PRÁCE 🧰

Dekarbonizace vodíkem Škoda Octavia 1.6 MPI

10. 5. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Praktické ukázky dekarbonizace

Možná si říkáte, proč by někdo dělal dekarbonizaci u škodovky s docela spolehlivým atmosférickým motorem, který není zrovna známý proto, že neprochází na STK přes emise? Zajímalo nás, jestli bude mít dekarbonizace vliv i u agregátů, kde není vyloženě nutná.

Dekarbonizace vodíkem Škoda Octavia 1.6 MPI

Články na téma příklady dekarbonizace vodíkem:

  1. Dekarbonizace Nissanu Qashqai pomohla DPF i výkonu
  2. Dekarbonizace Škoda Fabia 1.9 TDI – problém s emisemi vyřešen
  3. Dekarbonizace vodíkem Škoda Octavia 1.6 MPI - právě čtete

Ta „horší“ 1.6 MPI

Před námi stála kombíková oktávka vizuálně docela v solidním stavu. Vozidlo je provozované prakticky denně, a to především na delších trasách, žádné poskakování po městě, od obchodu ke školce. Pod kapotou motor 1.6 i, kterých bylo několik. Ty s kódem AVU nebo BFQ a výkonem 75 kW platí za méně spolehlivé než jejich stejně objemní předchůdci (AEH, AKL). Problém bývá s lambda sondou a škrtící klapkou. Obojí je řešitelné relativně levně a nejedná se o nic fatálního. Problém je, že tyto motory plnící emisní normu Euro 4 mají tendence po nájezdu kolem 100-150 tisíc kilometrů začít spalovat krom benzínu i olej. Tento kousek měl najeto přes 220 000 kilometrů, olej výrazněji neubýval, ale byl naředěný palivem, což bylo znatelně cítit, když jsme si přičichli k víčku na dolévání maziva.

Přes emise by neprošel

Na emisích by mělo auto možná trochu problém, protože naše měření emisí ukázalo hodnoty nebezpečně překračující limit. Hodnota, přes kterou se emise CO nesmí dostat je 0,5 % z objemu spalin, při našem měření to bylo zhruba od 0,5 do 0,98. Ještě jsme změřili výkon, abychom měli srovnání před dekarbonizací vodíkem a po ní. Tušili jsme však, že jak to tak u nepřeplňovaných motorů bývá, křivka se moc lišit nebude.

Měření emisí před dekarbonizací motoru vodíkem

Nechali jsme proběhnout dekarbonizaci, od které jsme nečekali zázraky. Naměřená hodnota CO nás ale překvapila. Hodnoty se pohybovaly od 0,03 po 0,48 %, což je perfektní výsledek, potvrzující zlepšení. Efekt dekarbonizace je tedy neoddiskutovatelný. I u motoru, který je pořád ještě v relativně dobré kondici, může dojít k tomu, že vlivem většího množství úsad se zhorší spalování palivové směsi. Což má za následek i zhoršení emisí.

Měření emisí po dekarbonizaci motoru vodíkem

Výkon se nezlepšil

Měření výkonu a krouticího momentu na válcové brzdě odhalilo skutečnost, že v tomto případě jsme si co se týče jízdního projevu nikterak nepomohli. Křivka je prakticky stejná a odchylka je v rámci nejistoty měření. Zajímavé je, že motor má naměřený nižší výkon, než jaký je definovaný v technickém průkazu (70 oproti 75 kW). Přitom u motorů koncernu VW to bývá většinou naopak. Mohlo by to tedy naznačovat, že skutečně došlo ke ztrátě komprese, nicméně to už se pohybujeme v rovině spekulací a pro bližší diagnostiku by bylo potřeba změřit tlaky ve válcích.

Měření výkonu a krouticího momentu na válcové brzdě

Zdroj info: carboncleaner.eu.
Zdroj médií: Jakub Mokříš, Martin Bureš.

Podobné články