PRÁCE 🧰

Dekarbonizace vodíkem se netýká jen motoru

26. 7. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Základní info k dekarbonizaci

Dekarbonizace motoru vodíkem je proces, při kterém dojde k vyčištění nánosů karbonu ze všech různých částí agregátu a nejen z něj. Čištění se totiž týká i dalších komponent.

Kterých částí automobilu se dekarbonizace týká

Při vodíkové dekarbonizaci dochází k tomu, že do sání ke vzduchu přimícháván i vodík. Tím se zvedne teplota spalování s dochází k přeměně usazenin na plyn, tedy k jejich sublimaci. Nánosy karbonu tak postupně odcházejí pryč z motoru výfukem. Teplota se nezvyšuje nijak dramaticky, spíše o pár desítek stupňů, takže chladicí soustava nemá problém si s tím poradit.

Ventily a ventilová sedla

Jednou z nejohroženějších částí motoru jsou ventily. Na těch se postupně tvoří nánosy uhlíku, který se tam ukládá v podstatě ve vrstvách. Stejně jak trpí i sedla ventilů. Časem se mohou poškodit právě ventilová sedla a mezi nimi a ventily vzniká průsvit, což zapříčiní ztrátu komprese. Oprava je dost drahá a obvykle se mění hlava motoru i s ventily. Za něco takového si v autorizovaném servisu řeknou částku v desítkách tisíc korun.

Turbodmychadlo

Moderní turba jsou u naftových motorů regulovaná většinou systémem natáčecích lopatek, který je docela citlivý na jakékoliv usazeniny a nečistoty. Tento citlivý, ale velmi přesný způsob regulace proniká i do benzinových spalovacích motorů. Jakmile se regulace zanese, přestane fungovat v plném rozsahu, řídící jednotka to zjistí, přepne vůz do nouzového režimu a řidiče pošle do servisu. Tam ho čeká účet za 20-50 tisíc korun, někdy i více, protože se mění turbo jako celek. Dá se tomu předejít včasnou dekarbonizací, která usazeniny odstraní.

Vstřikovače

Na koncích vstřikovacích trysek se tvoří po vypnutí motoru malé kapičky zbytkového paliva. Část se odpaří, ale část se v horkém spalovacím prostoru doslova zapeče a postupně tak ucpává konec trysky. Tento efekt zhoršuje tankování nekvalitního paliva, ve kterém je větší podíl nespalitelných zbytků, které jenom zuhelnatí. Dekarbonizace toto přímo řeší a dokáže odstranit právě tyto „nápeky“. Při neřešení problému je třeba vyměnit vstřikovací trysky, přičemž jedna vyjde na zhruba 3-8 tisíc korun.

DPF filtr

Komponenta, jejíž cena se pohybuje v desítkách tisíc korun. Filtr pevných částic zachycuje velmi jemné částečky nespáleného paliva, hromadí je v sobě a pak je naráz spálí. Jenže i tak se postupně ucpává nespalitelnými zbytky, které se v palivech vyskytují. Při dekarbonizaci dochází k částečnému čištění i právě DPF. Jak je to možné? Motor totiž točí konstantní otáčky a aby dekarbonizace proběhla správně, trvá zhruba hodinu. Za tu dobu se krásně prohřeje vše, od oleje, přes blok a hlavu agregátu, výfuk, turbo, až po katalyzátor a právě filtr pevných částic. V tom se při zvýšení teploty spalují i jinak nespalitelné zbytky a dochází tak vlastně k takové méně intenzivní, ale velmi dlouhé regeneraci DPF.

Zdroj info: carboncleaner.eu.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články