PRÁCE 🧰

Dekarbonizací motoru lze docílit snížení jeho kouřivosti

21. 6. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Základní info k dekarbonizaci

Že jde z výfuku kouř, je celkem běžné. Jenže když je toho kouře moc, značí to obvykle nějakou závadu. Podle barvy kouře lze usuzovat na příčinu a minimálně s jednou z nich umí pomoci i dekarbonizace.

Snížení kouřivosti motoru dekarbonizací

Články na téma dekarbonizace motorů:

  1. Jak na dekarbonizaci spalovacího motoru
  2. Dekarbonizace benzinového motoru
  3. Dekarbonizace naftového motoru
  4. Snížení kouřivosti motoru dekarbonizací - právě čtete
  5. Dekarbonizace CNG/LPG vozů

Obvyklé poučky znějí, že modrý kouř značí průnik oleje do spalovacího prostoru a bílý kouř přítomnost vody ve spalovacím procesu. Jenže co takový černý kouř? Ten může mít celou řadu příčin, obvykle se však jedná o problém s palivovou soustavou. Může ho doprovázet vyšší spotřeba paliva, pokles výkonu motoru, horší chod a příčinou černého kouře bývá nedokonalé spalování.

Černý kouř = spalování nefunguje jak má

Abychom to vysvětlili lépe – každý motor je automobilkou/výrobcem navržen tak, aby co nejoptimálněji spaloval palivo a aby co nejvíce energie ukryté v palivu převedl na pohyb pístu ve válci. Pakliže tento proces neprobíhá optimálně, pozná se to často právě podle zvýšené kouřivosti a černé barvy kouře z výfuku. Obsahuje větší množství sazí, vznikajících nedokonalým spalováním paliva. Aby to řidič kompenzoval, což často činí nevědomky, musí prostě při zrychlování více šlápnout na plynový pedál, což je primární příčina vyšší spotřeby, s černým kouřem často spojené.

Nejčastěji je problém se vstřikovači

V rámci palivové soustavy může být příčin zvýšené kouřivosti více, nejčastěji bývá problém u naftových motorů na straně palivového čerpadla, případně vstřikovačů. Palivové čerpadlo v případě nadměrného opotřebení nedává dostatečný tlak, což ale řídící jednotka většinou časem zjistí a oznámí řidiči prostřednictvím chybové hlášky. Se vstřikovači je to jiné – tam bývá problém s napečenými zbytky paliva na konci vstřikovací trysky. Opotřebené vstřikovače totiž část nafty propouštějí a po zhasnutí motoru se na konci může vytvořit malá kapička paliva. Vlivem vysoké teploty po dalším startu shoří, ale nikoliv dokonale, takže se vytvoří karbonová usazenina, která brání dokonalému rozprášení dávky nafty. Tím se dostáváme k nedokonalému spalování, a tedy i vyšší kouřivosti, která bude dělat problémy na STK, kde vůz pravděpodobně neprojde přes emise.

Náklady na opravu následků zvýšené kouřivosti motoru bývají dost velké

U benzinových motorů se může dít to stejné, nicméně tam bývá často příčina i ve špatně fungující lambda sondě, eventuálně může mít kouřivost na svědomí i váha vzduchu. Tak jako tak je vyšší objem kouře problém, který časem vyústí ve velmi drahou závadu. Vyšší množství sazí je totiž potíž zejména pro turbodmychadlo, ale hlavně pro DPF filtr, kterým jsou dnes osazovány jak diesely, tak motory zážehové. Jakmile jde do filtru pevných částic více sazí, zvyšuje se jeho zaplnění. Částečně tomu pomůže regenerace v případě auta se vznětovým motorem (u benzinových probíhá regenerace prakticky neustále), ale část sazí je nespálitelná a filtr trvale zaplňují. V případě, že řídící jednotka ze senzorů tlaku pozná, že filtr je zralý na výměnu, ohlásí to jako závadu a uživatele pošle do servisu. Tam se zákazník setká s tvrdou realitou v podobě účtu za výměnu filtru pevných částic, jehož cena se pohybuje v řádu desítek tisíc korun. Navíc servis obvykle doporučí vyměnit i vstřikovače, což je dalších třeba 20 tisíc korun navrch.

Odskáče to i turbo

Ještě se vraťme k tomu turbu a důvodu, proč mu zvýšená kouřivost vadí. Rozpálené saze mají tendence se napékat i na lopatky regulace na výfukové straně, což po čase způsobí, že nebudou plnit svoji úlohu – redukce průtoku a tlaku výfukových plynů k turbíně. Jakmile to řídící jednotka zjistí, opět pošle řidiče do autoservisu, kde bude potřeba sáhnout hluboko do peněženky a zaplatit nové turbodmychadlo.

Řešení není drahé

Velkou část problémů s kouřivostí umí vyřešit dekarbonizace motoru vodíkem. Při ní dochází ke spalování karbonových usazenin, včetně těch na vstřikovačích. Karbon doslova vysublimuje a odejde z motoru spolu se spalinami. Očištěný vstřikovač pak může plnit svoji úlohu stejně jako dřív, sníží se kouřivost, poklesne spotřeba a chod agregátu se zklidní. DPF filtr se přestane nadměrně zaplňovat, jeho životnost se tím přestane nadměrně zkracovat. To stejné se stane i v případě turba, tam umí dekarbonizace taktéž účinně pomoci, stejně jako pomůže projít přes emisní zkoušku na STK.

Zdroj info: carboncleaner.eu.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články