PRÁCE 🧰

Spolehlivé ojetiny? Berte Škodu Fabii 2

23. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Pakliže chcete jednoduché a kvalitně sestavené auto, které má ještě potenciál něco najezdit, berte jednoznačně Škodu Fabii 2. Zde jsou důvody, proč je tak výhodná.

Spolehlivé ojetiny? Berte Škodu Fabii 2

Většina motoristů si nekupuje auto na parádu a má na něj omezený rozpočet. Rodiny s nižšími příjmy, studenti, senioři ale i třeba jenom praktičtěji uvažující jedinci. To všechno jsou lidé, kteří hledají vůz do 100 tisíc korun, který bude věrně a spolehlivě sloužit.

Majitelé elektromobilů se často chvástají ekonomickou výhodností svých aut. Ano, na začátku dají třeba přes milion za vůz, který pak jezdí na energii ze solárních panelů na střeše. Tedy prakticky za velmi malé náklady. Jenže pak je tu segment ojetin, kde se dá vybrat auto s naprosto neporazitelnou ekonomikou. Zejména pro ty, co moc nejezdí, nebo jezdí jen kratší trasy, dává nejlepší smysl levné ojeté auto s rozumným cenovým stropem.

Designově není dvojková fabia žádné terno, to si řekněme na rovinu. Působí jako úzké a dlouhé auto, zejména ve verzi kombi. Uvnitř to zase taková tragédie s prostorností nebyla, ačkoliv popravdě v oblasti loktů se budou mohutnější jedinci pravděpodobně cítit malinko stísněně. Nabídla však docela dost prostoru ve směru podélném, takže rodiny s menšími dětmi měly skvělé vozidlo pro rozvoz dětí do školy a školek, ale i třeba na cestu k moři.

Jaký motor koupit?

Z motorizací berte jednoznačně na prvním místě atmosférickou 1.4 16V. Buďte připraveni na to, že pro lepší dynamiku ho budete muset trochu točit, ale nebojte, snáší to dobře. Na poskakování mezi vesnicemi je to ideální motor, rychle se ohřívá a je především velmi jednoduchý, nemá žádné zásadní pasti. Co někdy odchází, jsou cívky svíček, ale to není nic zásadního, co by se nedalo vyřešit v rozumné ceně. Nebojte se ani vyššího nájezdu, běžně tyto agregáty najíždějí přes 200 tisíc kilometrů a spokojí se jen s výměnami oleje a filtrů.

Pakliže se chystáte jezdit spíš delší trasy s podílem dálnic, klidně v inzerci vyhledávejte agregát 1.2 TSI. Asi všechny už budou mít vyřešený problém s rozvody a aplikovanou opravnou sadu, pro jistotu však v historii zapátrejte a kdyby náhodou hned po startu řetěz slyšitelně chrastil, raději nechte daný kousek jinému nápadníkovi. Druhým nešvarem dvanáctistovky bylo ředění oleje benzínem. Nejprve tedy hladina oleje mezi výměnami stoupala a postupem času začal špatně mazaný motor mazivo konzumovat, takže oleje zase ubývalo. Paradoxně bývají v lepším stavu kousky, které jezdily ve firmách a na větší dálky. Kdo si koupil tento motor na jízdy po městě, tomu většinou do dnešních dnů nevydržel. Řešením je zkrátit interval výměn maziva na 10 tisíc kilometrů.

Diesely nechte být, ty mají většinou nejlepší za sebou a pokud možno se vyhněte i zbytečně rizikové motorizaci 1.2 HTP. Nejhorší mouchy má už vychytané, ale stejně je to pořád motor s horší dynamikou a ceny tomu odpovídají, jedna-dvojky bývají nejlevnější.

Pak je tu ještě 1.6 16V, která jede pěkně, ale spotřeba je většinou přes sedm litrů na sto. Motor je to spolehlivý, jestli pro vás jeho větší apetit není problém, klidně ji berte.

Ohlídejte si korozi

Poslední věcí, která vás krom neprůhledné historie může překvapit, je koroze. U starších kousků druhé generace Škody Fabie koukejte na lemy prahů, nicméně garážované vozy budou pravděpodobně ještě v pořádku. Systémová chyba nastala v oblasti předního podběhu, respektive v napojení na práh. Zde často rez naleznete, ačkoliv to prodávající velmi rádi různě maskují. Naštěstí se jim většinou původní hrubou texturu povrchu napodobit nepodaří, takže je to poznat.

Solidní kousky začínají na 80 tisících, za sto už koupíte relativně solidní ojeté auto. Výhodou Fabie je dostupnost náhradních dílů – objednáte je podle VIN a do dvou dnů vám je kurýr přiveze. Navíc všechny servisy v Česku znají škodovky velmi dobře, takže se snad nenajde žádný, který by opravu zpackal.

Zdroj info: Škoda.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Baťka, 26. 4. 2024 8:52
Na 1.2TSI 63kw mám aktuálně 516000km. Ředění oleje palivem je způsobené vysokotlakým čerpadlem, ta nejhlučnější část motoru. Zpravidla k poškození nastává při 200 000km, nám vydrželo 400000km. Kdo tankuje vervu, nepozná krom přibývající hladiny nic. Kdo tankuje 95okt. Ten to pozná podle startů, jako by byl motor přelitý. Rozvody jsou špatný stále, někdy vydrží 80k km někdy 150k km. Pozor, neplést si rozvody s řetězem od olejového čerpadla, ten chrastí víc než rozvody samotné
TR, 23. 4. 2024 17:15
To se opravdu nenašla jediná fotka s Fábií, která nestojí na ruské ulici a nemá ruské SPZ?

Podobné články