
Škoda Octavia RS
Když už se tedy podruhé zmiňujeme o "eresu", tak to byl a dodnes je takový vlhký sen mnoha čerstvých držitelů řidičáku a pro spoustu tatíků možnost, jak zabít dvě mouchy jednou ranou. Škoda Octavia RS totiž zvládá být hodně rychlá na okreskách a současně je to pořád nadprůměrně praktický a prostory rodinný vůz. Pořízením kombíku se tak dal s přehledem vyřešit typický manželský rébus, jestli koupit něco nepraktického, ale vcelku výkonného, nebo nudnou rodinnou krabici. Na druhou stranu je to pořád jen oktávka a prostě to není nic zas až tak extra, jakkoliv se snaží marketingové oddělení obvykle vzbudit dojem, že RS = formule na značkách.
Facelift Octavie 3. generace
No a pak tu máme smutnou kapitolu "fejslift trojkový oktávky". Nikdo asi nespočítal, kolik kvůli němu padlo na adresu designéra Kabaně nepublikovatelných přívlastků. Jisté je jen to, že způsobil tak trochu poprask. Nový systém ochrany chodců nikdo neřešil, veškerou pozornost na sebe v roce 2017 strhla přední světla, která dodnes některé radikální fanoušky škodovky straší v nočních můrách. Kdyby ten vertikální předěl šel přes světlomet původního tvaru, asi by to až taková tragédie nebyla. Ale schválně se na to podívejte - namísto dvou světel po stranách masky teď byly čtyři. Navíc jedno bylo hranaté, druhé tak nějak napůl do obloučku. No bylo to prostě divné. Odkaz na tuhle "čárku" v sobě nese mimochodem i kukuč nejnovější, čtvrté generace. Osobně v tom vidím jen takové lehké rýpnutí, možná provokativní pomrknutí na všechny odpůrce faceliftu trojky.
Nezklamala, nepřekvapila
Škoda Octavia třetí generace je solidně postavené auto. Neumí ničím extra překvapit, ale jezdí v mnoha firmách i rodinách jako hlavní auto k velké spokojenosti majitelů. Kdo se potřebuje přepravovat z bodu A do bodu B, vlastně ani nic víc nepotřebuje. I proto si docela dobře drží cenu, ostatně v inzerátech je jedním z nejzastoupenějších aut.