Vznětové agregáty mají navrch obvykle ve spotřebě, nicméně spolehlivostí a jednoduchostí údržby se jen málokdy mohou těm zážehovým rovnat. Bohužel, i „nafťáky“ trápí karbonové usazeniny.
Dekarbonizace naftového motoru
Články na téma dekarbonizace motorů:
- Jak na dekarbonizaci spalovacího motoru
- Dekarbonizace benzinového motoru
- Dekarbonizace naftového motoru - právě čtete
- Snížení kouřivosti motoru dekarbonizací
- Dekarbonizace CNG/LPG vozů
V případě dieselových motorů jsou příčiny do značné míry společné a stejný je i výsledek – motor zalepený karbonem, což může po čase vyústit až v mechanickou poruchu, jejíž řešení je velmi nákladné a často nerentabilní. I proto je dobré karbon v motoru včas řešit a ideálně se mu pokusit i předcházet.
Motorový olej
Částečně jdou karbonizaci naproti už samy automobilky. Předepisují delší intervaly výměny oleje, aby oslnily správce firemních flotil. Na druhé straně je ovšem otázka, jak moc plní mazivo kolující v motoru třeba 25 tisíc kilometrů, svoji úlohu. Olej má totiž i funkci čistící a umí rozpouštět úsady, které se v agregátu vytvářejí. Čistící aditiva bohužel nevydrží věčně a už někde při nájezdu zhruba 10 tisíc kilometrů bývají z velké části vyčerpaná. S tím souvisí i nejlepší prevence – měňte olej zavčas, klidně po 10, maximálně však 15 tisících kilometrech.
Také čtěte
Vstřikovače paliva
Vysokotlaké vstřikování paliva do válce přineslo celou řadu problémů. Nejvýraznějším je schopnost citlivých vstřikovačů se různě porouchávat a propouštět palivo i tehdy, kdy to tak úplně nechceme. Typicky se jedná o malou kapičku, která se vytvoří během několika minut až hodin po vypnutí motoru na špičce vstřikovače ve válci. Při dalším startu dojde k tomu, že se vlivem vysoké teploty při spalování palivo na vstřikovači částečně může doslova zapéct, respektive jeho nespálené zbytky. Tento efekt se násobí, pokud řidič tankuje nepříliš kvalitní naftu z pochybného zdroje.
EGR ventil
Aby docházelo ke snižování emisí oxidů dusíku, přišly automobilky s EGR ventilem. Ten propojuje výfukovou a sací část, samozřejmě se jedná o řízené propojení, ke kterému dochází jenom při splnění potřebných podmínek (např. v nízké zátěži, kdy je směs velmi chudá). Do sání se tedy dostávají nespálené zbytky paliva, výfukové plyny a částečně i nespálený kyslík. Nasátím zpět do válce dochází ke snížení teploty spalování a snížení emisí oxidu dusíku.
Problém bývá už se samotným ventilem. Vzhledem k povaze jeho funkce a tomu, co jím prochází, logicky musí sám trpět zanášením nečistotami, respektive karbonem. Časem se v EGR ventilu může vytvořit solidní vrstva velmi nechutného černého hnusu. A zanesení má v pokročilé fázi i omezení hybnosti klapky ventilu – nebude dojíždět do krajních poloh, což řídící jednotka zjistí, vyhodnotí jako chybu a přepne motor do nouzového režimu. Vyčištění EGR je dost pracné, ne vždy dost dobře možné, a tak se obvykle přistupuje k výměně, která bohužel může být i poměrně nákladná.
Dekarbonizace naftového motoru vodíkem
V případě dekarbonizace vodíkem dochází ke spalování karbonových úsad, respektive dokonce k jejich sublimaci. Proces trvá hodinu až hodinu a půl, podle objemu motoru a teplota ve spalovacím prostoru vzroste. Efekt je velmi podobný rychlé jízdě vysokým tempem po dálnici, kdy je motor v plné zátěži, což rovněž funguje jako prevence, ale částečně i léčba tvorby karbonu v motoru.
Zdroj médií: Depositphotos.
Informace o dekarbonizaci vodíkem poskytl Carbon Cleaner
Profesionální dekarbonizace motoru vodíkem Carbon Cleaner. Nabízíme možnost čištění motoru na 10 místech v ČR a 4 místech SR. Použité stroje jsou vyráběny v EU a podléhají přísným evropským certifikátům.