PRÁCE 🧰

Olej do převodovky se od motorového zásadně liší

27. 4. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Manuální převodovka potřebuje olej, stejně jako automatické skříně. Běžně se v manuálech mazivo nemění, ale když už se tak stane, obvykle to řidič pozná.

Olej do manuální převodovky

K sepsání článku nás inspirovala jedna redakční zkušenost. U ojetiny s nájezdem 130 tisíc kilometrů šla hůř řadit dvojka. Tedy hůř… ona nešla někdy ani silou. Většinou bez problémů, ale zhruba každé páté řazení bylo nutné vymáčknout spojku a zkusit tu dvojku zařadit znovu. A bylo jedno jestli při řazení nahoru nebo při podřazování. Není to nic fatálního, ale asi uznáte, že třeba při rychlém rozjezdu z křižovatky je to malinko problém.

Synchronizace převodovky a oprava výměnou oleje

Auto bylo objednané na servis, jehož předpokládaná cena byla 25 tisíc korun, protože bylo prý potřeba vyměnit synchron a společně s tím se musejí vyměnit i ložiska. Inu, zkusili jsme ještě jako poslední naději radu starých mazáků a rozhodli jsme se vyměnit v převodovce olej. Když dorazil, výměna proběhla. Mimochodem, nikde jsme nenašli žádný postup ani návod, nakonec jsme si ale poradili a množství oleje jsme určili podle manuálu k autu.

A jako zázrakem se převodovka vzpamatovala. Už při první zkušební jízdě byla cítit změna. Řazení šlo snadněji a dvojka od té doby zapadne pokaždé přesně jak zapadnout má. Celá operace stála vlastně jen cenu převodového oleje a chvilku trápení s vypouštěcím šroubem – ten šel fakt hodně ztuha. Pokud vás tedy trápí podobný problém, tak zkuste před odjezdem do servisu to samé – vyměňte v převodovce olej. Není to vždy tak snadné jako u motoru, postup se může dost lišit napříč modelovými řadami i výrobci. Kupříkladu kontrola hladiny se někdy provádí přes otvor náhonu tachometru, navíc bývá pro výměnu maziva nutné odmontovat sání. Pokud si nevěříte, svěřte práci raději servisu, v tomto případě klidně autorizovanému, který bude vědět jak na to.

Jaký převodový olej vybrat?

Obecně platí to, co u maziv pro motory – platí pro ně norma SAE, která udává viskozitní rozsah a norma API, která zase značí výkonnostní třídu. Nejčastěji se lze asi setkat s oleji 75W-80 a 75W-90 API GL 4 nebo API GL 5. U starších aut se používají nejčastěji jednorozsahové oleje 75W. Určitě ale použijte mazivo, které výrobce předepisuje, neexperimentujte s viskozitou, převodovka a její synchronizace je stavěná na konkrétní specifikaci. Synchrony jsou v tomto obzvláště citlivé, u nich je potřeba určité tření, které by nebylo správné, kdyby měla skříň špatnou specifikaci oleje.

Méně aditiv, někdy i bez

Převodové oleje nejsou zdaleka tak namáhané, jako oleje motorové, proto například specifikace GL 1 a GL 2 jsou bez aditiv. Převodové oleje nemusejí odolávat výfukovým plynům, které způsobují oxidaci, neprocházejí třeba přes turbodmychadlo, které bývá extrémně horké a zkrátka jejich namáhání není nijak zásadní. I proto automobilky málokdy předepisují interval výměny, nejčastěji uvádějí, že náplň vydrží po celou dobu životnosti auta. Na druhou stranu, jak už jsme uvedli v úvodu – výměnou nemůžete nic zkazit, řazení se obvykle zpřesní a je jistější.

Zdroj info: autoexpress, carparts, shell, oleje.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články