PRÁCE 🧰

Dekarbonizace motoru vodou – tohle raději nezkoušejte

22. 11. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Základní info k dekarbonizaci

Zbavit motor karbonu lze několika různými způsoby, které se liší finanční náročností, časovou náročností a účinností. Za nejrychlejší a nejlevnější způsob lze považovat dekarbonizaci s pomocí obyčejné vody. Jenže to je poněkud riskantní.

Dekarbonizace motoru vodou – tohle raději nezkoušejte

Dekarbonizace vodou

Na internetu lze najít několik návodů, jak na to. Ve zkratce vypadá dekarbonizace vodou zhruba takto:

  • Zakoupíte si rozprašovač, takový ten, kterým se třeba rosí květiny. Vyjde zhruba na sto až dvě stě korun. Dále budete potřebovat určité množství vody, některé návody hovoří o pár deci, jiné klidně o dvou litrech. Je fajn, když to není voda kohoutková, ale destilka.
  • Odmontujete část sání před škrtící klapkou, zahřejete motor na provozní teplotu.
  • Před škrtící klapku začnete za chodu motoru vstřikovat vodu. Je fajn to dělat ve spolupráci s někým dalším, kdo u toho přidává plyn.
  • Voda se dostane do sání a následně do válce, kde se vlivem tepla okamžitě mění v páru. Ta s sebou odnese všechny nečistoty a karbonové nánosy. Z výfuku přitom půjde dým lecjaké barvy.
  • Se vstřikováním vody se nemusíte nijak mazlit, vlastně dokud motor běží, klidně ji tam perte. Otáčky se vždy sníží, ale jak se motor vody zbaví, zase vylétnou nahoru.
  • Jakmile je proces dokončený a z výfuku jde po vstříknutí vody jen bílý dým (pára), máte hotovo. Nechte motor ještě chvíli běžet na volnoběh, než ho vypnete.
  • Po tomto dekarbonizačním procesu je dobré vyměnit olej, který bude pravděpodobně úplně černý a plný sazí.

Jak je vidět, skutečně se nejedná o nic složitého a spousta majitelů aut si tento postup nemůže vynachválit. Jedná se však převážně o vozy starší, které zkously leccos. I tak si nemyslíme, že je to dobrý nápad, ale budiž. U novějších motorů bychom se však rozhodně o dekarbonizaci vodou nepokoušeli, a to z vícero důvodů:

  • Voda, respektive pára, má tendence čistit, a to nejen od karbonu, ale i od maziva. Jasně, nad pístem je oleje minimum, pístní kroužky část vody jistojistě strhnou s sebou do olejové vany. To by ani tak nevadilo jako to, co udělá horká pára cestou – zbaví povrchy mastnoty, takže namísto klouzání po olejovém filmu bude pístní kroužek, případně píst, odírat stěnu válce.
  • Nečistoty, které pára odstraní, se s ní smíchají. Zde je třeba vnímat, že se uvolní skutečně velké množství karbonu a dalšího nepořádku, během velmi krátké chvíle. Smísení s vodou z toho udělá velmi abrazivní směs, která se může dostat třeba mezi stěnu válce a píst, což skutečně nechcete.
  • Většina vody projde válcem a vydá se dál do výfuku. S sebou bere samozřejmě vše, co se za roky provozu v motoru nastřádalo. A to všechno projde turbem, katalyzátorem a DPF filtrem. O poslední jmenovanou komponentu bychom měli trochu obavy, protože filtr pevných částic je skutečně velmi jemný a větší příval nečistot ho může dost zásadně ucpat, a to tak, že to nebude řešitelné jinak než jeho výměnou.

Závěr

Na vlastní nebezpečí si zkoušejte, co chcete. Dekarbonizace vodou se však jeví jako možná sice velmi účinný, ale zároveň velmi riskantní krok, jehož negativní efekty se mohou začít projevovat až časem. Problém je především v tom, že motor vlastně vypláchnete neuvěřitelným množstvím nepořádku, což může způsobit prakticky cokoliv. Raději vyhledejte odborníky na dekarbonizací vodíkem, která karbon odstraní bezpečnější cestou.

Zdroj info: the drive.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články