Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (3. díl) – naftové motory

23. 11. 2022 4 min. čtení Tipy a rady

Škoda Fabia vyráběná v letech 1999-2007 byla a stále je velmi vyhledávanou a dostupnou ojetinou. Řešili jsme už nejčastější problém, pak benzinové motorizace a zbývá nám ještě přehled agregátů naftových.

Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (3. díl) – naftové motory

Články na téma Škoda Fabia:

  1. Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace 1999-2007 (1. díl)
  2. Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (2. díl) – benzinové motory
  3. Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (3. díl) – naftové motory - právě čtete
  4. Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace 2007-2015 (1. díl)
  5. Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (2. díl) – benzinové motory
  6. Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (3. díl) – naftové motory
  7. Škoda Fabia II Combi - rozměry - již brzy
  8. Test ojetiny: Škoda Fabia II Combi - schopná ojetina pro nenáročné - již brzy
  9. Škoda Fabia II Combi - konkurence - již brzy

Vznětových agregátů nebylo dostupných tolik, jako zážehových, přesto bylo z čeho vybírat. Vyloženě vedle se ale rozhodně šlápnout nedalo, všechny byly víceméně držáky. Musíme ale vyvrátit jeden častý omyl, který možná spoustu zájemců zklame. Ona totiž Škoda Fabia nedostala tehdy velmi populární motor 1.9 TDI s rotačkou. Ne, tahle legenda, která má u nás až kultovní status, se nikdy do tehdy nejmenší škodovky nepodívala.

Naftové motory Škody Fabia 1999-2007

1.9 SDI (ASY)

Mezi roky 1999-2005 se Škoda Fabia dala koupit s nepříliš výkonným, ale extrémně spolehlivým a úsporným agregátem. Je to vlastně ta výše zmíněná legendární 1.9 TDI, akorát bez turba. 47 kW není nic moc, ale pocitově je motor rozhodně živější, než to vypadá na papíře. Navíc si nechá líbit opravdu hodně. Neprotestuje, když ho někdo podtáčí, není tak citlivý na jízdy na krátké trasy, jako moderní diesely a umí jezdit i pod 4 litry na sto. V dnešní době, kdy jsou paliva drahá a každý šetří, kde se dá, se může jednat o skvělou volbu třeba pro studenty.

1.4 TDI-PD (BNM, BNW, AMF)

Velmi kritizovaná motorizace, bohužel z velké části neprávem. Naftový tříválec má děsivě nekulturní chod. Klepe se, má nelibý zvuk a celkově i agregát, který je v pořádku, zní, jak kdyby byl rozbitý. Vibrace prostupují celou karoserií a na delších cestách je to skutečně trochu otravné. Jenže pak je tu druhá stránka věci – ono je to docela spolehlivé a úsporné. Nad pět a půl litru s tím snad ani jezdit nejde, na okreskách není problém se držet kolem čtyř.

PD vstřikovače nezlobí, pokud dostávají správný olej (norma VW 505.01, případně 507.00, která ji nahradila), který maže jejich vačky. Kdo se přenese přes podivný charakter, může mít velmi úspornou motorizaci, která i docela solidně jede. Pokud bychom mohli nějaký z tříválců doporučit, tak ten, který Škoda Fabia měla v letech 2003-2005 (55 kW, 190 Nm), který plnil starší normu EURO 3.

1.9 TDI-PD (AXR, ATD)

Tento motor mohla Škoda Fabia mít v letech 1999-2007, tedy po celou dobu výroby první generace. Na první pohled asi nejlepší volba, pokud máte naprostou jistotu, že není stočený. Nevěřte nikomu, kdo vám bude chtít fabii s 1.9 TDI-PD prodat s méně jak 250tisícovým nájezdem. Tehdy to byla hned po RS verzi nejdražší motorizace a nikdo si ji nekupoval k tomu, aby s ní jezdil jednou za týden na chatu.

Pravdou je, že i kousky, které mají nalítáno přes 400 tisíc, mají při správné péči pořád potenciál. Správná péče zahrnuje především včasné výměny oleje v intervalu 15, nebo ještě lépe 10 tisíc kilometrů. A jako u tříválce platí, že je třeba bezpodmínečně dodržet předepsanou specifikaci, to znamená mazivo normy VW 505.01, nebo VW 507.00 a SAE normy 5W-30, případně 5W-40. Kdo své 1.9 TDI-PD toto dopřeje, bude mít nezmara, který najede bez problém přes půl milionu. Pak možná odejdou vstřiky a turbo. Obojí se dá repasovat a můžete jezdit dál. Mimochodem, spotřeba se pohybuje někde mezi 4-5 litry na sto, přičemž 74 kW a 250 Nm s autem dokáže velmi solidně zacvičit.

1.9 TDI-PD RS (ASZ, BLT)

Škoda Fabia RS vyráběná 2003-2008 byla tehdy vlhkým snem nejednoho tatínka od rodiny. Byla to možnost, jak skloubit závodnické choutky a potřeby rodiny v jednom autě. Zároveň to byla jediná možnost, jak mít ve fabii manuální šestikvalt. Ano, takhle my jsme si tu tehdy žili! S 96 kW a 310 Nm umí Škoda Fabia RS lítat jak urvaná a motor si nechal líbit i časté vytáčení absolutně bez problémů.

Však v inzerátech kolikrát najdete kousky po tuzingu a nájezdem přes 300 tisíc, za které si majitelé nebojí říct částky blížící se 100 tisícům korun. Pokud na to máte, klidně si fabii s tímto agregátem kupte, dvojnásob se ale zaměřte na její stav a minulost. Eresa přitahují všelikou chásku, která má ruce nenechavé a nenechá kámen na kameni. Výsledkem je dobastlené auto, které na silnici nefunguje, protože teenager si v rámci závodních úprav „vylepšil“ podvozek.

Zdroj info: Škoda, Carbuyer, Autoexpress.
Zdroj médií: Flickr/Andrew Bone.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?