PRÁCE 🧰

VIDEO: Olej do automatické převodovky - jaký zvolit a proč?

24. 11. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Jak vyměnit olej Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla Automatické převodovky Základní info k automatickým převodovkám

V automatické převodovce by měl být takový olej, jaký tam patří. Je to podobné jako s motory, akorát u motorů výrobce povoluje i několik možných specifikací. U automatu je nutné držet se jedné jediné.

Olej do automatické převodovky - jaký zvolit a proč?

Degradace oleje v automatické převodovce

Oleje v převodovce a v motoru se dost liší a liší se i důvody, proč je potřeba mazivo měnit. V motoru je největším nepřítelem karbonizace a saze, tedy drobné částečky spáleného paliva, přepáleného oleje a podobně. U převodovky se nic nespaluje, takže tam žádné emise nevznikají. Zásadní rozdíl, jak už jsme nakousli, je i v samotném složení maziva. To převodové má blíže spíše náplni servořízení nebo brzdového systému, jedná se o hydraulický olej.

S tím souvisí i tendence převodového oleje jímat do sebe vlhkost. Odborně se tomu říká „hygroskopičnost“ a výrobci převodovek se tomu někdy snaží zabránit tím, že skříň převodovky dělají uzavřenou, tedy bez odvětrání. Drtivá většina převodovek však odvětrání má. Nejhorší pro náplň automatu je, když se začne uvnitř převodovky srážet voda. Dostane se do oleje a chemicky tak degradují jeho mazací i hydraulické vlastnosti. Není pak zajištěno ani stoprocentní mazání, ani požadované tlakové přechody. A problémem je i teplo, protože olej naředěný vodou nechladí tak, jak by chladit měl.

Moderní převodovky se umí výše uvedenému do značné míry přizpůsobit. Menší rozdíly si vykompenzují přenastavením hodnot. I proto uživatel auta většinou nepozná, že k nějaké degradaci maziva dochází. Skončí to ale na určité úrovni, kdy už elektronika nemá kam kompenzovat a řazení, které nastává až ve vyšších otáčkách, může být doprovázeno kopanci a není tak přesné.

Na kvalitu oleje jsou citlivější DSG a CVT převodovky. Dvouspojky mají jednu kapalinu pro ozubené hřídele, ložiska, mechatroniku i spojky. V mazivu tak bývá větší podíl otěrů. U CVT je zase obrovské tření, protože řemen nesmí proklouznout. U těchto automatů se doporučuje měnit lubrikant po 30 tisících kilometrech. Planetové převodovky s hydroměničem snesou dvojnásobek, tedy 60 tisíc kilometrů.

Jaký olej do automatické převodovky?

Ze zkušeností odborníka na automatické převodovky je nejlepším převodovým olejem Ravenol. V servisu Automatické převodovky Prahy zkoušeli třeba i Total, Castrol, Elf, ale nakonec zůstali právě u Ravenolu. Mají k tomu několik dobrých důvodů. Předně je Ravenol často v převodovkách jako prvovýrobní mazivo. Navíc má tato značka skoro na každou převodovku konkrétní olej (v servisu jich mají mimochodem 50-60 druhů). Pokud Ravenol nemá na danou skříň specifikaci, volí se originální náplň od výrobce auta.

Je dobré přidat do oleje aditiva?

Otázka aditiv je někdy trochu sporná. U některých výrobců, zejména třeba u Aisinu, mohou aditiva pomoci. Impregnují gumová těsnění, která v převodovce jsou a po nějakém čase je u starších automatů znatelné zlepšení. Logicky ale aditiva nemohou opravit mechanická poškození. Dobré zkušenosti jsou i s výrobky Nanotech, které zlepší mazivost a navíc je to dobrá prevence (nejen u převodovek, ale třeba i u diferenciálů).

Výběr oleje a aditiva do automatické převodovky

Zdroj info: Automatické převodovky Praha.
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha.

Za odborné informace o olejích do automatu děkujeme

Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.

Podobné články