PRÁCE 🧰

VIDEO: Správný postup výměny oleje v automatické převodovce

11. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Výměna oleje v automatické převodovce není zdaleka tak jednoduchá, jako když se mění mazivo v motoru. Nelze ji dělat jen tak doma v garáži, jsou na to potřeba speciální přípravky a je nutné vědět, jak na to.

Postup výměny oleje v automatické převodovce

Je výměna vůbec potřeba?

Argumentací, jestli a kdy je nutné měnit olej v automatické převodovce, jsme už popravdě strávili více času, než nám je milé. Přesto – ne, zatím neexistuje automatická skříň, která by se bez výměna obešla, jedinou světlou výjimku tvoří e-CVT, ale i tam je lepší jednou za čas mazivo vyměnit. Každopádně, jak CVT, tak planetová skříň s hydroměničem, ale i DSG výměny vyžadují, jakkoliv se vám automobilka i prodejce v autosalonu budou snažit namluvit opak (populární je tvrzení, že v převodovce je olej "doživotní"). Pořád jsou uvnitř nějaké mechanické a hydraulické komponenty, je tam určité tření a olej časem degraduje. Takže ano, skutečně byste měli v automatu vyměnit co 30-60 tisíc kilometrů všechen olej, a to s proplachem!

Postupy výměny oleje v automatické převodovce

Vstupní diagnostika –  jakmile by na převodovce byla nějaká zásadní závada, nedává výměna oleje moc smysl z finančního hlediska. S tím souvisí i nutnost dovézt auto pokud možno s převodovkou namontovanou.

Odplastování a příprava – auta mají dnes podvozky celé zakrytované a zaplastované. Pro přístup k převodovce je třeba vše odstranit.

Přístup do převodovky – zde už se bude postup dost lišit. Některé skříně nemají spodní vanu, některé ano. Pokud ano, tak se vana obvykle sundává, pokud ne, vypustí se olej výpustným otvorem nebo vyndáním filtru

Napojení na okruh převodovky – pomocí speciálních napojení, což jsou zjednodušeně řečeno vlastně různé přechodky. Je potřeba, aby se speciální přístroj pro výměnu oleje dostal do mazacího okruhu a byl schopen vytáhnout ze skříně starý olej a namísto něj načerpat nový. Dobrý servis poznáte i podle toho, že na vaši převodovku má toto napojení, protože variant jsou tu zhruba dvě až tři stovky.

Proplach – nejdůležitější a vizuálně velmi atraktivní část výměny oleje v automatické převodovce. Z jedné strany vstupuje čistý olej, z druhé se odčerpává starý. Jakmile je vidět, že to, co jde z převodovky, má stejnou barvu, jako to, co do ní vstupuje, okruh se uzavře a výměna je hotova. Proplach se dělá z toho důvodu, že v převodovce po vypuštění spousta oleje zůstane. Nové čisté mazivo by se jím naředilo a hned od začátku by tak nebylo stoprocentní. S proplachem je zaručeno, že celá náplň má odpovídající kvalitu. Nutno podotknout, že výměna oleje probíhá se zapnutým motorem a během výměny oleje se provádí řazení jednotlivých převodových stupňů. Naprosto minimální zbytky starého oleje sice v různých zákoutích mohou zůstat, ale jedná se o zanedbatelné množství.

Zahřátí náplně a dolití na hladinu – nové mazivo se ohřeje na provozní teplotu a doplní se na požadovanou hladinu.

Trvání a cena výměny oleje v automatické převodovce

V běžném automatu se dá vyměnit mazivo v průběhu dvou až tří hodin. Proces zkrátka něco zabere a jak vidno z řádků výše, není to jednoduchý úkon. Cenově se to opět dle typu převodovky pohybuje od pěti tisíc korun, po částky překračující 20 tisíc korun. Horní hranice se ale týká spíše vozů, u kterých se musí pro výměnu převodovka sundat, což náklady žene logicky výše.

VIDEO: Výměna oleje v automatické převodovce

Zdroj info: Automatické převodovky Praha.
Zdroj médií: Automatické převodovky Praha.

Odborné informace o postupu výměny oleje v automatické převodovce poskytla

Automatické převodovky Praha jsou specialisté na automatické převodovky s primárním zaměřením na servis, opravu a repase automatických převodovek všech druhů. Výměna oleje v automatické převodovce nebyla nikdy jednodušší.

Podobné články