PRÁCE 🧰

Automatické převodovky a co s nimi nikdy nedělat

19. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Automatické převodovky Jak se starat o automatickou převodovku

Spoustu automatických převodovek si řidiči zničí vlastní vinou. Přeci jenom je automat malinko citlivější než manuál, takže vyžaduje i odlišné zacházení.

Automatická převodovka – co s ní nedělat?

Samočinné převodovky už dnes jsou natolik vyspělé, že obvykle uživateli nedovolí udělat něco, co by pro ně bylo okamžitě fatální. Spoustu věcí hlídá elektronika a mechanické propojení je nulové. Řidič jen vydá pokyn a pokud převodovka vyhodnotí, že to není úplně bezpečné, nereaguje na něj. Níže uvedené tedy neplatí paušálně, ale jsou to spíš obecné rady. Automatická převodovka závady nezpůsobuje sama, obvykle jsou na vině uživatelé.

Neřaďte D nebo R, pokud vozidlo nestojí

Dřív na tohle dojížděla velká spousta automatů. Jak se řazení zrychlilo a bylo pohodlnější bez nutnosti pracovat se spojkou, měli někteří řidiči tendence řadit třeba při parkování zpátečku ještě před zastavením auta. Není to dobrý nápad, je potřeba, aby auto skutečně zastavilo a přestalo se pohybovat. Ať už se jedná o jízdu dopředu a přechod v couvání, nebo naopak. Platí to mimochodem i pro manuál.

Neřaďte D při vytočeném motoru

Pakliže nastartujete a zařadíte N, bude možné u velké spousty aut vytočit motor. Pakliže usilujete o rychlý rozjezd, nedělejte to, že vyženete agregát do otáček a pak zařadíte D. Ano, vyrazíte pak poměrně rychle z místa, ale zařazením dostane celé pohonné ústrojí docela zabrat. Automatické převodovky DSG umějí s rychlým vypálením z místa pomoci – obvykle je možné zařadit D, stát na brzdě, současně s tím vytočit motor a následně brzdu pustit. Řídící jednotka je na toto připravena a chápe, že se snažíte o co nejrychlejší akceleraci. Ujistěte se však, že to vaše převodovka skutečně umí a počítá s tímto scénářem.

Neparkujte bez ruční brzdy

Ano, automatické převodovky mají polohu P, která je, jak se asi dovtípíte určena pro parkování. Ostatně u novějších aut vás palubní počítač upozorní v případě, že opouštíte vozidlo a P jste nezařadili. Funguje to tak, že na výstupní hřídeli je ozubené kolo, do kterého zapadá malá západka. Ta zabraňuje tomu, aby se hnaná kola otáčela. Pozor, není to brzda, je to jenom malý kus kovu, který zajistí proti pohybu pohonnou soustavu auta. Pakliže ji budete používat nesprávně, tedy třeba při stání v kopci bez ruční brzdy, můžete ji velmi snadno urvat a řešení pak není úplně levné. Správný postup je, zastavit, zatáhnout ruční brzdu a poté teprve přeřadit do P. A už vůbec nezkoušejte řadit P za jízdy, to je instantní průšvih.

Nepřetěžujte ji

Limit tažného zařízení může být třeba u DSG automatu docela vysoký, nicméně pak tu máme zase CVT skříně, které už na tom tak dobře nebývají. Tahat náklad těžší, než je povoleno v technickém průkazu, není dobrý nápad. U manuálu to odskáče většinou spojka. Oprava automatické převodovky je náročná, její cena rovněž. Pokud už vozidlo s automatem na tahání přívěsu využíváte ve větší míře, dopřejte mu rozhodně častější výměny oleje v převodovce.

Nevyřazujte do neutrálu

Moderní převodovky jsou docela sofistikované v tom, že si umějí i samy vyřazovat. Netřeba jim v tom nějak pomáhat. Pakliže jednou jedete z kopce a otáčky padnou na volnoběžné i při zařazeném D, je to normální. Stejně tak je normální, že druhý den si převodovka v tom samém kopci nevyřadí. Proč? Patrně auto potřebuje alternátorem dobít autobaterii, takže nechá zařazeno a alternátor v tu chvíli pere do AGM baterie, co se do ní vejde. Je na to stavěná, neublíží jí to. Takových věcí umějí dnešní auta spousty a dokud řidič nezačne mít potřebu jim do toho kecat, fungují překvapivě dobře.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články