PRÁCE 🧰

Riziko výměny oleje ve starém automatu

7. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

Měnit mazivo v automatické převodovce je doporučováno v intervalu 30 až 60 tisíc kilometrů, dle typu převodovky. Jenže u letitého automatu, který na jeden olej najel třeba čtvrt milionu, to může být problém.

Riziko výměny oleje ve starém automatu

Výměna oleje u starší DSG převodovky

DSG do značné míry fungují podobně jako převodovky manuální. Jsou jim minimálně o dost podobnější než planetové skříně s hydroměničem. DSG má dvě spojky, které spínají a rozpínají, mezitím mechatronická část řadí další převod. Díky tomu je možné měnit převody ve zlomcích sekundy. DSG obvykle zvládnou na jeden olej najet třeba 150 tisíc kilometrů, ale není to nic, co bychom doporučovali. Postupem času se do maziva uvolňují nečistoty, spojky se obrušují a olej mění svoji viskozitu, čímž zvyšuje namáhání mechatronické části, jejíž výměna je dost nákladná. Druhou část problému představují spojky, které rovněž trpí, protože jsou v oleji (s výjimkou DQ200, která má spojky suché). Olej, který v sobě obsahuje nečistoty, je abrazivní a způsobuje rychlejší obrus spojek, což zapříčiní nutnost jejich dřívější výměny. Nicméně výměna oleje třeba po 100 tisících kilometrech nepředstavuje žádné riziko, spíš naopak. Z hlediska řidiče je pak řazení obvykle hladší a plynulejší. U některých převodovek bývá olej pro mechatroniku a převodovku zvlášť. Proto je potřeba měnit obě náplně.

Výměna oleje u staršího planetového automatu s hydroměničem

Pokud se bavíme o výdrži, jsou obvykle hydroměničové převodovky trvanlivější než DSG. V případě správné péče, spočívající ve výměnách oleje, je jejich trvanlivost prakticky neomezená, kdežto dvouspojky potřebují minimálně tu sadu spojek jednou za čas vyměnit za novou. Problém u hydroměniče ovšem nastává, když se v něm léta mazivo nemění.

S provozem se vlastnosti převodového oleje mění. Je totiž dosti hygroskopický, takže na sebe váže vodu. Do toho, jak prochází cykly ohřátí/ochlazení, samozřejmě degraduje. A nepočítáme do toho všemožné otěry, které sice pochytají magnety, ale ani jejich kapacita není neomezená. Největší problém je ale obvykle s tlakem oleje, respektive s jeho ztrátami, které vznikají provozem. S tlakem oleje totiž planetové převodovky hodně pracují a jejich funkce je na správném tlaku závislá. Pakliže dojde k jeho ztrátám, pak je hustší starý olej kompenzuje, a to klidně do té míry, že na něm závisí funkčnost převodovky jako takové. Po výměně za olej nový ztráty tlaku narostou do takové míry, že převodovka je nefunkční a není třeba ani schopna některé převodové stupně řadit. Skončí to samozřejmě nákladným servisem, případně likvidací vozidla. Nestává se to často, ale o několika takových případech víme.

Jak tomu předejít? 

Aby nedocházelo k problémům a nadměrnému opotřebení převodovky, je ideální mazivo skutečně jednou za maximálně 60 tisíc kilometrů vyměnit, a to ideálně s proplachem. Předejde se tak poruchám a překvapení, že výměna oleje po čtvrt milionu kilometrů skříň prakticky zlikvidovala. Jak vyměnit olej v automatické převodovce? Ideálně ve specializovaném servisu, je to násobně složitější než výměna oleje v motoru nebo v klasické manuální skříni.

Zdroj info: Automatické převodovky Praha.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články