Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (3. díl) – naftové motory

29. 11. 2022 3 min. čtení Tipy a rady

Nabídka vznětových agregátů je pro dvojkovou fabii poměrně úzká. Na našem trhu se objevily jenom dva. Legendární 1.9 TDI PD byla v nabídce také, ale zajímavé jsou i zbylé dva diesely.

Vybíráme ojetinu – Škoda Fabia 2. generace (3. díl) – naftové motory

Naftové motory Škody Fabia 2 2007-2015

Předem krátce k naftovým motorům u takto starých aut. I když budete vybírat mezi těmi nejnovějšími kusy, tak pořád půjde o sedm, osm let stará vozidla. Nebuďte naivní a nenaleťte protřelému prodejci, který vám bude nutit auto s libovými 90 tisíci kilometry na tachometru. Ne, vznětové motory skutečně nekupovali lidé, kteří najezdí 12 tisíc ročně. Běžný nájezd bude spíše kolem 200 tisíc, což ale rozhodně neznamená, že to budou vylítané herky těsně před smrtí. Při správné péči i naftová Škoda Fabia druhé generace umí odkroutit klidně přes půl milionu.

1.4 TDI PD 51 kW a 59 kW

Do roku 2010 se pod kapotu mohla dostat jedna-čtyřka, což je v podstatě 1.9 TDI PD bez jednoho válce. Tomu odpovídá míra vibrací a velmi agrární zvuk i zdravého motoru. Na druhou stranu umí zvláštní tříválec jezdit s velmi líbivou spotřebou kolem 4 litrů, jsou borci, kteří se zvládají dostat i někam ke 3,7 litrů na sto kilometrů.

Je to docela držák, netrpí vlastně ničím zásadním, pokud se vyhnete verzi s DPF filtrem. Prodával se v něčem, co se tehdy jmenovalo GreenLine a byla to výbavová verze, která bohužel nepřinesla nic dobrého. S filtrem si motor nerozumí a drahá komponenta se ráda ucpává a odchází. Váže se s kódem motoru BMS a i ve druhovýrobě vyjde na zhruba 27 tisíc korun, jako originální díl neseženete DPF pod 30 tisíc. Mimochodem, většina importovaných aut má právě filtr pevných částic, obvykle už vzal za své a jen má odpojenou kontrolku, takže auto vypadá na první pohled v pořádku. Jestliže ale narazíte na kousek bez filtru, klidně po něm sáhněte. Dopřejte mu olej specifikace VW 505.01, nebo 507.00 a bude sloužit věrně a dlouze.

1,6 TDI CR 55 kW, 66 kW a 77 kW

Daleko kultivovanější volba než cokoliv se systémem vstřikování PD (Pumpe-Düse), ačkoliv za studena o sobě pořád ještě dává vědět. Common-rail přinesl solidní reakci na plyn, jenže potřebuje trochu více otáček. Pod 2 000 to zkrátka nejede, ale pak táhne hezky lineárně a zejména nejsilnější verze zvládá bez problémů i rychlejší přejezdy po dálnicích. Nechá se s ním jezdit i pod pět litrů, většinou se ale budete pohybovat někde mezi 5-6 na sto.

Vždy je spojen s DPF filtrem, které tehdy ještě koncern neuměl implementovat úplně stoprocentně. Proto před koupí tuto citlivou komponentu nechejte prověřit na diagnostice. Dále je motor lehce citlivý na kvalitu nafty, což se dá úspěšně řešit přidáváním aditiva. Jiné slabiny nemá a u dobře proklepnuté ojetiny to může být zajímavá volba.

1,9 TDI-PD 77 kW

Velmi zdařilá motorizace, pokud se vyhnete dovozovým autům s kódem motoru BLS. Ty měly totiž DPF filtr, který podobně jako u 1.4 TDI PD dost zlobil. Jinak je to velmi úsporný, ačkoliv pohledem dnešního zhýčkaného řidiče trochu nekulturní agregát. Umí jezdit za čtyři litry a těch 77 kW se mu těžko věří, protože působí výkonnějším dojmem. Opět upozorňujeme na nutnost používání oleje VW 505.01, nebo VW 507.00! Dejte mu, co potřebuje a přežije vás.

Zdroj info: Škoda, Carpick.
Zdroj médií: Škoda.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?