„Motorová otázka“ je u třetí fabie docela jednoduchá. Berte cokoliv, jenom se vyhněte dieselu. Benzinové agregáty jsou vesměs povedené, nafťák je tak trochu peklo.
Vybíráme ojetinu - Škoda Fabia 3. generace – motory
Články na téma Škoda Fabia:
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace 1999-2007 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 1. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace 2007-2015 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (3. díl) – naftové motory
- Škoda Fabia II Combi - rozměry
- Škoda Fabia II Combi - konkurence
- Test ojetiny: Škoda Fabia II Combi - schopná ojetina pro nenáročné
- Vybíráme ojetinu - Škoda Fabia 3. generace (2014 - 2022)
- Vybíráme ojetinu - Škoda Fabia 3. generace – motory - právě čtete
Škoda Fabia 3. generace – benzinové motory
1.0 MPI (44 kW a 55 kW)
Ano, už z hodnoty výkonu je asi každému jasné, že to nebude dynamicky žádné terno. A skutečně není! Jenže na straně tříválcového atmosférického litru je neskutečná odolnost a spolehlivost. Tady se opravdu nemá moc co pokazit. Považte sami – nemá turbo, nemá přímé vstřikování, ventilový rozvod řetězem. Když mu dopřejete nový olej (2,9 litru) každých 10 000 kilometrů, nebo jednou ročně, bude jezdit do roztrhání těla. Dynamika nic moc, ale dožene to nízkými servisními náklady, spotřeba kolem pěti litrů na sto, ale na dojíždění pár kilometrů do práce je to nejlepší motor, co můžete mít. Bohužel, velmi často se vyskytuje v kouscích s tou úplně nejzákladnější výbavou, tedy bez klimatizace, což hodnotu ojetiny v očích kupujících dost sráží.
1.0 TSI (70 kW a 81 kW)
O přeplňovaném litru se říká, že je lepší se mu vyhnout. Není to tak úplně pravda – uskákané rozjezdy nejsou tak šílené, jak se můžete leckde dočíst. Rozvod je zde realizován řemenem a neselhává. Co ale 1.0 TSI trochu trápí, je interval výměny oleje. Auta firemních flotil mívají nastavených 30 tisíc, což je hodně a v tu chvíli už mazivo neplní svoji funkci ani na 50 %. Pokud tedy podle servisní knížky byl nastaven právě tento interval, vyhnuli bychom se vozům s nájezdem vyšším jak řekněme 100 tisíc kilometrů. V rukou soukromníků bývají fabie s intervalem 15 tisíc kilometrů, což je tak akorát, kdo si chce auto nechat, bude měnit po 10 tisících, motoru to jen prospěje.
Inzeráty ojetých Fabií 3. generace
1.2 TSI (66 kW a 81 kW)
Neděste se! V třetí fabii už jsou problémy s tímto motorem spojené vyléčené a prakticky nemá žádnou zásadní slabinu. Naopak má velmi kultivovaný chod a jede krásně. Rozdíl mezi 66kW a 81kW verzí není tak brutální, jak to vypadá na papíře. Leccos nicméně napoví převodovka – silnější varianta má šestikvalt, což je výhoda na dálnici, do města se lépe hodí pětistupňová, která pobere pětku i při rychlosti 60 km/h.
Dvanáctistovku berte všema deseti, pokud se o ni předchozí majitel dobře staral. Spotřebou se pohybuje někde mezi čtyřmi a pěti litry, rychle se ohřívá a servis není drahý. Co bychom si ohlídali, je kvalita paliva. 1.2 TSI totiž karbonuje o dost ochotněji než 1.0 TSI, takže autu dopřejte kvalitní benzín a ideálně aditivum (třeba oblíbený VIF). Zakarbonované jsou obvykle ty motory, které dostávaly nový olej v prodlouženém intervalu, případně se s nimi jezdilo vyloženě na spotřebu. Mimochodem, na krátkých trasách má dvanáctistovka tendence ředit olej benzínem, takže u vybrané ojetiny vymontujte víčko pro dolévání maziva a přivoňte si k němu. Cítíte-li pach benzínu raději se poohlédněte jinde.
Škoda Fabia 3. generace – naftové motory
1.4 TDI (66 kW a 77 kW)
Tohle je docela šílenost – naftový tříválec, který má děsivou kulturu chodu. Jízdu provázejí vibrace, které se objevují asi ve třech pásmech otáček (bohužel, velmi často používaných), motor to není nikterak zásadně úsporný a má šílenou díru před turbem, pak na chvíli vypálí a následně opět nic… Do konce roku 2015 měla tahle příšernost dvojhmotový setrvačník, který měl tendence se velmi rychle vymlátit. K tomu přidejte na úplně oslnivou spotřebu 5-6 litrů (1.2 TSI i 1.0 TSI umějí jezdit za méně), velmi dlouhé převody, se kterými se agregát trochu trápí a obvyklá dieselová rizika v podobně turba, vstřiků, DPF a EGR. Z celé nabídky to bude nejdražší motor co se týče servisních nákladů a také nejméně vhodný na jízdy ve městě. Na dálnici by se s přimhouřením oka dal doporučit, ale stejně bychom raději brali zážehovou jedna-dvojku.
Zdroj médií: Škoda.